Jag har idag en IVT Greenline HT Plus E7 som börjar ha ganska många år på nacken så förr eller senare är det ju dags att köpa en ny.
Har loggat köldbärarens in- och uttemperatur under vintern och det ser ut så här. Denna vinter har varit något varmare än normalt tror jag och jag har bara kört med spets på under någon enstaka vecka när det var som kallast.
Mitt borrhål är på 140 meter och det hade ju inte varit dumt om jag kunde köra utan tillskott även när det är lite kallare än det varit denna vinter.
En modernare pump kommer ju kunna vara effektivare och därför ta ut mer värme från hålet allt annat lika. Jag skulle gärna vilja ha en inverterpump.
Kan diagrammet ovan säga mig om jag kan ha en större pump? Är det ens lönt att gå på de mest effektiva pumparna med tanke på mitt borrhål eller kan jag lika gärna ta en "sämre" pump om har COP liknande det jag har idag? Med andra ord - finns det mer värme i hålet att hämta?
Har loggat köldbärarens in- och uttemperatur under vintern och det ser ut så här. Denna vinter har varit något varmare än normalt tror jag och jag har bara kört med spets på under någon enstaka vecka när det var som kallast.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt borrhål är på 140 meter och det hade ju inte varit dumt om jag kunde köra utan tillskott även när det är lite kallare än det varit denna vinter.
En modernare pump kommer ju kunna vara effektivare och därför ta ut mer värme från hålet allt annat lika. Jag skulle gärna vilja ha en inverterpump.
Kan diagrammet ovan säga mig om jag kan ha en större pump? Är det ens lönt att gå på de mest effektiva pumparna med tanke på mitt borrhål eller kan jag lika gärna ta en "sämre" pump om har COP liknande det jag har idag? Med andra ord - finns det mer värme i hålet att hämta?
Vi hade liknande förutsättningar när vi bytte värmepump, hade en IVT Greenline på 7kw som drog en hel del tillskott när det var kallt ute. Nu har vi en 12kw på ungefär lika djupt borrhål som ni har och första vintern har det fungerat bra. Dock ingen superkall vinter denna gång men i alla fall kring -12-15 grader i nån vecka.
Ser man bara till att aktivera övervakningen på köldbäraren så den inte blir för kall ser jag inga problem. Vi har under de kallaste veckorna haft -5 grader ut och -2 in men det går snabbt upp igen när effektuttaget minskar. Nu är alla hål olika så ingen garanti att det funkar hos er.
Ser man bara till att aktivera övervakningen på köldbäraren så den inte blir för kall ser jag inga problem. Vi har under de kallaste veckorna haft -5 grader ut och -2 in men det går snabbt upp igen när effektuttaget minskar. Nu är alla hål olika så ingen garanti att det funkar hos er.
Jag har minusgrader upp ur hålet december till april, pumpen stryper uttaget vid -9,9.
79 meter, borrat 1998 eller -99.
79 meter, borrat 1998 eller -99.
Hur djupt borrhål som krävs beror ju bl.a. på effektuttag, var i landet, bergart, grundvatten. Till 12 kW tänker man oftast på ett borrhål om 200 - 250 m djupt. Men prata med en brunnsborrare som kan ditt lokala omårde där det ska borras.
Om ens hål klarar minusgrader eller inte beror väldigt mycket på förutsättningarna. Denna vinter har ju inte varit något vidare test att gå på, men som många säger så klarar många borrhål flera minusgrader utan problem (dock minskar COP med sjunkande temp). Har du dock otur så kommer slangarna strypa flödet så pass mycket att pumpen stannar.
Jag har själv tilläggsborrat nyligen, och jag hade ungefär -2.5/-6 på befintligt hål som lägst (-2.8 tidigare år), men minusgrader sen november. Efter tilläggsborrning och hålet fick vila så var det i princip helt återställt efter ca 2-3 veckor (vi pratar om slutet av februari, så ca 0-4 plusgrader ute om jag minns rätt).
