Hej! Long time reader but first time writer här. Beundrar starkt kompetensen som finns på denna sida.

Nu till min fråga. Jag har en WC (ca 1,5x1,5m) i källaren som har plastmatta på golvet (betong under). Där inne finns toastol och handfat. Plastmattan har bubblat sig på vissa ställen, som att den har lossnat. Min tanke är att slita upp och lägga klinker. Behövs fuktskydd av något slag eller är det bara att lägga direkt på betongen?

Mvh

Bästa svaret

Lägg direkt på betongen. Rensa bort mattan, diffusionsöppen primer, fix, klinkers.

Kommer lite downers här nu då, men som är bra att ha koll på...

Tänk på att limmet kan ha förtvålning som kan ge lukt ner i betongen så du kan behöva slipa bort en del av betongen...

Det kan också finnas asbest i limmet så ta det i beaktande också.

• Gilla
Bourbonboulevard och 1 till
  • Laddar…
Sorry, men ibland blir det bara "over the top" här på BH.

Om man har plastmatta på betong, och vill ha klinker skulle jag i vart fall ha gett rådet: riv bort mattan och så mycket lim som möjligt. Dra på fix och kakel.

Kommer limresterna lukta genom det nya kaklet? Tveksamt.

Finns det asbestfibrer i limmet som kommer att frigöras och fördelas i luften? Mycket tveksamt.

Det är skillnad på teori och praktik.

Mitt råd till TS: riv ut plastmatta. Dra på fix, lägg kakel - kaklet kommer inte att frigöra sig och sväva iväg.

Lycka till!

• Gilla
Bourbonboulevard
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Sorry, men ibland blir det bara "over the top" här på BH.

Om man har plastmatta på betong, och vill ha klinker skulle jag i vart fall ha gett rådet: riv bort mattan och så mycket lim som möjligt. Dra på fix och kakel.

Kommer limresterna lukta genom det nya kaklet? Tveksamt.

Finns det asbestfibrer i limmet som kommer att frigöras och fördelas i luften? Mycket tveksamt.

Det är skillnad på teori och praktik.

Mitt råd till TS: riv ut plastmatta. Dra på fix, lägg kakel - kaklet kommer inte att frigöra sig och sväva iväg.

Lycka till!
Det är väl inte over the top att informera om risker i mitt tycke... Vad TS väljer att göra är ju upp till honom men att känna till olika risker och vad som kan uppstå är bra kunskap att ha.

Jag rev själv ut ca. 18 kvm plastmatta som luktade så starkt att jag fick åka och köpa gasfilter till masken för att kunna fortsätta. Jag visste inget om förtvålning då, men önskar att jag visste det.
Jag ville inte riskera att ha hormonstörande partiklar i huset med mina döttrar här så jag slipade ner ca. 5 mm och skickade in prov på betongen innan jag lade klinker.

• Gilla
Matte84 och 4 till
  • Laddar…
Tack så mycket alla tre. Det är detta som är det fina med detta forum. Bra kompetens, vissa mer försiktiga och kalkylerande och andra mer doers och rakt på. Tillsammans är ni världens bäst rådgivare

• Gilla
largab och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.