Byggahus.se
[QUOTE="Andreas La Motte, post: 4093111, member: 154305"
Men de tjänar ju mer pengar på de som betalar lite för sent så klart :)[/QUOTE]

det är ju Klarnas affärsidé, de tycker om kunder som inte betalar i tid

Förresten även jag undviker Klarna, spec när jag har betalt direkt och Klarna skickat ut ett mail om fakturan, men det var så oklart att jag har betalt en gång till
Jo, jag fick tillbaka pengarna
EFTER EN MÅNAD!
det är Klarnas policy att de har 30 dgr på sig att återbetala

H Haladria skrev:
Iom ”smoooth kampanjen” gjorde de om så det blev krångligare och lättare att missa fakturor. De tog bort valet tex att betala direkt en faktura. De tjänar dubbelt på det då de slipper transaktionsavgifter samt att många kunder åker på betalningspåminnelser nu. Kampanjen drevs hårt under bytet för att kunder ska glömma det gamla väl fungerande sättet och förknippa nya med enkelhet. Om ni inte vill gynna dem eller riskera avgifter så välj alltid kortbetalning med klarna och inte fakturavalen i kassan. De gör sitt bästa att alltid dölja det men har aldrig varit med om att det saknats helt.
Vad exakt är klarnas fel att det skickas ut avgifter? Det är ju ingen som kan förklara det.
TS kan ju inte klaga på det då han gjorde fel.

Om man sköter sin ekonomi överhuvudtaget så riskerar man aldrig avgifter.

H Haladria skrev:
välj alltid kortbetalning med klarna och inte fakturavalen i kassan. De gör sitt bästa att alltid dölja det men har aldrig varit med om att det saknats helt.
Bra där.

Undvik även "betala direkt från bankkonto" eftersom det genererar en kreditupplysning. Ordern behandlas med faktura om medel saknas på kontot.
Vidrigt fulspel, inte konstigt att anmälningarna haglar mot detta skitföretag.

• Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vad exakt är klarnas fel att det skickas ut avgifter? Det är ju ingen som kan förklara det.
Det blir ju ganska uppenbart att hela affärsmodellen går ut på att göra det så enkelt och smidigt som möjligt för kreti o pleti att spendera pengar de inte har.
Hela skiten är ju egentligen inget annat än ett glorifierat "sms-lån"

• Gilla
  • Ledsen
Alex0918 och 9 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det blir ju ganska uppenbart att hela affärsmodellen går ut på att göra det så enkelt och smidigt som möjligt för kreti o pleti att spendera pengar de inte har.
inkassobolaget också tillhör Klarna typ dotterbolag (det ståt nånstans)

K Kasken skrev:
Ja och hur är de klarnas fel? Att det finns jubelidioter som inte fattar konsekvenstänk är ju inte deras fel.
Jag har aldrig kollat upp det men till sist säger ju även klarna stop till dessa dårarna?

Men det var fortfarande inte svar på varför det var klarnas fel att du får påminnelseavgift ;)

Krilleman Krilleman skrev:
.
Exempel:
Jag köpte en takbox med utlämning i fysisk butik. Någon idiot hade kört pallgafflarna GENOM embalaget. Jag vägrar således kvittera ut takboxen. Pausar fakturan hos klarna och inväntade en ny box.
Men varför har DU kontakt med Klarna?
Din enda kontakt bör rimligtvis vara med leverantören för den skadade boxen.

Själv betalar jag alltid med kreditkort, säkert och tryggt, dessutom med kickback(y)

• Gilla
David-O
  • Laddar…
Efter att någon försökte handla saker med Klarna faktura i mitt namn spärrade jag mitt personnummer hos klarna samt qliro. Jag vill inte handla på faktura / kredit iaf. Betala med kort. Punkt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
MrJay
Använd deras app så har du koll på dina betalningar. Handlar i princip alltid med Klarna när tillfälle ges (aldrig faktura eller kredit dock) sedan många år tillbaka, aldrig missat en betalning.

