Byggahus.se

Klinker på grusbädd i plattan????

1. T
    Medlem · 10 inlägg

Tidspressaren

Medlem
    Hej alla kunniga!

Har tänkt att lägga värmegolv i hallen och ha klinker på det.
    Min fundering är nu att jag har ett enplanshus, med platta på mark, som är fylld med sand/grus. På det är det ett frigolit/cellplastlager, på det golvspånskiva.

I alla rekomendationer står det vilket regelavstånd man ska ha, men hur resonerar man med mitt golv då.??
    Inga reglar bara packad sand och golvspånskivor.

Är det tillräckligt stabilt?? Spricker fogarna? Kan man lägga klinker på ett sådant golv utan att byta ut spånskivan mot gips??

Mycket tacksam för hjälp!

2. D
    Medlem · 318 inlägg

dymlingen

Medlem

Re: Klinker på grusbädd i plattan????

Har du verkligen sanden ovanpå plattan???
    Jag skulle möjligtvis tänka mig att plattan är gjuten direkt på grusbädden och att isoleringen ligger ovanpå plattan. Så tror jag att det är gjort på en del äldre hus.

Skulle tänka mig att det går att limma dubbel golvgips på cellplasten som underlag för klinkers, men jag är ingen expert.
    Det finns säkert någon annan som vet.

3. M
    Medlem · Stockholm · 117 inlägg

Maskot

Medlem

På mitt hus, byggt 1988 (inte särskilt gammalt kanske, men ändå) är det platta på mark, ångspärr, cellplast, spånskivor och däröver golv (inget grus i eler ovan plattan hos mig).

Jag är på gång med att lägga klinkers i köket ovanpå denna konstruktion. Har som ett alternativ läst om Minerit VT-skivor från Tepro (jag vet att jag tjatat om detta tidigare, men det är ju ingen annan som hakar på :'( ). De skivorna, som limmas på golvspån skall t.o.m. funka för klinker på reglade golvspån med CC60. Borde därför gott och väl funka på flytande konstruktioner. Bygger bara 8 mm ovan golvspån.
    http://www.tepro.se/Category.asp?Cat=126&catName=Minerit+VT+p%E5+golv&s=2

4. T
    Medlem · 10 inlägg

Tidspressaren

Medlem

Tack för svaren!

Jo jag har brutit upp golvet på ett ställe! Huset från 82.
    Under korkoplasten var det golvspånskiva, sedan ett par cm frigolitskiva och under det grus, lite grövre.
    Enplanshus! Hela området har så. Byggt av Metodbyggen.

Gärna mer inlägg o svar!

5. P
    Medlem · 37 inlägg

pack

Medlem

Hus från 81.
    korkoplast, golvspånskiva(2 cm), frigolitskiva(8cm) och under det sand följt av betongplattan.

Sanden har i mitt fall använts för att jämna ut ojämnheter i betongplattan. (undermålig utjämning)

Hos mig är det omöjligt att lägga klinker, man ser tydligt från en lägre synvinkel hur golvet sviktar när man går på det. Framför eldstaden har jag gjutit upp med betong innan klinkersläggning.

6. M
    Medlem · Stockholm · 117 inlägg

Maskot

Medlem

Jag vill bara nämna att mina tidigare redovisade idéer om Minerit-VT-skivor på flytande golv inte är något som Tepro går i god för. Är därför kanske inte en lösning att rekommendera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.