Hej. Jag har en 1 ½ plansvilla med oinredd ovanvåning. Vill bygga ett badrum och tanken är att där ska vara klinker på golv och kakel på väggar. Golvspånet som låg på bjälkarna har jag lyft bort då vatten och avlopp ska ordnas med. Bjälkarna är 45x195 med c/c mått på 600mm. Vad jag har förstått så måste jag förstärka på något vis. Avlastningen på bjälkarna ligger på ca. 3.8m. Om jag ska förstärka med kortlingar vilka dimensioner behöver de vara? räcker det med tex 45x95? Tillägas bör att det verkar som takstolarna har "skruvat sig" då de inte är direkt raka, så kortlingarna kommer kanske inte ligga dikt an hela vägen. Tanken är att ha ett 50mm avloppsrör som går igenom kortlingarna från handfatet och ett 75mm rör från golvbrunnen (de kommer inte gå i samma fack). El-golvvärme slinga är tänkt att installera då jag inte har något vattenburen värme. Jag kommer inte göra klinker jobbet själv utan endast fixa själva förarbetet med att förstärka golvet och regla upp väggarna. Hoppas på lite hjälp här.

Åsa Lund
Kolla anvisningar från BKR om hur golvet och väggarna ska byggas upp

• Gilla
NordicSaint
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.