Hej,
Jag har precis haft besök av Nerostein som monterat bänkskiva och väggplatta av kompositsten i familjens kommande IKEA-kök, som del av en totalrenovering. Allt är beställt genom IKEA. Tyvärr hamnade skarven mellan två av bänkskivorna på ett lite olyckligt ställe och jag funderar hur jag ska fixa till detta.

Kort beskrivning och alternativ
Jag har ritat upp skarvarna med röd markering på bilden som visar köket efter montering. Skarven vid vinkylen hamnade precis till vänster om 40-bänkskåpet. Täckskivan som IKEA ritade monterades aldrig. Den lilla bänkskivan ovanför vinkylen har alltså inget ordentligt stöd till höger. Nu sitter ett enkelt vinkelbeslag där provisoriskt i framkant, vilket givetvis är för klent. Till vänster om vinkylen är skivan limmad i den 13mm tjocka täckskivan (som också är fäst i golvet med vinkelbeslag), och i bakkant har skivan limmats mot ett vinkelbeslag som är fäst i betongväggen.

För att få en robust konstruktion som klarar rejält med belastning (tänk worst case: en 7-8-åring tar en stol och kliver upp på bänkskivan för att komma åt något i väggskåpen), räcker det med att jag gör följande?
a) Ta bort det klena vinkelbeslaget och ersätter med 2-3 rejäla beslag på bifogad bild, limmar fast och skruvar dem med 7-8 skruvar vardera i den 18mm tjocka Metod-stommen direkt till höger om vinkylen. Ett alternativ vore ett av IKEA's långa vinkelbeslag, men det har ju bara en skruv i vertikalled vilket inte skulle klara samma tyngd.

Eller bör jag:
b) Skicka tillbaka den långa stenskivan med diskhon, för att få den kapad 1-2cm kortare i sin vänsterkant, samt beställa en längre skiva ovanför vinkylen som då kan vila på bänkskåpet? Risk för problem med färgmatchning om ny skiva ska skäras ur ett annat block.

Ett tredje alternativ:
c) Montera en täckskiva till höger om vinkylen och flytta ut vinkyl samt den yttersta täckskivan 13mm åt vänster. Då kommer skivan å andra sidan sticka ut enbart 7mm ovanför täckskivan, jämfört med 20mm i andra delen av köket, till höger om hällen.

Lite mer bakgrundsinfo
Under planeringen med IKEA valde vi som sagt att placera en vinkyl längst till vänster i köket, som på IKEA's ritning skulle ha en täckskiva både på vänster och höger sida (se ritning).

Snickaren valde att inte bygga efter IKEAs ritning, utan enbart att ha en täckskiva i slutet av köket, längst ut till vänster. Jag hade missat denna detalj i IKEAs ritning. Problemet här var delvis att han inte hade ställt upp vinkylen och monterat den yttre täckskivan innan Nerostein kom på besök för mätning av skivan, vilket de kommunicerat tydligt via mail i förväg ("Alla täckskivor ska vara på plats."). Om detta hade jag tjatat på projekledaren samt påmint honom om dagen innan. "Det där är lugnt. Han har byggt 200 IKEA-kök och har koll på det", fick jag till svar.

Jag tog beslutet med Nerostein på plats att lägga skarven mellan de två bänkskivorna i bild intill vinkylen som sagt. En mycket mer stabil lösning hade ju varit att skarva skivorna till höger om diskhon t.ex. Jag trodde, och förmodligen även snickaren, att Nerostein skulle placera skarven 10-20mm längre till höger, innanför stommen på 40-bänkskåpet, för att den korta skivan över vinkylen skulle få ordentligt stöd på båda sidor. Mätpersonen från Nerostein, å andra sidan, måste ha tänkt att det skulle stå en täckskiva till höger om vinkylen, vilket också var uppmärkt på IKEA-ritningen. Detta hade ju återigen avhjälpts om snickaren hade följt Nerosteins villkor och haft allting på plats som skivan skulle ligga ovanför.

När Nerostein monterade skivan på plats saknades stöd till höger om vinkylen ö h t, varpå de fäste det lilla vinkelbeslaget som en nödlösning.

Jag pratade med IKEA idag, som sa att Nerostein måste ha frångått sina villkor, eftersom de formellt sett borde ha avbrutit mätningen när inte allt fanns på plats i köket enligt villkoren. IKEA nämnde också att Nerostein måste ha tittat på ritningen och sett att det skulle ha varit en täckskiva på plats på vardera sida av vinkylen. Störande är det, i vilket fall... Ångrar givetvis att jag inte valde att få skivan skarvad mycket längre till höger, typ bortom diskhon.

Tacksam för tips! 😊 Tack!

