Byggahus.se

Klinker på trägolv

1. R
    Anonym

roax66

Anonym
    Vill lägga klinker i köket. Golvet är idag ett trägolv (plankor) som är lagt på ett betonggolv. Det känns ganska stumt. Jag vill helst inte ta bort trägolvet då det verkar vara ett hemskt arbete. Vad kan jag göra om jag vill lägga klinker på trägolvet? Egna funderingar är att spackla på trägolvet eller lägga masonit över trät? Eller lägga klinker direkt på trägolvet?Någon som har direkt erfarenhet?

Har läst runt lite på forumet. Verkar som att golvgips rekomenderas. Vilka dimensioner finns? 13mm bygger för mycket.

2. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Re: Klinker på trägolv

Du måste ha ett dött material, antingen spackel eller gips, under klinkerplattorna. Golvgips finns bara i 13 mm, men det kanske skulle gå lika bra med "renoveringsgips" om golvet är tillräckligt stumt. Renoveringsgipsen är 6 mm och bör i så fall hellimmas mot trägolvet. Golvlim är dyrt...

3. S
    Medlem · 192 inlägg

sigpl

Medlem

Re: Klinker på trägolv

Chansa inte ! Det är inte mer än en dags jobb att riva upp det gamla golvet och få på spånskivor och sedan golvgips. Då har du ett golv du kan lägga klinkers på utan att oroa dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.