Gick el i gymnasiet men vistta saker föll lixom bort på vägen :D

Jag hålle på att beräkna antalet säkringar som behövs i ett utrymme för ett antal eluttag och hur mycket effekt 3-fasmatningen fram till säkringsskåpet pallar. Så här är fallet:

I ett utrymme behöver 13 dubbeluttag (dvs 26 eluttag allt som allt ) som självklart i praktiken egentligen inte kommer att användas på samma gång. + 3 fas uttag.
(Antalet uttag är tilltaget bara för att man ska slippa använda förlägningsladd vart man än är.);)

Ett elskåp med ett antal vipströmbrytare modell C10 som matar alla dessa uttag.

FRÅGAN LYDER: Matningskabeln till det säkringsskåpet; hur stor area bör den vara på för att klara allt detta, är det något jag bör tänka på?:confused:

Alla andra konstruktiva kommentarer till detta är uppskattat!

En5G6mm2 räcker om det inte är några längre sträckor. Många villor matas med 6mm2 kabel och drar betydligt mer än dina uttag. Då är du framtidssäkert också. Hur många säkringar du behöver beror ju vad du ska ha i uttagen. Lite skillnad på tvättmaskin och batteriladdare...

Ja vi kan ju beräkna på att det ska i två av uttagen skall sitta motorvärmare samtidigt som du kanske ska använda en borrmaskin, en vinkel slip och en batteriladdare på en och samma gång... om vi nu ska simulera en extrem användning på en och samma gång. Funderar på kanske... 5 c10 säkringar och en C10 3-fas 10A säkring för trefas uttaget.

Låter det rimligt?

Jordfelsbrytare ska så klart in också.

Kan nog vara rimligt. Varför inte säkra 3-fasuttaget med 16A? Om du ska ha A-B-eller C-kar på dvärgarna vet jag ej...
1 säk per motorvärmare och resten delar du upp kanske 3 uttag per säkring.

Jo jag hade tänkt dela av så motorv. uttagen får det lindrigare än resten.

Tack för brainstormingen.

Om du ej har långa kabellängder så kan B-säkringar vara ett alternativ. Förutsatt att du inte kommer att använda apparater med höga startströmmar (typ kompressor). Korta frånkopplingstider ( som åstakomst med B-karakteristik) är alltid trevligt.

Dock så skall man räkna på detta.

Jo det skulle vara trevligt. Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.