Behöver man dela 30x30 klinkerplattor där ett fall börjar som är på 1:150?

Ska flytspackla ett badrumsgolv och kommer ha kuvertfall. Fixet brukar väl bygga ca 3mm så det känns som om det borde gå att få till men bättre att fråga innan jag flytspacklar.

30x30 plattor går bara lägga med fall i en riktning tex med en väggnära brunn. Du kan lämna en fyrkant i duschen och sedan ha mosaik där

AndersMalmgren skrev:
30x30 plattor går bara lägga med fall i en riktning tex med en väggnära brunn. Du kan lämna en fyrkant i duschen och sedan ha mosaik där
Har väggnära brunnar så det är inte problemet. Beroende på formen av rummet kommer jag leda ut vatten från väggarna med ett 1:150 fall till fallet mot brunnarna och det är här jag får en övergång. Svårt att förklara.

Jo jag förstår, med stora plattor kan du inte ha fall över hela badrummet

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild säger mer än tusen ord. Kommer ha ett fall från högra väggen till det långa fallet mot brunnen. Blir något liknande på vänster sida av rummet som inte syns så ska jag planera att en ny plattrad börjar exakt i brytningen behöver jag få till flytspacklingen med mm precision därav att jag frågar.

Tack för svaret. Får planera plattbrytningar exakt i övergångarna. Skiter det sig får jag väl slipa i efterhand och korrigera.

Alltså med 30x30 kan du ju bara ha lutning i en riktning mot din väggnära brunn, annars kommer det bli fogsprång dör de två riktningarna möts, hänger du med?

Fogsprång kommer jag ju få men min fundering var mer om jag när jag lägger klinker kan förskjuta fogsprånget beroende på vart plattan hamnar. Tänker att 300/150=2mm borde jag som max behöva ta upp i plattan om den hamnar strax intill brytningen i fallet.

Iof om du lägger hela golvet som går rakt mot brunnen med fall och sedan låter du snutten till höger gå med rakt fall mot golvet mot brunnen så skulle du ju komma undan fogsprång då du får en naturlig nisch där

AndersMalmgren skrev:
Iof om du lägger hela golvet som går rakt mot brunnen med fall och sedan låter du snutten till höger gå med rakt fall mot golvet mot brunnen så skulle du ju komma undan fogsprång då du får en naturlig nisch där
Det är så jag tänkt.

image.jpg
Skapa konto

Siffrorna är +nivån

Sorry jag tänkte inte längre än näsan räcker, ritade på det och det blir ju såklart fall i två riktningar ändå om man inte ska ha frogsprång och det går nog inte med 30x30

fall.png
Skapa konto

alltid svårt med stora plattor, vad du dock kan göra är ett kuvert-fall, dvs att du knäcker de 4 "hörnplattorna" runt brunnen, på diagonalen,det kan underlätta vid stora plattor :)

Tjuvläste din tråd tidigare! Blir riktigt fint! Pga din tråd köpte jag blankt kakel. Hade annars tänkt att köra ett matt. Brydde mig även att centrera eldosor i centrum kakel ;)

Hörde igår med två golvläggare på olika firmor och ingen kunde svara på min fråga så helt solklart är det nog inte.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.