Byggahus.se

Klickgolv

1. A
    Medlem · 1 inlägg

almapersson

Medlem
    Jag har nyligen lagt in ett klickgolv av ljus lönn i en mindre sommarstuga. I beskrivningen står att man ska använda tassar på stolsben etc samt endast använda hjul som är "type w/soft". Jag förstår att detta betyder att man ska använda mjuka hjul, men är det någon som vet mer precist vad detta innebär? Är t ex plasthjul på ett TV-stativ "mjuka"? Har haft svårt att få tydliga besked från inköpsstället, men har en känsla av att detta är viktigt då garantin sannolikt inte gäller om "fel" hjul har använts. Vilka skador kan "fel" hjul orsaka och vad menas mer precist med "type w/soft"? Tacksam för era tips och erfarenheter!

2. korsriddaren
    Medlem · Skåne · 217 inlägg

korsriddaren

Medlem

Re: Klickgolv

Själva hjulen orsakar inte så mycket skada om de är hårda, men om ett stort gruskorn kommer mellan hjulet och golvet kan du få både hål och repor på golvet. Enklaste sättet att kontrollera vad du har för hjul är att trycka på det med nageln. Känns det litet mjukt och nageln kan sjunka in litet i materialet så har du mjuka golv. Om inte så är de hårda. Har man helt rent och inte kör runt tv-n hela tiden ser jag inte det som nåt problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.