janwide
För fem år sedan byggde jag badrum i källaren. Oisolerad betongplatta. Använde Byggmax målade tätskikt endast i duschutrymmet. Övriga ytor la jag klinker och kaklade utan tätskikt. Nu har golvklinkers runt golvbrunnen börjat släppa. (Se video.) Noterade också för ett tag sedan att fogen mellan plattorna börjat lösas upp. Vad kan detta bero på? Funderar på om brunsmanschetten är boven i dramat. Är inte så orolig eftersom det är på betongplatta i källare. Ska ta tag i detta när tid och ork infinner sig. Kanske med nytt diffusionsöppet tätskikt. Tar gärna emot tips på vad detta beror på, lämpliga produkter och hur jag ska lösa det på bästa sätt.

janwide
Ingen som har något att bidra med?
Funderar på att knacka bort de lösa plattorna. Ev ta bort rörmanschetten. Dra på nytt tätskikt och sätta tillbaks klinkersen. Tänker att skarven som blir inte har någon betydelse på källargolvet. Någon som är av annan uppfattning?

Låter mera som boom i plattorna , inte säkert de är fel i tätskikt ,

janwide
R Rickard.lj skrev:
Låter mera som boom i plattorna , inte säkert de är fel i tätskikt ,
Hoppas på det. Får se när jag knackar loss plattorna.

En tanke utan att inneha expertis, det kan inte vara så att fukt vandrar under plattan och trycker upp tätskiktet? Helt baserat på att problemet verkar vara just där du haft tätskikt. Vad jag förstått är det väl delade meningar om tätskikt eller inte i oisolerad källaren.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
janwide
Benjamin Pålsson Benjamin Pålsson skrev:
En tanke utan att inneha expertis, det kan inte vara så att fukt vandrar under plattan och trycker upp tätskiktet? Helt baserat på att problemet verkar vara just där du haft tätskikt. Vad jag förstått är det väl delade meningar om tätskikt eller inte i oisolerad källaren.
Jag har haft samma tanke.

Rollade tätskikt klarar inte att vara ständigt fuktigt. De löses upp. Måla bara med primer.DIffusionöppen sådan.
Betongen tål fukt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om du nu har tillskjutande fukt i plattan så skall ett öppet tätskikt lägga : ex 1KDS

• Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Nu har jag tagit bort klinkersen i duschen. Det verkar som att tillskjutande fukt gjort att brunnsmanschett och tätskikt har släppt från underlaget.
Så nu är det bortskrapning av gammalt tätskikt som gäller innan jag kommer vidare.

janwide
Nästa frågetecken är om det är lönt att försöka återanvända de gamla klinkersen. Känns som att det blir väldigt slitsamt att försöka få bort allt fix! Blir nog att köpa nytt.

janwide
L largab skrev:
Rollade tätskikt klarar inte att vara ständigt fuktigt. De löses upp. Måla bara med primer.DIffusionöppen sådan.
Betongen tål fukt.
Det rollade tätskiktet har släppt från underlaget men det har inte lösts upp. Tanken nu är att lägga nytt diffusionsöppet tätskikt och att det håller längre än 5 år den här gången.

janwide
Nästa fråga är hur jag ska göra med väggarna. De är inte byggda i fuktkänsligt material och kaklet sitter som det ska. Min tanke är att bara lägga tätskikt på golvet. Inga förstärkningar i hörnet eller vägganslutningarna. Det borde väll inte kunna bli några problem?

Renoveringsprojekt med duschhörn, synligt avlopp och exponerade kakelväggar. Olika verktyg, som en borste och spackel, ligger på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Följer med intresse. Har själv ett liknande projekt på g snart (vilket år som helst nu).
Har också oisolerad platta och planerar att ha ett diffussionsöppet tätskikt på golvet.

Ang väggarna så märker du antagligen på samma sätt OM fukten skulle ställa till det, dvs att plattor börjar släppa. Antagligen plattorna längst ner mot golvet i första hand. Jag skulle bara avvakta med väggarna och se vad som händer

• Gilla
janwide
  • Laddar…
För att få ihop vägg med golv tätskikt så måste 1 rad bort från vägen så du kan skarva på ,,

Vid läggning av 1kds så skall kant list och hörn med som i ett vanligt tätskikt Även en brunnsmancshett skall ligga vid brunn

Steg 1 bort med alla plattor och skrapa rent golvet , bästa resultat är en betongslip med dammsugare , försiktig om du har golv värme , kontrollera golvet om ryggar eller svackor finns, hand spackla ut detta eller slipa ner med betongslipen

Steg 2 prima ytan runt brunn där brunns arket skall sitta, kör en riktigt mall anpassad för brunn

Steg 3 blanda 1kds till en krämig konsistens, steg 1 fin spackla ut 1kds på golvet. Steg 2 ta en 6mm fix kam och sen plan spackla ut , du kan sätta remsor och hörn med 1kds

Steg 4 börja sätta plattorna

Lycka till

janwide
R Rickard.lj skrev:
För att få ihop vägg med golv tätskikt så måste 1 rad bort från vägen så du kan skarva på ,,

Vid läggning av 1kds så skall kant list och hörn med som i ett vanligt tätskikt Även en brunnsmancshett skall ligga vid brunn

Steg 1 bort med alla plattor och skrapa rent golvet , bästa resultat är en betongslip med dammsugare , försiktig om du har golv värme , kontrollera golvet om ryggar eller svackor finns, hand spackla ut detta eller slipa ner med betongslipen

Steg 2 prima ytan runt brunn där brunns arket skall sitta, kör en riktigt mall anpassad för brunn

Steg 3 blanda 1kds till en krämig konsistens, steg 1 fin spackla ut 1kds på golvet. Steg 2 ta en 6mm fix kam och sen plan spackla ut , du kan sätta remsor och hörn med 1kds

Steg 4 börja sätta plattorna

Lycka till
Tack för svar. Vad är 1kds?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.