Hej!
Jag tänkte lägga klinker direkt innanför ytterdörren i hallen och funderar på lämplig konstruktion. Jag har aldrig gjort just detta tidigare och hoppas på tips från er på forumet!
Förutsättningar:
Min plan (tar gärna emot synpunkter):
Tror ni att konstruktionen håller? Är det risk för sprickor i den flytspacklade plattan? Risk för att klinker-plattor spricker när de är så stora?
Jag tänkte lägga klinker direkt innanför ytterdörren i hallen och funderar på lämplig konstruktion. Jag har aldrig gjort just detta tidigare och hoppas på tips från er på forumet!
Förutsättningar:
- Idag finns ett plankgolv i hela hallen (35 mm tjocka plankor) med bjälklag under (fastighet byggd 1909, bostadsrätt)
- Det ska bara bli klinker på en mindre yta (cirka 2-3kvm) direkt innanför ytterdörren och jag önskar en så liten nivåskillnad som möjligt mellan klinker och övrigt plankgolv
- Önskar få plats med golvvärme
- Avstånd mellan befintliga balkar tror jag är cirka 60 cm utifrån hur golvet är spikat
- Sätta "försänkta" kortlingar med 30 cm avstånd på ytan under klinkers, cirka 2 cm längre ned än befintliga balkar
- Fälla ned två skivor (gips eller annat material) som vilar på dessa kortlingar
- Lägga armeringsnät + golvvärme över hela ytan
- Flytspackla in armeringsnät och golvvärme (total höjd 20-25 mm)
- Fix och klinker-plattor (60x60)
Tror ni att konstruktionen håller? Är det risk för sprickor i den flytspacklade plattan? Risk för att klinker-plattor spricker när de är så stora?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag uppfattar ovanstående som att du gör något som är utanför din lägenhet eftersom bjälklagret tillhör föreningens ansvarsområde och din lägenhet med stor sannolikhet endast omfattar plankgolvet och uppåt. Du måste därför ha tillstånd av styrelsen för att göra något som rör bjälklagret. Jag föreslår att du börjar prata med dem om vad de kan tillåta innan du lägger alltför mycket tid på att fundera på olika alternativ.G grubblar skrev:
Jag förstår hur du tänker, det går att göra den tolkningen. Men tillstånd från styrelsen för att förstärka bjälklaget med kortlingar kommer inte att vara ett problem. Så vida ingen här kan se ett skäl för styrelsen att neka ett sådant ingrepp? Jag sitter själv i föreningens styrelse och är intresserad.BirgitS skrev:
Jag uppfattar ovanstående som att du gör något som är utanför din lägenhet eftersom bjälklagret tillhör föreningens ansvarsområde och din lägenhet med stor sannolikhet endast omfattar plankgolvet och uppåt. Du måste därför ha tillstånd av styrelsen för att göra något som rör bjälklagret. Jag föreslår att du börjar prata med dem om vad de kan tillåta innan du lägger alltför mycket tid på att fundera på olika alternativ.
Vad tror ni om konstruktionen, kommer den att hålla eller riskerar jag sprickor? Finns det något speciellt flytspackel som är mer tåligt för underlag som rör på sig?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag är inte konstruktör men skulle kunna tänka mig att när man stoppar ner ett stabilt material som golvgips mellan bjälkar som rör sig påverkar man husets konstruktion, kanske börjar knaka eller annat?G grubblar skrev:Jag förstår hur du tänker, det går att göra den tolkningen. Men tillstånd från styrelsen för att förstärka bjälklaget med kortlingar kommer inte att vara ett problem. Så vida ingen här kan se ett skäl för styrelsen att neka ett sådant ingrepp? Jag sitter själv i föreningens styrelse och är intresserad.
Du kan göra det lättare för dig att du lägger tex. en 28x70 längs insidan om varje bjälke 22mm nedsänkt sedan lägger du golvspånskivor emellan bjälkarna, sedan primer du golvet och tätar alla eventuella springor innan du armerar, lägger golvvärmen och flytspacklar och sedan klinkers..G grubblar skrev:Hej!
Förutsättningar:
- Idag finns ett plankgolv i hela hallen (35 mm tjocka plankor) med bjälklag under (fastighet byggd 1909, bostadsrätt)
- Det ska bara bli klinker på en mindre yta (cirka 2-3kvm) direkt innanför ytterdörren och jag önskar en så liten nivåskillnad som möjligt mellan klinker och övrigt plankgolv
- Önskar få plats med golvvärme
- Avstånd mellan befintliga balkar tror jag är cirka 60 cm utifrån hur golvet är spikat
- Sätta "försänkta" kortlingar med 30 cm avstånd på ytan under klinkers, cirka 2 cm längre ned än befintliga balkar
- Fälla ned två skivor (gips eller annat material) som vilar på dessa kortlingar
- Lägga armeringsnät + golvvärme över hela ytan
- Flytspackla in armeringsnät och golvvärme (total höjd 20-25 mm)
- Fix och klinker-plattor (60x60)
Det låter lockande! Men du tror inte att underlaget kommer att röra på sig för mycket vid en sådan lösning? Jag såg en liknande tråd på forumet där man rekommenderade reglar med cc 30 under klinker för att minska risk för sprickor, så jag började tänka i de banorna. Dock en del jobb med alla kortlingar.Rejäl skrev:
Nej inte om du flytspacklar 25mm med armering i det håller lätt..G grubblar skrev:Det låter lockande! Men du tror inte att underlaget kommer att röra på sig för mycket vid en sådan lösning? Jag såg en liknande tråd på forumet där man rekommenderade reglar med cc 30 under klinker för att minska risk för sprickor, så jag började tänka i de banorna. Dock en del jobb med alla kortlingar.
Klicka här för att svara