1 636 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Klater med tryckexpansionskärl
Förtrycket brukar rekommenderas vara så det motsvarar 2m över högsta radiatorn.
Man kan absolut fylla med tryck innan man tömt kärlet. Men man får ju inte in den önskade volymen förän man har önskat tryck utan vatten i kärlen. Efter som det skiljer en meter i höjd kan du ge det nedre 0,1bar mer än det övre. Har du ett tryck på vattensidan som överstiger önskat förtryck är det ingen ide att pumpa in luft.
Man kan absolut fylla med tryck innan man tömt kärlet. Men man får ju inte in den önskade volymen förän man har önskat tryck utan vatten i kärlen. Efter som det skiljer en meter i höjd kan du ge det nedre 0,1bar mer än det övre. Har du ett tryck på vattensidan som överstiger önskat förtryck är det ingen ide att pumpa in luft.
Hej, för att få ett förtryck på 0,5 bar i kärlet när det är utan vatten så måste man sänka trycket på vattensidan till 0 och det gör du genom att öppna säkerhetsventilen tills trycket sjunkit.
Därefter ska man pumpa i luft på luftsidan tills att man där har 0,5 bar som skall mätas med en lufttrycksmätare på luftsidan, det kan göras med en handpump med manometer avsedd för bildäck eller kompressor om man har sådan. Trycket på manometern på vattensidan ska då fortfarande vara 0 och man får öppna säkerhetsventilen igen eftersom trycket där tenderar att stiga när man pumpar i luft.
När man fått 0,5 bar på luftsidan och fortfarande har nära 0 på vattensidan är kärlet tömt på vatten och man har rätt förtryck. Kommer det vatten genom luftventilen är gummiblåsan i kärlet trasig och man måste byta kärl.
Detta upprepas med båda kärlen !
Därefter ökar man trycket i systemet till drygt 1 bar om säkerhetsventilen är på 1,5 bar och nu har man fått fungerande expansionskärl som kan ta upp volymändringarna i systemet beroende på olika temperaturer.
Ovanstående procedur tar inte lång tid och oftast behöver man inte stänga av några pumpar eller dylikt innan.
Lufta sedan alla element och justera trycket igen.
Kontroll av förtryck enligt ovan bör göras en gång per år och missas väldigt ofta även av folk i branschen.
Därefter ska man pumpa i luft på luftsidan tills att man där har 0,5 bar som skall mätas med en lufttrycksmätare på luftsidan, det kan göras med en handpump med manometer avsedd för bildäck eller kompressor om man har sådan. Trycket på manometern på vattensidan ska då fortfarande vara 0 och man får öppna säkerhetsventilen igen eftersom trycket där tenderar att stiga när man pumpar i luft.
När man fått 0,5 bar på luftsidan och fortfarande har nära 0 på vattensidan är kärlet tömt på vatten och man har rätt förtryck. Kommer det vatten genom luftventilen är gummiblåsan i kärlet trasig och man måste byta kärl.
Detta upprepas med båda kärlen !
Därefter ökar man trycket i systemet till drygt 1 bar om säkerhetsventilen är på 1,5 bar och nu har man fått fungerande expansionskärl som kan ta upp volymändringarna i systemet beroende på olika temperaturer.
Ovanstående procedur tar inte lång tid och oftast behöver man inte stänga av några pumpar eller dylikt innan.
Lufta sedan alla element och justera trycket igen.
Kontroll av förtryck enligt ovan bör göras en gång per år och missas väldigt ofta även av folk i branschen.
Det räcker att trycket är lägre än för trycket. Det behöver inte vara noll.
Liknande trådar
-
Tryckexpansionskärl 80L nytt. Hofors Gästrikland
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Montera värmepumpen själv, vvx, tryckexpansionskärl och smutsfilter
Värmepumpar -
Avstängning till tryckexpansionskärl?
Värme allmänt -
Tryckexpansionskärl och säkerhetsventil
Värme allmänt -
Koppla ihop två tryckexpansionskärl
Värme allmänt