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
tttomten tttomten skrev:
Men varför har DU kontakt med Klarna?
Din enda kontakt bör rimligtvis vara med leverantören för den skadade boxen.

Själv betalar jag alltid med kreditkort, säkert och tryggt, dessutom med kickback
Hur menar du? Jag har inte kontakt med klarna som du tänker dig, klarna är bara en kreditgivare som säljaren betalar för (ca 2-3% av köpesumman oftast). Kontakten har man med leverantören av varan vid problem. Det går utmärkt att pausa fakturan hos Klarna utan avgift vid leveransproblem kostnadsfritt för köparen!

Förklara gärna hur du tänker om jag missar något! (y)

Betalning med kreditkort undviker jag till yttersta mån, oavsett kickback. En enda strulande leverans råder bot på kickback oerhört fort.

Då är det bättre att du lägger fokus på sundare köp direkt med bättre prisbild är får missvisande "kickback" på ditt kreditkort. Det låter ju fint, men har du några vettiga siffror att presentera i din tes?

Jag har aldrig fått konstruktiva svar på denna teori när jag frågat om siffror. Allt för ofta är det ju redan överprisat när man får "kickback" som redan man betalat dyra pengar för. Räkna då med årsavgifter och andra kostnader för ditt kreditkort...

Inget nytt under solen... :cool:

Kom gärna med konstruktiva exempel som övertygar mig om förträffligheten med kickback på kreditkort....

A agsom44 skrev:
inkassobolaget också tillhör Klarna typ dotterbolag (det ståt nånstans)
Ja, det är ett fiffigt sätt för dem att dra in mer pengar utan att svärta ner varumärket.

Själv har jag använt det några gånger om året och tycker det funkar bra med påminnelser i appen.

R Rkarlsson skrev:
Ja och hur är de klarnas fel? Att det finns jubelidioter som inte fattar konsekvenstänk är ju inte deras fel.
Jag har aldrig kollat upp det men till sist säger ju även klarna stop till dessa dårarna?

Men det var fortfarande inte svar på varför det var klarnas fel att du får påminnelseavgift ;)
Jag har aldrig fått en påminnelseavgift.

Du har rätt i att det i grund o botten är kunden själv som har sig själv att skylla, det köper jag.

Så det som Klarna gör kan inte anses "fel" egentligen, de erbjuder ju bara tjänsten....
Men....
När det blir så pass omfattande och dominerande som det är i Klarnas fall så är deras affärsmodell iaf i min bok djupt ohederlig.

• Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
Klarnas affärsidé är väl att bryta mot banksekretessen och sälja personuppgifter till reklambyråer. Upplägget grundar sig på och motiveras med deras egna bokföringssystem där personuppgifter samkörs med bokföringsuppgifter, Klarna menar där att de inte kan radera personuppgifter eftersom det vore olagligt.

Nej det finns bättre och säkrare sätt att sköta sina räkningar än med klarna.

K
Aldrig haft något strul med Klarna, handlar nästan uteslutande mot faktura via Klarna.
Tycker det är smidigt och jag har som rutin att efter ankomstkontrollen av godset, betalar jag direkt.

Ser det inte som ett SMS-lån, som någon drog som liknelse. Faktura är faktura, i detta fall digitalt. Vilket passar mig bra, är ingen pappersmänniska.

• Gilla
Ellen223
  • Laddar…
Krilleman
A agsom44 skrev:
nkassobolaget också tillhör Klarna typ dotterbolag (det ståt nånstans)
Länka gärna till det förfarandet då det är rätt känsligt att ha den kontakten. Fast det är ju inte ovanligt. Och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om du har den länken! :surprised:

Var det inte bara några år sen det uppdagades att en mäklarfirma hade bonus för varje besiktning som utfördes av "deras" kontrakterade besiktningsbolag. Hittar dock inget i ämnet vid snabb googling...

Men det är ju inte heller något nytt, man hjälps åt att fuska helt enkelt, finns flera branscher som gör så. Bygghandel bland annat...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.