Jag borrade med en spetsig klinkerborr och den gick av inne i klinkern.
Jag har noggrann och kylde ned borren var 10 sekund men det hjälpte inte. Dessutom tryckte jag nog lite för hårt.
Hur fortsätter Jag borra igenom allt med en klinkerborrspets fast i hålet?
När jag testade fortsätta borra med en annan spetsig klinkerborr gick spetsen sönder direkt.

Fixar en diamantbott detta eller är det game over?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
E eikido skrev:
Jag har noggrann och kylde ned borren var 10 sekund men det hjälpte inte. Dessutom tryckte jag nog lite för hårt.
När jag testade fortsätta borra med en annan spetsig klinkerborr gick spetsen sönder direkt.

Så du kommer inte åt och få grepp på den alls med en tång?

I sådana fall skulle jag försiktigt försöka mejsla en liten försänkning runt den brutna borren tills att den går att greppa med typ en näbbtång. Sedan är det bara att slita ut den med våld.

Vad är syftet med hålet? Ska det täckas över?

E eikido skrev:

Men vad vill du göra? Kan du flytta hålet?

Jag fick till det!

Tryckte i en rak skruvmejsel och började snurra och karva och till slut ploppade delen ut.

• Gilla
  • Älska
nino och 2 till
  • Laddar…
E eikido skrev:
Jag fick till det!

Tryckte i en rak skruvmejsel och började snurra och karva och till slut ploppade delen ut.
Skönt, sånt där kan vara lite irriterande…

• Gilla
eikido
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Låter ju verkligen som du använt totalt fel borr. ;)

Låter som du använt en sådan här... som är till KAKEL av vanligt lergods och de går ALDRIG sönder om man använder dem till sitt ändamål utan är sjukt bra till just KAKEL av vanligt lergods. ;)

Borr för kakel av lergods, visas i närbild.

Klinker är oftast gjort av granitkeramik och det är totalt omöjligt att göra hål i dessa med ovan borr.

Då ska man istället använda borr med diamant som dessa och de kopplar man vanligast på vinkelslipen

Diamantborr för vinkelslip, lämplig för att borra i granitkeramik och hårda material. Blå och cylindriska med slipad yta.

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:

Låter som du använt en sådan här... som är till KAKEL av vanligt lergods och de går ALDRIG sönder om man använder dem till sitt ändamål utan är sjukt bra till just KAKEL av vanligt lergods. ;)

[bild]

Klinker är oftast gjort av granitkeramik och det är totalt omöjligt att göra hål i dessa med ovan borr.

Då ska man istället använda borr med diamant som dessa och de kopplar man vanligast på vinkelslipen

[bild]
Ja, jag är helt säker på att du har rätt.

Jag försöker hitta diamantborr som kopplas på en vanlig borrmaskin men de är svåra att hitta.
Jag har ingen vinkelslip :\

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:

[bild]

[bild]
Och även med en sådan borr som är gjord för klinker enligt beskrivningen så tog det 6 veckor konstant borrande att borra ett hål:

https://www.hornbach.se/p/klinkerborr-alpen-profi-keramo-o-4mm/4049484/

Ska testa en sådan:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...antborr-pro-fit-6mm-med-8mm-sexkant-005932922

Redigerat:
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Finns för lite större hål som borde fungera:

[länk]
Tack men jag borrar 6 och 8 mm :)

E eikido skrev:
Och även med en sådan borr som är gjord för klinker enligt beskrivningen så tog det 6 veckor konstant borrande att borra ett hål:

[länk]

Ska testa en sådan:
[länk]
😅

En ’Granne borrade konstant i väggen i 6 veckor, vad göra?’-tråd vore lite kul.

• Haha
  • Gilla
eikido och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.