Byggahus.se

klinker på målat källargolv.

1. R
    Medlem · 29 inlägg

rosvik7

Medlem
    Hej!
    Jag skall lägga klinker i källaren där det nu finns en sorts grön lackfärg(??). MÅste man skrapa bort färgen först eller finns det flytspackel som fäster på så glatta ytor? Golvet har en del håligheter. Ronnie

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 110 inlägg

Immobil

Medlem

Re: klinker på målat källargolv.

Lägg på en primer först för att förbättra vidhäftningen. ;)

3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 952 inlägg

yonna

Medlem

Har du en djup källare bör du se till att den gamla färgen tas bort innan du lägger klinkers om dessa läggs på oisolerad grund. Jag hade byggare inne som klinkade hela mitt källargolv och de körde en 'förfärlig' maskin för att få bort golvfärgen. Detta för att få maximal fuktgenomsläppning via klinkerfogarna.

Ett gott råd om du gör samma som jag: tejpa källardörren upp till huset och glöm inte att stänga/tejpa även alla ventiler upp till huset. Jag gjorde det första - men glömde ventilen i tvättstugan vilket innebar att jag fick ett svagt, svagt damm som föll i fem månader inne i huset. Inte roligt!

4. R
    Medlem · 29 inlägg

rosvik7

Medlem

Vill tacka både Immobil och Yonna för svar :). Frågan är vad man skall göra då man nu har 2 olika sätt att gå tillväga på.

5. yonna
    Medlem · Österlen · 6 952 inlägg

yonna

Medlem

Det beror ju på vad du har för typ av källare! Jag pratar om oisolerad grundplatta där markfukten måste ha möjlighet ta sig upp. Immobil pratar nog om ett nyare hus med nyare konstruktion. :)

6. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 110 inlägg

Immobil

Medlem

Jo, eftersom jag förutsatte att golvfärgen satt bra och inte var flagad. ::) Annars får vi väl anropa: eson, forumets plattsättare. ;)

7. E
    Medlem · 100 inlägg

eson

Medlem

Ja jag svarar ;D lägg inte på målat golv färg och fix går inte så bra ihop, men du kan flyta på färg om du flyter "själv bärande" kolla med din flytspackel leverantör. eller ffram med flexen och slipa bort färgen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.