"Klarna har inget valutapåslag på sitt kreditkort, vilket innebär att du inte betalar någon extra avgift vid köp i utländsk valuta. Detta är en stor fördel jämfört med många andra kreditkort som vanligtvis tar ut en avgift på 1-2% "
Bra tänkte jag, som beställde ett kort. Samma dag började jag plöja det finstilta och märker att man anger att avgift finns, dock ingen fast avgift utskriven och Klarna vägrar använda sig av ordet valutaväxlingspåslag. Min bank Nordea svarar tydligt på den frågan : 1,6% valutaväxlingspåslag (jag ringde o frågade)

Jag ville köpa en vara från tyskland på stort belopp varför dessa 1,6% utgör en del pengar. Jag ringde därför Klarna och försökte få svar på valutaväxlingspåslagets/avgiftens storlek. I hela mitt liv, medelålders man, har jag aldrig haft så märkligt samtal, där man uppenbart slingrade sig oerhört, som en pjäs, kundtjänstkillen en riktig Hussler.

Summerat så kunde Klarna inte ge mig någon fast avgift(procent) för ett köp, trots att jag uppgav summan på varan. Typ "det beror på". Jag sa det till killen att jag inte får svar på min fråga, och ställde frågan två gånger till, på ett ödmjukt sätt. Under samtalet frågade han mig om jag inte uppskattar tryggheten Klarna ger mig, underförstått att jag betalar för denna tjänst att betala efter leverans. Goddag yxskaft. Jag ville ha svar på en enkel rak fråga, och får istället prata med en fräck säljare.

Klarna marknadsför sig hårt med "avgiftsfritt" betalkort, men det är ju inte sant. De ändrar bara namn på avgifterna. Falsk marknadsföring helt klart. Jag avbeställde kortet snabbt.

Ping Patent- och marknadsdomstolen

Det är väl allmänt vedertaget att "inget valutaväxlingspåslag" betyder sämsta möjliga växlingskurs? Så var det i alla fall redan för 20 år sen när jag jämförde olika kort.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Alla "banker" vill tjäna pengar så vilken kurs utgår man egentligen ifrån om man jämför? Man kan ta vilket betal/kreditkort som helst och alla har de sig egen "kurs" om man då jämför med vad man kanske betalar om man gör en manuell betalning på banken till någon. Det kommer man aldrig ifrån........

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl allmänt vedertaget att "inget valutaväxlingspåslag" betyder sämsta möjliga växlingskurs? Så var det i alla fall redan för 20 år sen när jag jämförde olika kort.
Vad jag förstått, och själv bekräftat efter köp, att betalning med mitt VISA-kort, kostar mig VISAs(!) för dagen satta valutakurs + valutaväxlingspåslag. Som i mitt fall varit 1,6% eftersom detta är vad Nordea har satt, och har varit samma under många år. Alltså vet jag vad det kostar mig. Jag kan logga in direkt på VISA och se aktuella valutor och därmed veta vad köpet kommer kosta mig. Problemet med Klarna är att de lämnar faktor X där jag innan köpet inte kommer veta vad det landar på.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.