Byggahus.se

Klinker på träbjälklag?

1. H
    Medlem Nivå 3
    Ska snart lägga in golvåsarna i badrummet och funderar på vilken höjd de kommer ligga på......och önskar lite hjälp i funderationerna!

Jag lägger VB golvvärme 20mm slang och har lagt en 22mm golvspånskiva ovanpå i alla andra rum.

Men i badrummet daa....
    (Man vill ju ha högsta värmen där...och då rimmar det dåligt att lägga både spånskiva och flera lager gips!!)

Funderar på skippa spånskivan och lägga 2x13mm golvgips.......men hur i friden gör jag med lutningen i duschhörnan?
    Klarar man sig med ett lager gips + spackel i duschhörnet?
    Eller ska man lägga en 6mm renoveringsgips på första lagret?

...eller spackla hela badrumsgolvet???

...ja ja vet fan inte!!

Tacksam för lite funderingshjälp!

/Henke

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Re: Klinker på träbjälklag?

Jag ser till att jag har cc30 överallt där jag lägger klinker.

Konstruktionen blir då bjälkar, glespanel, dubbel hellimmad golvgips, klinker.

I badrummet har jag dock insett att jag inte törs göra på detta vis, just pga fallet i duschen där det bara skulle bli ett lager gips på glespanelen. I badrummet kommer jag därför lägga vanligt golvspån på reglarna och därefter glespanel och dubbelgips. Stadigt som berget och ofantligt bärande runt golvbrunnen i duschen. Pga detta blir golvet i badrummet 22mm högre än kringliggande golv men det kan jag leva med.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

golvgipsen är 13mm.....

4. B
    Medlem Nivå 6

Ursäkta en okunnig, men kan du inte lägga tre lager gips i stället? Visserligen vinner du bara 9 millimeter, men ändå...

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Jo det skulle funka:

Fördel:
    9mm lägre bygghöjd för golvet

Nackdel:
    13mm gips extra mellan golvet och rören. Spånskivan hamnar ju under rören.

Jag *tror* jag hellre har lite högre golv än mycket material mellan ytskikt och rör.

6. B
    Medlem Nivå 6

Tänktentepåde... Måste slå upp det där konstia ordet. Golvvärme stavas med "g" va? :p

7. H
    Medlem Nivå 3

Varför jag ställde frågan är just för värmens skull.

Jag har samma golvvärmeslinga i hall och badrum....och i hall ligger 22mm spånskiva och plastmatta. Skulle jag i badrummet ha glespanel, spånskiva gips och fan och hans moster ovanpå så blir det inte många grader i badrummet!

Min lösning, kanske inte helt enkel att förklara i text, blir som följer:

I större delen av badrummet:
    - Golvåsar cc300
    - Spånskiva 22mm
    - Limmad Gips 13mm
    - Klinker.

I duschhörnet lim-skruvar jag på golvåsarna en 1½"-3 längs sidorna på åsarna, och lägger spånskivan MELLAN åsarna (Typ som man gör med blindbotten). Golvspånskivans underkant hamnar då 13mm över översidan på golvåsarna istället för 22mm.
    Ovanpå detta hellimmas 13mm golvgips.
    Detta medför golvhöjden i duschhörnet blir 13mm lägre än i övriga rummet.
    Sedan spacklas naturligtvis fallet ner mot brunn.

Det mellanrum (45mm) som blir mellan golvspånskivorna i duschhörnet (dvs. längs varje golvås) limmar jag en extra gipsremsa för bärighetens skull.

Ovanstående lösning rekomenderad av golvfirma.

Hoppas nån förstod hurifan jag menar...hehe!!

Ett annat alternativ för att hålla nere tjocklek på golvet skulle väl vara att göra lutningen direkt på åsarna och sen kortla upp mot brunn och såga in golvspånskiva efter fallet. Men jag tror det blir starkare med tidigare nämnd lösning.

/Henke

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Jag fattar inte var du lägger rören? I glespanel?

Nya krav på minsta tjocklek på avjämningsmassan ställer till det lite för mig iaf, det blir inte längre bra ens med golvspån i botten, det blir iaf tre lager gips i övriga delar av rummet och det är jag inte så pigg på. Då verkar det bättre att flytspackla hela golvet och lägga detta på bärande golv (bjälkar cc30 + golvspån).

9. J
    Medlem Nivå 4

Tjaba!

MathiasS - Kan du utveckla "Nya krav på minsta tjocklek på avjämningsmassan ".

Annars så tyckte jag att hammarns lösning var bra. Har funderat i dom banorna själv.

/Jögga

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Näe det kan jag inte!

Eson här på forumet meddelade att det är 12mm som gäller för minsta tjocklek på avjämningsmassan, tidigare har man ju låtit tjockleken gå mot noll vid golvbrunnen. Finns en annan tråd om detta i köksforumet. Nya regler från årsskiftet.

11. J
    Medlem Nivå 4

Får man låta tjockleken gå mot noll om man har gips under?

/Jögga

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Tydligen inte.

Men jag har inte lyckats läsa mig till detta någonstans så jag vet inte säkert vad som gäller eller hur man brukar göra.

13. R
    Medlem Nivå 5
  14. F
    Medlem Nivå 7

Jag tolkar texten som att man måste ha minst 12 mm spackel om man lägger det direkt på spånet vilket jag kan förstå.

Om man däremot kör med gipsskivor under borde man kunna göra som tidigare d.v.s gå ut mot "0" vid golvbrunn.

Vi har:

195 bjälklag cc30 med kortlingar/krysskolvning
    spån 22 mm
    glespanel modell råspont 21 mm (3 brädor ihopslagna i bredd - öppet för 20 mm golvvärmerör - 3 brädor i bredd o.s.v)
    Dubbel gips överallt utom vid golvbrunn där vi har enkelgips och flytspacklat fall. (13 mm - ca 3 mm)
    Fuktspärr
    Helkaklat på detta.

15. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Ja det var precis så jag tänkte göra men så börjar man fundera....

Har något "proffs" tyckt till om den konstruktionen?