Byggahus.se

Klinga för aluminium?

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Vilken klinga ska jag sätta i min kapger för att kapa en alu-skena? Helst något jag kan köpa på hornbach eller jula för det blir bara två kap innan jag är klar.

Något pucko har beställt skenor till skjutdörrar som är 10mm för långa. Letar förnärvarande efter någon att skylla på.

2. Bart
    Medlem · Nivå 9
    Aluminium sågar jag med min vanliga klinga. En fintandad klinga är att föredra.

• Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 2
    använd skyddsglasögon! jag skulle "bara" kapa ett portblad i aluminium med sänksåg,slutade på operationsbordet på ögonkirurgen,där dom plockade ut en flisa ur ögat gick bra men är mer försiktig numera...(ibland!)

• Laddar…
  4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ok, biltema har en för några hundringar i rätt dimension. Känns bättre att köpa en sådan än att använda mina fina Bosch-klingor till detta....

Egentligen borde klingan ha lite mer upprätt vinkel på tänderna tror jag, iaf ser klingorna specade för alu ut så.

• Laddar…
  5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Japp, alltid faktiskt. Och här blir det skärm framför hela fejset och glasögon denna gång......

• Laddar…
  6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
  7. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Det funkar fint med den fintandade skivan som följde med maskinen. Spraya lite 5-56 på snittet under kapning och spänn fast biten som skall kapas. Det viktiga är att det är negativ tandvinkel, vilket den medföljande Bosch-klingan har.
    Jag har kapat en del aluminium med min Bosch gersåg.

8. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
  9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det har du faktiskt rätt i. Både min 80 och 24 taggare har -5gr vinkel på tänderna. Men, jag har googlat lite till och det får bli en från biltema med negativ tandning. Det är billigare än att slipa en av boschklingorna....

10. devizion
    Medlem Nivå 6
    Håller med. Kapat en hel del 40x80mm tjocka aluprofiler utan bekymmer med en standard kapex klinga.

Det som gjorde absolut störst skillnad för mig var inte matning eller klinghastighet - utan som du säger - lite smörj, fungerade lika bra med t-röd som wd-40 men något som smörjde gjorde att snittkvalitén gick från helt OK(men mycket fnas) till perfekta snitt.
    Fördelen är att Aluminium rester inte fastnar lika lätt på tänderna heller.

11. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    T-röd är ju smidigast då det inte lämnar några feta rester, men i en maskin med ev. gnistgap kanske inte etanolångor är så lämpliga. ;)

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag har jobbat mycket med aluminium, både kapat, fräst och slipat.
    Och som smörjmedel/kylmedel använder vi en blandning av 50% T-Röd och 50% paraffinolja.
    Det både smörjer klingan (både för cirkelsåg, sticksåg och fräs) och kyler den.

13. jac
    Medlem · Nivå 14
    Jag tror du får bäst resultat med 80t klingan du redan har. Dessutom så tror jag inte att aluminium sliter mer på klingan än många träslag så jag ser ingen anledning till att köpa någon speciell fulklinga till detta. Sedan som sagts ovan, häll på en skvätt t-röd så minskar du risken att det kletar.

Jag vet att b.la. @mattiasp vet hur det förhåller sig med klingorna så jag hoppas han rättar mig om jag skulle ha fel.

• Laddar…
  14. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag tror du har rätt. Men jag fegar lite och kör biltema ändå, den har också 80 tänder och negativ tandning, framgår dock inte hur många graders vinkel.

15. mattiasp
    Moderator · Nivå 18
    Det beror som vanligt på. Gjutgods sliter på klingorna, eftersom det är legerat för bästa gjutbarhet, bland annat med Si. Eloxerat aluminium sliter på klingorna eftersom de har ett tjockt lager av aluminiumoxid. En dedikerad klinga till aluminium är ingen dum idé.

• Laddar…