• Köksritning med markerad skarv mellan bänkskivor, vinkylens placering och täcksidor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IKEA-kök med grå skåp, vit bänkskiva och väggplatta av kompositsten. Markeringar visar skarvar och vinkelbeslag ovanför vinkyl.
    Skapa konto
  • Metallvinkelbeslag med flera skruvhål för montering, används i köksrenovering för att ge extra stöd åt bänkskivor och konstruktioner.
    Skapa konto
H H_C skrev:
Allt är beställt genom IKEA.
H H_C skrev:
Snickaren valde att inte bygga efter IKEAs ritning, utan enbart att ha en täckskiva i slutet av köket, längst ut till vänster. Jag hade missat denna detalj i IKEAs ritning.
H H_C skrev:
Jag pratade med IKEA idag, som sa att Nerostein måste ha frångått sina villkor,
Om allt är beställt genom IKEA så måste väl även de vara ytterst ansvariga för att rätt grej blir levererad. (att Nerostein från gott sina villkor är ju inte något som påverkar dig mot vad som beställts). Spontant låter det som att stenfirma beställt skiva efter det som funnits i köket (där en täckskiva inte varit monterad) iom måtten inte tyder på att en täckskiva till ska vara monterad?

Om IKEA och stenfirman har avtal om X och Y så ligger det mellan dem två. Du har ju beställt ett kök enligt ritning från IKEA + montering. Då ska det levereras. Eventuella följdkostnader får IKEA ta och sedan dra in från underliggande aktörer imo.

Jag gissar helt fritt här men tycker mig vara tillräckligt belevad med konsumenträtt att åtminstone ge en kvalificerad gissning om den del som rör konsumentköplagen. Har kass koll på konsumenttjänstelagen så där kommer nog någon annan in och rättar mig.

D Dkvist skrev:
Om allt är beställt genom IKEA så måste väl även de vara ytterst ansvariga för att rätt grej blir levererad. (att Nerostein från gott sina villkor är ju inte något som påverkar dig mot vad som beställts). Spontant låter det som att stenfirma beställt skiva efter det som funnits i köket (där en täckskiva inte varit monterad) iom måtten inte tyder på att en täckskiva till ska vara monterad?

Om IKEA och stenfirman har avtal om X och Y så ligger det mellan dem två. Du har ju beställt ett kök enligt ritning från IKEA + montering. Då ska det levereras. Eventuella följdkostnader får IKEA ta och sedan dra in från underliggande aktörer imo.

Jag gissar helt fritt här men tycker mig vara tillräckligt belevad med konsumenträtt att åtminstone ge en kvalificerad gissning om den del som rör konsumentköplagen. Har kass koll på konsumenttjänstelagen så där kommer nog någon annan in och rättar mig.
Tack för ditt svar! Ett problem var nog att det var extremt rörigt när stenfirman kom för att mäta. Vinkylen stod i sin förpackning
i ett annat rum, jag fick riva upp lådan för att se i manualen hur stort utrymme den behövde. Det slutade med att vi i efterhand fick sms:a killen från stenfirman för att ange hur lång den sista skivan skulle vara.

Å andra sidan… när jag kollar igenom fotoalbumet nu ser jag att mätkillen skrev ”IKEA fixa vinkel” på 40-bänkskåpet, på sidan som vetter mot vinkylen. En sån
hade ju inte behövts om han tänkt att vi skulle limma bänkskivan på vinkylens inre täckskiva.

Det stör mig också väldigt mycket att monteringskillarna verkade väldigt likgiltiga, satte ett litet vinkeljärn
och skrockade lite… ”höhö… don’t worry… might break if I sit there though…”

• Text på en bänkskiva med instruktionerna "IKEA fixa vinkel" och mätningar, omgiven av verktyg och kablar på byggarbetsplats.
    Skapa konto
A
Hade gått på ditt C alternativ eller ett långt vinkelbeslag vid skarv.

Att bänkskivan sticker ut 7mm där vs 20 på andra ställen stör mig inte. Däremot att överskåp inte linjerar stänkskyddet i vänsterkant stör mig. Men alla är olika.. du/ni tycker säkert något med.

Alt D är sänka vinkylen och skära en täckskiva under stenen som sitter på vinkelbeslag på varje sida och ev limmat+ kexat mot skåpstommen. Då kan nog vuxna klättra där med

H H_C skrev:
Tack för ditt svar! Ett problem var nog att det var extremt rörigt när stenfirman kom för att mäta. Vinkylen stod i sin förpackning
i ett annat rum, jag fick riva upp lådan för att se i manualen hur stort utrymme den behövde. Det slutade med att vi i efterhand fick sms:a killen från stenfirman för att ange hur lång den sista skivan skulle vara.

Å andra sidan… när jag kollar igenom fotoalbumet nu ser jag att mätkillen skrev ”IKEA fixa vinkel” på 40-bänkskåpet, på sidan som vetter mot vinkylen. En sån
hade ju inte behövts om han tänkt att vi skulle limma bänkskivan på vinkylens inre täckskiva.

Det stör mig också väldigt mycket att monteringskillarna verkade väldigt likgiltiga, satte ett litet vinkeljärn
och skrockade lite… ”höhö… don’t worry… might break if I sit there though…”
Jag står fast på att du ska jaga IKEA här som du köpt allt hos.

Vad jag förstår har du endast skrivit någon form av kontrakt med IKEA. Om IKEA sedan väljer att anlita någon annan som inte följer ritningarna är det IKEAs problem. Tjata tills de kommer dit och åtgärdar.

Tack för era svar! Mätning och montering av bänkskivan är genom IKEA ja, men snickaren har jag anlitat på egen hand.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.