Byggahus.se

Klinker golv värme??

1. G
    Medlem · 306 inlägg

Great

Medlem
    Har nu 2st frågor.

1. hur mycket skiljer det på klinkersen på typ Bauhaus o en riktig affär, typ som ekeby kakel här i Uppsala, ja menar jag har ju i princip tjänat in över halva kostnaden på att köpa på bauhaus, det brukar ju att man får vad man betalar för.

Men vad anser ni, nån kanske har erfarenhet av kvaliteten?

2. jag har vattenburen golvvärme i Betongplatta, ska ha klinkers i Kök/hall/matrum ca
    60kvm, nu säger kompisen att ja måste spackla in elgolvvärme för att kunna få sköna golv på sommaren, nån som har erfarenhet eller förslag om detta?

2. P
    Medlem · 185 inlägg

psamuels

Medlem

Re: Klinker golv värme??

Jag tror inte att Du kommer att märka skillnaden, det är väl snarast frågan om Du hittar det Du vill ha på Bauhaus, Du skall ju leva med slutresultatet under många år.

Vad gäller värme i golven på sommaren, så kan man i princip se 3 möjligheter.

1) Lev med något kallare golv under icke uppvärmnings säsong, om betongplattan är välisolerad lär Du knappast märka någon större skillnad.

2) Med vattenburen värme bör Du kunna ställa in min temp på utgående slinga, om så är fallet är det bara att ställa in "lagom" min temp för att alltid få varma golv.

3) Som Din kompis har föreslagit kan Du lägga in elslingor också, personligen tycker jag att det är "overkill", kolla hellre med leverantören av Ditt vattenburna värmesystem hur Du ändrar min temp på utgående slinga.

/Per

3. T
    Medlem · 763 inlägg

Tompa01

Medlem

Re: Klinker golv värme??

Svala stengolv i vanliga rum under sommaren tycker inte jag gör något. Däremot i badrum kan det vara en fördel för att bättre torka upp samt öka luftcirkulationen. Själv kompletterar jag den vattenburna golvvärmen med en elslinga i just badrummet, men inte på andra ställen.

Tompa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.