På betongolv i korridoren har vi själva hösten 2019 lagt klinkers. Det blev rätt bra, men övergång till några angränsande rum saknar trösklar..

Tanken var att vid senare tillfälle komplettera med microcement/betong, eller med samma klinkers, i stora rummet. Sagt och gjort.. professionell hjälp begärdes denna gång. Jag sa särskilt, att beläggningen/plattorna skulle gå i ett mot korridoren.

Så här ser det ut nu! Se bild 3 och 4. Jag är inte glad åt denna syn.. med hur fogarna från korridoren och rummet möter
(Ska parentetiskt nämnas, att den halverade plattan, sett från korridoren där bilden tas, var satt av oss. Jag sa bl.a. att den helst skulle tas bort och läggas i en ny platta.. en liten bit in. Fick då höra att det var för riskabelt att ta bort nåt.. kunde spräcka många plattor)

Den halverade plattan där tröskel/motsv skulle möta, är inte mycket att tala om nu längre. Men tacksam för någon sakkunnig.. kan en planering av läggning, som ger detta resultat anses som acceptabelt (0avsett att det var lite ont om befintliga plattor (finns dock ca 2-3 kvm kvar ännu)?

Och hur ska man se på hur plattorna i hörnet resp. vid blå dörren ser ut (bilder 1 och 2)?

Men ffa, vad ska man säga om övergången mellan korridor och rummet? Går det att räddas alls.. rent estetiskt är det alltså inte alls ok i mina ögon. men.. på något vis.. kan det räddas med tröskel m.m, i någon mån..?
Jag är inte nöjd just nu.

Hur anvisa eller tala med hantverkaren som planerar komma foga detta om nån dag? Går det att räddas behjälpligt? Annars.. vad göra? Tacksam för alla råd och synpunkter från detta kunniga forum!

Klinkerläggning med dålig övergång och synlig halverad platta vid en vit tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn övergång mellan klinkergolv i korridor och rum utan tröskel, med en halverad platta vid dörrposten.
Skapa konto
Betongklinkergolv i korridor med osymmetrisk fog övergång och halv platta vid en blå dörröppning.
Skapa konto
Felaktigt lagda klinkerplattor vid en tröskel med synliga fogproblem och en halverad platta nära en blå dörr.
Skapa konto

Nej, det går inte att rädda detta. Är det ens en kakelsättare som gjort detta?

Tack!
Ja, det är en kakelsättare med behörigheter för våtrum. Har bra referenser också.

T
Jobbet på bilderna är ingen bra referens iallafall

Konstigt att man måste vara hemma och övervaka hantverkare för att det skall bli bra. Nej jag skulle vara missnöjd. Bild ett är ok tycker jag, väggen svänger och kaklet är rakt blir nog helt ok när det fogas. Bild 2 är bedrövligt, den första vänstra är skuren efter fodret med distans till tröskeln och nästa är bredare (Okapad?),ser sämre ut än om man gör det själv. Kanske man kan sätta en kvartslist där. Övergången till hallen blir nog bättre med en tröskel, kanske tom acceptabel. Men det kvarstår ju att du inte fått vad du beställt. Vad tycker ni andra, vad gör man när man inte får vad man överenskommet och om och delar av arbetet är undermåligt? Det är ju svårt att göra om annars är det ju ett självklart krav.

Redigerat:
D Dr Jumping Jack skrev:
Konstigt att man måste vara hemma och övervaka hantverkare för att det skall bli bra. Nej jag skulle vara missnöjd. Bild ett är ok tycker jag, väggen svänger och kaklet är rakt blir nog helt ok när det fogas. Bild 2 är bedrövligt, den första vänstra är skuren efter fodret med distans till tröskeln och nästa är bredare (Okapad?),ser sämre ut än om man gör det själv. Kanske man kan sätta en kvartslist där. Övergången till hallen blir nog bättre med en tröskel, kanske tom acceptabel. Men det kvarstår ju att du inte fått vad du beställt. Vad tycker ni andra, vad gör man när man inte får vad man överenskommet och om och delar av arbetet är undermåligt? Det är ju svårt att göra om annars är det ju ett självklart krav.
Instämmer med dina synpunkter. Nej.. ingen bra referens med detta arbete! :rofl:

Men känns ärligt talat inte bra alls.. :( Får omdirigera saker och ting.. utifrån omintetgjort arbete, och allt som följer med det. Enligt mitt förmenande.. så är det katastrofalt illa skött ffa i planering, med undermåligt resultat som följd. Jag hade inte kunnat beräkna eller planera utifrån professionella synvinklar - är inte proffs på detta - hur det skulle bli, om jag så varit på plats. Jag tog det för givet att det var anpassat mot befintliga plattor då han började lägga ut, på andra sidan.

