Jag klurar på hur jag skall lägga klinker i hallen!

Yta: ca 5m2, kvadratiskt.
Bjälklag: Trästockar, ca 200x200mm med CC ca 750mm. Inte plana eller jämna på något sätt.

Jag inser att jag måste trixa med bjälklaget dels för att få det plant, och dels för att minska CC. Planen är att spika/skruva på typ 45x95 regel på sidorna om stockarna samt kortla mellan dessa reglar eller lägga in nya bälkar mellan de gamla.

Frågan är sedan hur jag skall lägga min golvvärme? Jag hade gärna lagt den i glespanel, men spånskiva kan också vara aktuellt.

Jag har 17mm slang & passande plåtar. Om jag kör med spånskiva, var får jag tag i lämpligt frässtål för att fräsa ur spår med handöverfräsen? Minskar inte hållfastigheten avsevärt, speciellt i vändningarna om man fräser typ 19mm djupt i en 22mm spånskiva?

Mitt stora problem är att få reda på vad som verkligen krävs ovanför glespanelen med slang & plåtar eller golvspånskivan!

Räcker det med ett lager 13mm golvgips, eller skall det vara dubbelt? Måste det vara 22mm golvspånskiva ovanför glespanelen och därefter golvgips? Kan man använda Minerit VT på glespanelen? Det är bra om bygghöjden inte blir större än nödvändigt! När är det skruv som gäller och när är det lim?

Tacksam för hjälp!

Hur mycket får det bygga uppåt? Glespanelen bygger c:a 20mm, plåt 1 mm, spånskiva 22mm, Gips 13mm (ev. 6 mm) + lim (t.ex Ardex) + klinker 10 mm = totalt omkring 65 mm från bjälkar till golvyta. Dubbelgips direkt på plåtarna i stället för spånskiva borde funka och ge bättre värme plus lägre bygghöjd. Undre skivan skruvas (undvik att träffa slangen).

Helst skall bygghöjden vara 43mm från golvbjälkarna för att matcha övriga golv, men en liten tröskel är ändå Ok.

Jag funderar på:

1. golvbjälkar, högst CC 300.
2. Glespanel (tex 21x95)
3. Golvvärmeplåtar + slang
4. Minerit VT (8mm eller 10mm) skruvad och limmad med Ardurit S48 mot glespanelen
5. Fix + klinker

eller

1. golvbjälkar, högst CC 300.
2. Glespanel (tex 21x95)
3. Golvvärmeplåtar + slang
4. Skruvad 13mm golvgips
5. hellimmad 13mm golvgips
6. Fix + klinker

Fungerar lösningen med Minerit VT? Den ger låg bygghöjd. Hur är det att limma med Ardurit S48 mot glespanel?

Jag har ingen erfarenhet av minerit som golvmaterial. Skulle det ha samma styv-och hållfasthet som limmat dubbelgips? Sedan tror jag inte på att limma på glespanelen (även plåt och slang hamnar i limmet). S48 appliceras som kakelfix, så det mesta hamnar i trossbottnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.