Byggahus.se

Klickgolv på betongplatta med golvvärme

1. S
    Medlem · 14 inlägg

stenis

Medlem
    Hej,

Jag vill lägga ett klickgolv i ett rum på sluttningsvåningen i vår nya villa.
    Plattan är av betong och har ingjuten golvvärme. Jag såg en enkel handledning för golvläggning i Bauhaus reklamblad och de nämnde att man behövde ta speciell hänsyn när man lägger på betongplatta. Är det någon som vet vad man bör tänka på?

mvh
    Johan

2. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem

Re: Klickgolv på betongplatta med golvvärme

Du kan lägga platonmatta sen lägger du golvfoam. Det blir så kallat flytande golv.
    Så har jag gjort i ett av våra rum men det var inte golvvärme där. Men jag tror att det e samma sak med eller utan golvvärme. Men jag kan ha fel så invänta fler svar, kan finnas nån med bättre erfarenhet.

3. S
    Medlem · 14 inlägg

stenis

Medlem

@Lier: Tack för ditt svar. Även om det skulle vara så att det är ytterligare nåt som man bör tänka på så vet jag nu iaf vad jag kan vänta mig om jag pratar med nån hantverkare/säljare.

4. jeppeknaster
    Medlem · 2 183 inlägg

Inte ska du väl behöva lägga en platonmatta på uppvärmd betongplatta under ett laminatgolv? På sin höjd plastfolie+foam om det nu ens behövs plastfolie. Platonmattan ska du ha under parketten då du har ett dåligt isolerat betonggolv(vilket du antagligen inte har om du har golvvärme) med risk för fukt underifrån, typ i gamla källare.
    Rätta mig gärna om jag har fel någon då jag inte på något sätt är expert inom området.
    mvh
    /jeppe

5. A
    Medlem · 2 414 inlägg

AndersG

Medlem

Plastfolie+lumppapp är vad vi har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.