Syftet med det här jobbet är delvis förstört, att fortsätta den vackra siktlinjen genom rummet, korridoren och till ett våtutrymme längst in.. Nu är den siktlinjen störd.. ful.

Att väggar i en källare i gammalt 30-talshus inte är raka får man räkna med, hör inte till detta misstag .. man får väl som proffs planera utifrån befintligt.

Jag ställer mig frågande, som du.. hur ska man se på detta, som proffs? Jag kunde ju inte i min vildaste fantasi tänka mig att en välrenommerad hantverkare inte planerar sitt arbete så att angränsande fogar och plattor stämmer överens. Hade jag själv gjort en sådan planeringsmiss så hade jag rivit upp och börjat om.

Men hur.. i detta fall? Blir nog tungt att komma fram till någon rimlig lösning... :sweat:

Redigerat:
T Thullen skrev:
Jobbet på bilderna är ingen bra referens iallafall
Nej.. ingen bra referens med detta arbete!:surprised:

Jag har svårt att acceptera resultatet, som jag kommer vilja riva upp.
Är detta att anse som ett fackmannamässigt utfört arbete?

Nån.. synpunkter på det ?

Redigerat:
Nej, det där kan ingen fackman tycka att är ok.

Jag som glad amatör skulle ha knackat bort de gamla delade plattorna och fortsatt med nya.

Bild 1 är ok, inte 100%, men det lär inte synas mycket efter fogning.

Det ser ju också ut som det är olika breda fogbredd, eller?

anders07 anders07 skrev:
Nej, det där kan ingen fackman tycka att är ok.

Jag som glad amatör skulle ha knackat bort de gamla delade plattorna och fortsatt med nya.

Bild 1 är ok, inte 100%, men det lär inte synas mycket efter fogning.

Det ser ju också ut som det är olika breda fogbredd, eller?
Ja, så tänkte ju jag också.. knacka bort dem och fortsätt med nya en bit eller rakt igenom med hel platta osv., hur som, anpassat mot angränsande på något vis.. och kontrollerat mot väggen intill och tillåta lite bredare avslut mot vägg där blå dörren sitter, om nödvändigt; och i övrigt mäta och märka, så att det blir bra i rummet. Så tänkte ju jag som glad amatör. Hur han tänkt vet jag inte.. men att det uppenbart var utan hänsyn till angränsande "samma" plattor i rummet intill.. framstår ju klart. Han åkte fö iväg när han var klar, utan att först tala med mig. Jag såg resultatet långt senare på kvällen.

Och ja, det är lite olika fogbredder också.. märks särskilt i slutet av arbetet. Plattorna är dessvärre inte helt jämna; men jag kan mena att de inte var särskilt svårlagda trots det.. inte ens för oss amatörer, som fick till ett hyfsat hyggligt jobb på en kväll med plattan; anpassat till våtutrymmet med samma platta (snyggt lagt av ett proffs).

Tack för dina synpunkter. Och stort tack också för övriga svar. (y)

Mycket tacksam för synpunkter. Borde man nu kanske knacka bort alltsammans för att få det golv som var tänkt.. och börja om? Men hur svårt och komplicerat kan det vara.. Irriterande tanke..:thinking:

Liten uppföljning.

Arbetet inte åtgärdat eller rättat på något alls förväntat sätt och enligt KtjL.
Han lämnade där.. ofogat då han fick återkopplingen om vilka alternativ som fanns att ta till.. Inget föll honom i smaken.
Ska tilläggas: Jag fick omdömen från andra hantverkare som jobbar med motsvarande och som okulärbesiktat samt från Byggkeramikrådet som inledningsvis anmärker: "Detta kan inte ses som fackmannamässigt utfört".

Som konsument står man då där..
Självklart har jag inte betalt, men tiden rinner sedan iväg. Inget stort jobb, han lämnade och har inte hörts av; i praktik kan sånt ställa till med rätt bistra problem; ordning, pengar för nya lösningar för den som skulle nyttja rummet.. tja.

Jag får väl knacka bort själv eller om nån vill göra det, överväga skicka räkning till hantverkaren sen, överväga skriva recension på nätet... för undermåliga resultat och miss-skötsel av ärendet, för förlorat material som vi la in.. m.m.

Trist, men jag går saktmodigt vidare med mitt!

• Ledsen
Luddis_1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.