Byggahus.se

Klarar vanligt uttag en lövblås på 2600w?

1. S
    Medlem Nivå 6
  2. T
    Medlem · Nivå 16
    Dom flesta uttagen är säkrade med 10 A vilket medger 2300 W. Så det går bort.
    Vissa uttag är säkrade upp till 13 A vilket skulle kunna gå. Sedan är det en fråga om själva uttagets kvalitet. Nyare uttag från billiga varuhuset har ofta en usel kvalitet och även om dom är stämplade 16 A skulle jag inte våga.
    Bästa lösning är att dra 2.5 mm2 kabel från en ny grupp i centralen till ett nytt uttag av mycket bra kvalitet. Jag brukar tycka att jordade uttag från 70-90talet känns gedigener än mycket av dagens skräp.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Vanliga uttag brukar vara avsäkrade med 10 A vilket ger 2300 W, så då går det inte. Du behöver säkra upp uttaget till 13 eller 16 A, vilket kan innefatta byte av kabel till uttaget.

(Det kommer troligen att "fungera" i praktiken då säkringar medger lite överlast utan att lösa och utan att kablarna brinner, men det är fel att överbelasta.)

4. S
    Medlem Nivå 6
    Aj, vad surt.
    Denna då 2400w?

Så nära så borde funka? ;-)
    https://www.jula.se/catalog/tradgar...a-lovblasare-sugare/lovblas-sug-004908/#tab04

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Funkar nog med uttagen men kommer den blåsa löv?

6. L
    Husägare · Nivå 15
  7. A
    Medlem · Nivå 9
    Rekommenderad säkring: Trög 10A enligt manualen på biltemablåsen.

Det kommer troligen fungera med ett vanligt 10A uttag. Du får ju lite spänningsfall i skarvkabeln som sänker effekten något.

8. T
    Medlem · Nivå 11
    https://www.jula.se/catalog/tradgar...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Jag har en sån som sägs vara på 3000 W. Har inte varit några problem på vanliga uttag säkrade 10A. Man kör ju inga långa stunder på maxfart.

Går super att blåsa infarten ren från grus! Blåser även löv bra.

Sugfunktionen är sämre än blåsfunktionen. Jg använder den ibland för att få upp löv från vår grusade plan. Om man suger på låg fart så får man upp torra löv men gruset ligger kvar.

Enda nackdelen är sladden, men batteri är nog inte lika starkt och bensin har ju andra nackdelar.

9. Bo.Siltberg
    Det är som sagt fel att medvetet överbelasta i en sådan utsträckning som en lövblås innebär. 2300 W är gränsen för 10 A.

10. S
    Medlem Nivå 6
    Den från biltema kanske funkar ändå.
    Skarvsladd emellan drar ner effekten något?

11. M
    Husägare · Nivå 10
    Hur kör man en lövblås? Är det fullt blås (!) hela tiden eller kör man typ tio sekunder, paus tre sekunder, kör tio sekunder osv? Om det är det sistnämnda så blir ju medeleffekten märkbart lägre än maxeffekten och det är medeleffekten som värmer upp kablarna och säkringen.

EDIT: Jag skulle dock aldrig köpa sån skit. Klättrar hellre upp på taket (med fallskydd...) och kör med sopkvast.

12. J
    Medlem Nivå 1
    Jag har en sådan. Det funkar utmärkt i ett vanligt uttag säkrat till10A dvärgbrytare med C karaktär.
    Vad gäller lövblåsaren som sådan gäller att man får vad man betalar för. Klarar inga större lövhögar, själv tycker jag dock den är bra på garagetaket där det är svårt med vanlig kratta.

13. Bo.Siltberg
    Ja det kanske "fungerar" de första hundra gångerna. Sedan har dvärgen blivit så varm att plasten med tiden smält så att den löser och behöver bytas. Vad är det som är svårt att förstå med max 2300 W? Det händer givetvis ingenting med 2301 W och inte heller 2359 W men det funkar inte med att börja tulla på gränserna för då ska nästa person tulla några watt till.

En annan sak är konditionen på uttag, kabel och dess eventuella kopplingspunkter. När belastades uttaget senast med 2600 W under en halvtimme eller så lång tid som man normalt kör en lövblås? Det kan gå varmt på fler ställen än i elcentralen.

14. S
    Medlem Nivå 6
    Okej, jag hoppar över den då.
    Jag vill inte chansa heller.

Tips på ngn annan som är vettig?
    Tänker max 6-700kr, ska bara användas till ett litet tak.

15. S
    Medlem Nivå 6
    Eller om man går över budget.
    En tusenlapp för denna.
    Batteridriven (har ett sådant batteri sen tidigare).
    Fördel förstås att det är mkt smidigare att ta med sig den upp på taket utan sladd.

Men tror man att det är ngt blås i den?
    Verkar inte vara ngn lövsug, hade varit bra att komma åt (suga ut) lite löv som letat sig in i gömmor på taket.

https://www.granngarden.se/lovblas-...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt