Byggahus.se

Klinker i kök på 60cc åsar.

1. M
    Medlem Nivå 7
    Jag har i mitt kök 60cc mellan åsarna och på det ett 22mm spånskivegolv och i själva köksdelen (c:a 7kvm) av köket tänker jag lägga golvvärme och klinker.

Min tanke var att fräsa 17mm spår i spånskivan för att lägga i plåtar och sedan rör, och på det lägga en 13mm gipsskiva som jag sedan klinkarar på..

Men när jag läser på nätet så står det överallt att det max får vara 30cc mellan åsarna när man ska klinkra.. Kan jag på något sätt komma runt detta? Vore väldigt smidigt att slippa riva upp golvet och lägga kortlingar.

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Re: Klinker i kök på 60cc åsar.

Om det ska bli bra från början, så finns det tyvärr inga genvägar i det här fallet. ;)
    :surprised: I synnerhet som din avsikt var att göra 17 mm:s spår i spånskivan. Då har du ju bara 5 mm kvar av skivan. Det håller inte, fastän du lägger i golvvärmeplåtar. ;)

3. P
    Medlem Nivå 2

Jag trodde det räckte med att hellimma 13 mm golvgips mot spånet.

4. M
    Medlem Nivå 7

Golvspånskivan som ligger där är limmad och spikad på åsarna om det gör någon skillnad.

5. M
    Medlem Nivå 7

Om jag gör såhär då

Jag låter golvet ha 60 cc använder

22 mm golvspånskiva som jag fräser spår i och lägger påtar på..
    13 mm hårdgipsskiva som jag hellimmar mot spånskivan med Ardex S48...
    6 mm golvspackel
    9 mm fix och klinker som jag använder mjukfog till.

På så sätt bygger golvet 28 mm och då kan jag vid matplatsen lägga 13mm golvspånskiva och ett 15mm trägolv som då hamnar på samma nivå.

6. M
    Medlem Nivå 7

Jag tror inte det är styrkan som blir största problemet utan styvheten