Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Klarar ni 7% ränta?

1. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 1 517 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    Har man under 2Mkr i lån så behöver man ju inte svara :) Självklart har man låga lån om man köpte hus när bockstensmannen härjade och man dessutom bor i obyggden :)

2. P
    Husägare · 4 485 inlägg
    Du tappade nog en nolla i lånebeloppet och sedan drar du väl av 30% på räntan så blir det 6500.

• Laddar…
  3. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 13 549 inlägg
    Korrekt jag korrigerade. :)

4. varskavibo
    Husägare · Stockholm · 29 inlägg

varskavibo

Husägare
    Haha ja, har man inga lån/låga lån är det väl ganska onödigt att sitta här och ”skryta”. Önskar också jag haft lägre lån men husdrömmen var stor och jag har litat på vad banken tror att vi klarar av.

5. AndersMalmgren
    Jag gjorde precis det gick från 2.6m i lån till 1.6. visst lite trist låsa pengarna. Men samtidigt ska vi ändå köpa hus i närtid så kan inte satsa pengarna på börsen ändå. Om räntan sticker iväg är det rätt skönt ha en miljon mindre i lån

• Laddar…
  6. E
    Husägare · 79 inlägg

Einh

Husägare
    Skaffa ved och en kamin som du tokeldar i varje dag under vintern så kan du förhoppningsvis hålla nere elräkningen en del.

7. varskavibo
    Husägare · Stockholm · 29 inlägg

varskavibo

Husägare
    ja vi har faktiskt tagit in offert för att sätta in en spiskassett i vår öppna spis. 43 000 kostar det, men kanske är värt för att elräkningen inte ska rusa..

8. G
    Husägare · Nyköping · 43 inlägg

Grizlo

Husägare
    Vi skulle säkert klara en ränta på 7% plus amortering. Men lär bli slut på alla andra inköp, förutom mat och det nödvändigaste.

köpte nuvarande hus i januari -22

• Laddar…
  9. Keiller
    Husägare · T-län · 2 132 inlägg

Keiller

Husägare
    Okej, ursäkta att jag skröt med mitt futtiga bolån men jag svarade bara på din fråga i trådstarten och där nämndes inte någon lägsta summa för bolån, vilken belåningsgrad eller vilket inkomsttak som gällde för att få svara.

10. G-83
    Renoverare · Skåne · 770 inlägg

G-83

Renoverare
    Sen är det ju ingen mänsklig rättighet med ny bil och utlandsresa varje år. Vi har haft låga räntor länge nu och många som har köpt hus under tiden har aldrig upplevt annat. Då är man van vid stora marginaler och har inte behövt prioritera så mycket.

Vi köpte vårt första hus sommaren 2008 och band lånen på 3 och 6 år till ca 6%. Sen kom finanskrisen med låga räntor på hösten… Efter det har vi alltid haft rörligt och kommer fortsätta med det.

11. P
    Renoverare · 2 726 inlägg
    Om man är orolig för en ränta på 7% så är det bara att binda.

10 år, 3-4% ränta

12. G
    Husägare · Nyköping · 43 inlägg

Grizlo

Husägare
    Tror många kommer få problem långt tidigare än vid 7% bolåneränta.

• Laddar…
  13. J
    Medlem · Stockholm · 517 inlägg

JockeHX

Medlem
    Vi befinner oss i en perfekt storm redan nu och bara inflation och pris på energi gör att en stor del av vår befolkning går på marginalerna.

Lågkonjunkturen är rätt nära förestående och kommer inträffa långt innan räntorna når 7% och då kommer räntorna sjunka igen.

Jag är ändå rätt positiv i sammanhanget, iom att inflationen är "tillverkad" pga krig och elände så finns det flera faktorer som gör att vi snabbt kan återgå till det normala, se bara på bensinpriset som nu sjunker över hela världen. Enda abret är elpriset, den ekvationen måste lösas så snabbt som möjligt.

14. AndersMalmgren
    Jag hoppas folket tar med sig allt detta till valstugorna

15. P
    Renoverare · 2 726 inlägg
    Och vilka ska man då rösta på för att det ska återgå till det "normala"?

Om du inte vill skriva ut så dra ett PM (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.