Byggahus.se

Klinker-färg och form

1. A
    Medlem · 260 inlägg

Alsti18

Medlem
    Om ni hade en hall med måtten 4,7m x 2,8m med dubbelentrédörr på ena kortsidan och bred ingång till vardagsrum med askparkett mitt emot, ingång till badrum som ska ha klinkers och sovrum med grangolv (ja jag vet...men har ni kollat priset på ask) till höger och trappa och teknikrum till vänster. Vilken storlek på golvklinkers skulle ni välja och på vilken ledd skulle ni lägga det? Eventuella bårder eller liknande? Vilka färger tycker ni blir snygg ihop med gran och ask...i synnerhet asken för de rummen sitter ihop utan dörr och tröskel? Rummet har endast ljusinsläpp i form av ett överljus ovanför och ett fönster (8/16) bredvid dörren och så det ljus som kommer från vardagsrummet. Vi har funderat på terrakotta-sand skalan snarare än grafit-grå skalan. Förslag? Hur har ni gjort i era avlånga hallar?

2. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Re: Klinker-färg och form

Hej!
    Jag hade definitivt valt en platta med måtten 30x60 cm och lagt dem omlott med bredsidan mot dörren. Då ser hallen inte lika avlång ut (om det nu var meningen), men framförallt blir det mycket snyggt (och modernt)!

Jag skulle personligen inte välja en terrakottafärgad eller ljus platta, inte för att det inte är så modernt just nu (smaken är ju ändå som baken), men för att det är ganska opraktiskt med ljusa plattor, särskilt i en entré. I vilket fall så tycker nog jag att det skulle vara snyggare med lite mörkare plattor till ljusa trägolv...

Konradssons har en serie som heter Marte, finns i flera storlekar och färger. Andra plattor med måtten 30x60 cm är Trendstone, Portland och Terre di luna, samtliga från Höganäs.

Lycka till  :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.