1 033 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Klinkerborr gick av under borrning. Spets fast i klinkern. Lösning?
Jag borrade med en spetsig klinkerborr och den gick av inne i klinkern.
Jag har noggrann och kylde ned borren var 10 sekund men det hjälpte inte. Dessutom tryckte jag nog lite för hårt.
Hur fortsätter Jag borra igenom allt med en klinkerborrspets fast i hålet?
När jag testade fortsätta borra med en annan spetsig klinkerborr gick spetsen sönder direkt.
Fixar en diamantbott detta eller är det game over?
Jag har noggrann och kylde ned borren var 10 sekund men det hjälpte inte. Dessutom tryckte jag nog lite för hårt.
När jag testade fortsätta borra med en annan spetsig klinkerborr gick spetsen sönder direkt.
Så du kommer inte åt och få grepp på den alls med en tång?E eikido skrev:Jag borrade med en spetsig klinkerborr och den gick av inne i klinkern.
I sådana fall skulle jag försiktigt försöka mejsla en liten försänkning runt den brutna borren tills att den går att greppa med typ en näbbtång. Sedan är det bara att slita ut den med våld.
Vad är syftet med hålet? Ska det täckas över?
Men vad vill du göra? Kan du flytta hålet?E eikido skrev:Jag borrade med en spetsig klinkerborr och den gick av inne i klinkern.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Låter ju verkligen som du använt totalt fel borr. 
Låter som du använt en sådan här... som är till KAKEL av vanligt lergods och de går ALDRIG sönder om man använder dem till sitt ändamål utan är sjukt bra till just KAKEL av vanligt lergods.
Klinker är oftast gjort av granitkeramik och det är totalt omöjligt att göra hål i dessa med ovan borr.
Då ska man istället använda borr med diamant som dessa och de kopplar man vanligast på vinkelslipen
Låter som du använt en sådan här... som är till KAKEL av vanligt lergods och de går ALDRIG sönder om man använder dem till sitt ändamål utan är sjukt bra till just KAKEL av vanligt lergods.
Klinker är oftast gjort av granitkeramik och det är totalt omöjligt att göra hål i dessa med ovan borr.
Då ska man istället använda borr med diamant som dessa och de kopplar man vanligast på vinkelslipen
Ja, jag är helt säker på att du har rätt.Paul-Staffanstorp skrev:
[bild]
[bild]
Jag försöker hitta diamantborr som kopplas på en vanlig borrmaskin men de är svåra att hitta.
Jag har ingen vinkelslip :\
Och även med en sådan borr som är gjord för klinker enligt beskrivningen så tog det 6 veckor konstant borrande att borra ett hål:Paul-Staffanstorp skrev:
[bild]
[bild]
https://www.hornbach.se/p/klinkerborr-alpen-profi-keramo-o-4mm/4049484/
Ska testa en sådan:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...antborr-pro-fit-6mm-med-8mm-sexkant-005932922
Redigerat:
Finns för lite större hål som borde fungera:E eikido skrev:
https://www.hornbach.se/p/halsag-wolfcraft-ceramic-diamant-kakel-o-18mm/7569310/
Produkter som diskuteras: "wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter. I
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nya amorteringskrav försämring för befintliga bolånekunder
Bostadspolitik -
Huspriserna gick nedåt under årets första kvartal
Artikelkommentarer -
Top 20: Medlemmarna vi gillade/reagerade på mest under året som gick
Bloggkommentarer -
Ny Vadsbo dimmer gick sönder efter 30 sekunder.
El -
Top 20: Medlemmarna vi gillade/reagerade på mest under året som gick
Bloggkommentarer