Byggahus.se

Klinkergolvet släppte på betongplattan.

1. K
    Medlem Nivå 1
    Halloj,
    Bor i en souterrängvilla från 71, förra ägaren la in en klinkergolv i hallen på nedre plan (direkt på betongplattan) för 10-15år sedan. När vi flyttade in för ett par år sedan låg 1/3 av plattorna bom. När jag nu rivit bort det gamla golvet kunde jag konstatera att det var både fix som släppt från betongen och plattor som släppt från fixen, lite 50/50 kan man säga. Hur undviker jag att detta händer mig? Tycker ytan på betongplattan är ''lagom'' slät men inte glatt eller glansig. Kan dom helt enkelt ha jobbat med för stora ytor vid läggningen??

Primer? Fräsa grövre yta i plattan?? Alla tips är välkomna.

Betongplattan är oisolerad och vill därför ha en ''öppen'' lösning så ev fukt kan vandra obehindrat.

Mvh Christian

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Betong-golv.jpg

2. D
    Medlem Nivå 8
    Min ringa erfarenhet är att det inte är några problem att få fix att fästa, brukar sitta som bara den!

Gissar också på att de arbetat med för stora ytor, alternativt blandat fixet fel eller använt fel produkt.

Gör om, och prima golvet och blanda enligt anvisningarna för det fix du köper så kan jag inte tänka mej att du skulle få problem.

3. K
    Medlem Nivå 16
    Storlek på klinkers? Satte själv 33x33 som släppte lite allteftersom på några år. Men jag gjorde misstaget att inte dubbellimma, dvs stryka ett tunt lager även på plattan. Kanske det som hänt din företrädare?

Annars som föregående, primer, lite i taget och dubbellimma vid stora plattor.

4. K
    Medlem Nivå 1
    Tackar för era snabba svar,
    Plattorna som satt var ca 30x30cm och dom nya är i den storleken också.
    Något tips på primer som inte tätar ytan?
    Stryka ett tunt lager fix på varje klinkerplatta utöver fixen jag stryker ut på golvet, har jag förstått rätt Kjell_G??

Mvh Christian

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Kör med flytfix så behöver du inte kladda på plattorna.

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Tidigare måste totalt ha misslyckats. Plattor i den storleken ska inte behöva strykas med fix på plattan.
    Prima golvet och låt det torka in enligt vad som står på förpackningen.
    Sedan är det viktigt att du lägger plattan så att du kan skjuta den på plats. Nu är jag amatör men lagt ganska många kvm golv, men jag gör så här: Släpper ned plattan liggande kant i kant mot tidigare lagda plattor, trycker sedan ut den för långt och drar den tillbaka till rätt plats. Då får man hel täckning på under sidan och undviker att trycka upp fix i fogarna. Behöver man sedan lyfta en sådan platta måste ta till en murslev, etc, för de suger fast ordentligt.
    Proffsen har säkert bättre metoder, så de får beskriva hur de gör för att få det bra.