Byggahus.se

Klinker på oisolerat källargolv

1. P
    Medlem · 296 inlägg

patrikz

Medlem
    Skall lägga klinker på vårt oisolerade källargolv. Golvet lutar mot en golvbrunn i ett av rummen och jag planerar att gjuta betong och plana ut. Behöver fylla upp 5 cm på lägsta höjden. Är det bästa/billigaste sättet? Kan någon beskriva hur jag skall gå till väga? Vilka verktyg/hjälpmedel behövs? Vilken typ av betong? Konsistens? Hur lång tid innan det brunnit färdigt? Måste jag vattna för att slippa sprickor? Behöver jag förbereda befintligt golv på någon sätt? Nu är det plastfärg som flagnat på govlet.

2. J
    Medlem · 28 inlägg

Joey_Tempest

Medlem

Re: Klinker på oisolerat källargolv

Jag skall göra något liknande och för att betongen skall fastna riktigt så skall du definitivt ta bort din plastfärg annars biter betongen bara i plasten. Jag har tänkt att hyra en slipmaskin under en dag för att ta de golv som skall slipas så vet jag att det blir riktigt gjort.

Skall du fylla upp minst 5 cm eller max 5 cm hur mycket är det isåfall om det är minst 5 cm? Bra fyllemateriel är ju lecakulor som får gotta till sig i cementvatten som skvätts på och sedan görs en gjutning ovanpå det.

3. P
    Medlem · 296 inlägg

patrikz

Medlem

Skall fylla upp max 5 cm så det går inte åt så mycket betong, kanske 1 kubik. PLanerar att köpa en betongblandare och göra betongen lös som filmjölk så att den jämnar ut sig själv. Hoppas på att slippa ta bort gammal plastfärg, betongen tycker jag borde bita ändå.

4. P
    Medlem · 296 inlägg

patrikz

Medlem

Jag har nu insett att skall jag gjuta betong så måste jag gjuta minst 2 cm tjockt. Detta innebär att högsta nivån på golvet kommer att höjas 2 cm och lägsta kommer att höjas 7 cm. Måste ha denna tjocklek för att betongen skall hålla tydligen. Är det rätt uppfattat?

Då kanske det är bra att göra som Joey och fylla ut med lite lecakulor. Det borde väl bli billigare och enklare än att ha betong rakt igenom?

Har tänkt köpa finbetong på Byggmax för 40:- för en 25kg säck. Bara att blanda ut med vatten. Går den bra att använda?

5. P
    Medlem · 296 inlägg

patrikz

Medlem

Inte så många kommentarer i denna tråd tyvärr.

Har nu köpt leca och finbetong och håller som bäst på med priming av golvet.
    Har pratat med K-rauta och Beijer och de är försiktiga med svaren när man frågar hur man skall göra. Men de tyckte att det lät bra med priming+leca+betong. Men när jag köpte betongen på byggmax så blev jag lite skrämd av försäljaren som påstod sig ha fått bryta upp sitt betonggolv i källaren eftersom betongen ej fäst ordentligt i gamla betongen pga att inte färgen tagits bort på gamla golvet. Han sa att jag borde fundera ordentligt innan jag ger mig in på detta. Min teknik är annorlunda med leca och det borde bli stabilare, eller? Eftersom betongen ej blandar sig med lecan så borde det inte förbättra något att ta bort färgen på gamla golvet.

6. B
    Medlem · 90 inlägg

Belissimo

Medlem
    flytspackel då? Är inte det ett alternativ i en sånhär situation?

7. J
    Medlem · Uppsala · 3 205 inlägg

Jan-Å

Medlem
    Jo, det skulle jag ha använt. Primer på golvet och sen flytspackel. Att rulla runt lecakulor för att kunna gjuta betong så tunt som det bara går är lite dumsnålt i mina ögon.

8. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 564 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Med tanke på hur länge sen frågan ställdes (2006-09-16, 16:17) borde nog golvet va klart vid det här laget.

9. J
    Medlem · Uppsala · 3 205 inlägg

Jan-Å

Medlem
    Ha ha det kan man inte va säker på :p f-n jag fick upp det som ett av de "senaste inläggen" å kollade inte nåt datum på dom andra. :blushing:

10. P
    Medlem · 296 inlägg

patrikz

Medlem
    Golvet är klart sedan många år tillbaks och det blev perfekt med leca kulor. Billigt, enkelt och bra resultat. KUl att se denna gamla tråd när jag kollade forumet ikväll.

11. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Ja, då blev det en återkoppling med utvärderat resultat. Inte alls dumt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.