Byggahus.se

Klinkers i badrum - hur börja?

1. A
    Anonym
    Tja ska lägga klinkers i badrummet. Ska använda 30x60 plattor. Fallet är litet då det är bara badkar som ska vara där så det behöver inte gå in på.

Men hur börjar man? Fattar att man inte ska börja i ett hörn. Hade tänkt mäta ut mitten och börjat därifrån men då kom jag på att man låser in sig i ett hörn när man är klar :s

2. Thyro89
    Husägare · Nivå 7
    Mät golvets bredd och längd. Lägg ut några plattor löst på ett led med den tänkbara fogbredden, mät hur många plattor som där efter kommer få plats. .
    Centrera två linjer, ett på vardera håll i badrummet (så att du får ett stort kryss uppritat på golvet)
    Är det så att det skulle bli allt för smala bitar längskanterna, flyttar du bara linjen en halv platta på ett utav hållen.
    Där efter börjar du i "kryssets" centrum hörn diagonalt ifrån dörren, där ifrån tar du kvadrat till kvadrat och arbetar dig utåt.
    Se till att inte lämna kvar viktiga saker där inne bara, då golvet helst ska brinna ett par dygn.
    Säg till om jag va otydlig på något, så kan vi gå in noggrannare på den biten ;)

3. A
    Anonym
    Ja alltså jag ska egentligen dela upp rummet i 4 lika bitar genom att mäta mitten. Lägga lite plattor löst. Jag kan ju inte börja i något hörn fattar inte hur jag ska jobba mig ut haha. Sen är frågan hur man gör med klinkersramen när plattorna är 30x60, ramen är ju 20x20?

4. Thyro89
    Husägare · Nivå 7
    Hur stort är golvet du ska lägga?
    Vad menar du med ram? E det en ram som ska ligga på golvet längs med väggarna? Eller menar du som en sockel?

Om det nu är en ram på golvet du ska ha, då brukar man i regel se till så att "ram plattorna" vs de andra plattorna matchar, annars får de olika fogarna mötas springande.

Man brukar arbeta sig ifrån krysset som blir. Om det nu visar sig bli stora sträckor kan man väga av med fler sträck. Dvs att du lägger plattor löst ifrån cc sträcken, lägger en lagom sträcka, gör markering, för att sen börja ifrån den ist. Är du med på hur jag menar?
    Se till att mäta allt i vinkel(!!!) glömde nämna det innan. Utgå ALDRIG från att väggarna står i 90 grader.

5. A
    Anonym
    Ramen är en är till för brunnen :) rummet är 3,55 x 3,45. Ska försöka ta ett kort på eländet. Återkommer senare

6. Thyro89
    Husägare · Nivå 7
    När du pratar om ramen? Syftar du på själva ramen till där brunnsilen kommer ligga i/på?
    Blir inte riktigt klok på hur du menar när du skrev klinkersramen innan.

Okej, jag hade börjat med att göra ett stort cc, där efter kan man själv välja med hur att göra om man vill lägga i den då ca1,5-2kvm stora rutan, eller man vill minska den och göra ett par linjer sen.
    Om du väljer att göra fler riktlinjer är det bara att börja ut efter den isåfall och arbeta dig mot väggen, kolla även så att du inte får en liten skitbit, det är så tråkigt om man ska försöka knäcka till otaliga bitar på en eller ett par cm. ;)

7. A
    Anonym
  8. roland53
    Medlem Nivå 13
    Vilken typ av fuktskydd använder du?

Ser inte ut att finnas överhuvudtaget mer än runt brunnen? :confused:

Är det i en källare ?

Skall själv strax börja med ett liknande projekt.
    Inbillade mig att det var bäst att börja med golvklinkers innan väggkaklet i syfte att skydda fuktskyddet på golvet, men det är kanske fel?? :x

• Laddar…
  9. A
    Anonym
    Det är oisolerad källare :) har lagt bara runt brunnen men resten har jag duk på mellanvägg och nisch. Betongvägg har flytande. Och sen tätband mellan vägg i golv :) godkänt enligt Bvk
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpeg

10. A
    Anonym
    Nja vad jag vet ska man börja med vägg då golvet inte alltid är plant. Jag satte upp en vågrätt list runt om ca 15 cm ovanför golv

11. roland53
    Medlem Nivå 13
    Jo, men en vågrätt list runt om för väggkaklet gör man väl oavsett om golvet lägges först som sist.
    Nedersta kakelskiftet sättes med fördel sist när golvet är lagt. Då får man troligen en snygg fog mot golvet om man skär noga.

I ditt fall är det väl, enligt min mening ok att lägga golvet sist (när du inte har fuktskydd) men min undran var, om det inte smart eller kanske t.om rekommenderat att börja med golvet när det finns fuktskydd som är ömtåligt?

Hur gör en utbildad kakelsättare?

Redigerat 20 feb 2016 18:32
  12. A
    Anonym
    Tror det är olika men jag har fått höra att man ska alltid börja med väggen just för att få det snyggt. Annars spelar det väl ingen roll så länge man inte klampar in med skor för att riva upp tätskiktet haha

13. Thyro89
    Husägare · Nivå 7
    Jag kan säga att alla gör olika vad gällande golv och väggar. I ditt fall där du inte har tätskikt på golvet spelar det ingen roll vilket du vill börja med.

Vad gällande ramen till silen brukar jag (när man kommer dit med plattorna) mäta, skära, såga och malla ut för silen.
    Där efter gör jag inte så mycket mer där, för tanken är att med hjälp av fixet lägga dit den i efterhand, beroende på hur mycket fix som bygger. Syftet med varför jag gör det efter när golvet fått bränna är för att ibland sätter det sig, har man lagt resterande golv och silen sätter sig blir det sjukt svårt att korrigera den, där av gör jag det i efterhand när det går att korrigera om man märker att silen säckar ihop under tiden den brinner.

Annars ser det bra ut tycker jag, även om jag nu inte sett tätskiktet på nära håll ;)

14. A
    Anonym
    Haha tack! Jo tätskiktet är godkänt men ok då börjar jag med att mäta ut mitten med och provlägger plattorna i mitten. Sedan vid brunnen får man bara skära ut plattorna efter hur det blir? Har hört att man ska använda Pythagoras sats för att få en rät vinkel ? Några tips där? :p

Sist men inte minst, ska man foga väggarna innan eller efter att golvet är på?

15. Thyro89
    Husägare · Nivå 7
    Yes gör så, du är välkänd med pythagoras sats gossar jag? För att räkna ut den rätta vinkeln.
    Genom att foga väggarna först, slipper du eventuellt spill på klinkersen, men va bara noga med att foga hela vägen ner så att det inte blir glipa för att golvet inte täcker allt ;)

Ja vid brunnen kan du lägga plattor med fix fram tills den plattan som blir berörd av silen, sen kan du lägga de fyra(?) plattor som blir berörda på golvet, rita vart silen kommer, skära ut, lägga på plats med fix, sen bara fortsätta och sen lägga brunnen när allt bränt :)