Personligen hade jag provat att byta till större, och vara beredd på att behöva tilläggsborra istället. De flesta pumpar (även on/off) mig veterligen har alla ställbart stopp vid för kall köldbärare som man kan använda i nödfall om hålet blir dåligt av överbelastningen.
Jag har själv tilläggsborrat nyligen, och jag hade ungefär -2.5/-6 på befintligt hål som lägst (-2.8 tidigare år), men minusgrader sen november. Efter tilläggsborrning och hålet fick vila så var det i princip helt återställt efter ca 2-3 veckor (vi pratar om slutet av februari, så ca 0-4 plusgrader ute om jag minns rätt).
Personligen hade jag provat att byta till större, och vara beredd på att behöva tilläggsborra istället. De flesta pumpar (även on/off) mig veterligen har alla ställbart stopp vid för kall köldbärare som man kan använda i nödfall om hålet blir dåligt av överbelastningen.
Lite därför jag loggade köldbärartemperaturerna nu under vintern, jag har inte tänkte borra nytt hål i så fall utan använda det jag har (140m).J Josth skrev:
Har haft flera VP och har god kontakt med en VVS firma. En ny och en äldre VP har i grunden samma verkningsgrad som en äldre, i princip. Skillnaden är hårfin. Det som reklamen babblar om är lite osanning, enligt dem.P Peter321 skrev:Jag har idag en IVT Greenline HT Plus E7 som börjar ha ganska många år på nacken så förr eller senare är det ju dags att köpa en ny.
Har loggat köldbärarens in- och uttemperatur under vintern och det ser ut så här. Denna vinter har varit något varmare än normalt tror jag och jag har bara kört med spets på under någon enstaka vecka när det var som kallast.
[bild]
Mitt borrhål är på 140 meter och det hade ju inte varit dumt om jag kunde köra utan tillskott även när det är lite kallare än det varit denna vinter.
En modernare pump kommer ju kunna vara effektivare och därför ta ut mer värme från hålet allt annat lika. Jag skulle gärna vilja ha en inverterpump.
Kan diagrammet ovan säga mig om jag kan ha en större pump? Är det ens lönt att gå på de mest effektiva pumparna med tanke på mitt borrhål eller kan jag lika gärna ta en "sämre" pump om har COP liknande det jag har idag? Med andra ord - finns det mer värme i hålet att hämta?![]()
Det som skiljer på de nya är styrningen. Det går att köra VP mer vid lägre el-pris om man har kvartspris eller timpris. Även är de kopplade mot app så man kan lägga in sänkning när man vill och inte är hemma. En inverter lär dra lite mindre än en ren scroll, har nu en sådan, men tycker inte att det märks direkt. Kan det skilja 3-5
%? En inverter är igång nästan jämt och misstänker därför mer slitage då. En scroll går av och på och är igång mkt mindre tid. En del menar att on/off sliter mer.
Men inte funnit några bevis på det.
Tänker också ju mer styrningar desto känsligare och mer kan gå sönder, som en bil
Behåll du pumpen tills den slutar gå, det är nog det billigaste i längden.
Redigerat:
Tack!L L Jan skrev:Har haft flera VP och har god kontakt med en VVS firma. En ny och en äldre VP har i grunden samma verkningsgrad som en äldre, i princip. Skillnaden är hårfin. Det som reklamen babblar om är lite osanning, enligt dem.
Det som skiljer på de nya är styrningen. Det går att köra VP mer vid lägre el-pris om man har kvartspris eller timpris. Även är de kopplade mot app så man kan lägga in sänkning när man vill och inte är hemma. En inverter är lär dra lite mindre än en scroll, har nu en sådan, men tycker inte att det märks direkt. Kan det skilja 3-5
%?. En inverter är igång nästan jämt och misstänker därför mer slitage då. En scroll går av och på och är igång mkt mindre tid. En del menar att on/off sliter mer.
Men inte funnit några bevis på det.
Behåll du pumpen tills den slutar gå, det är nog det billigaste i längden.
vi får se om de nya inverterstyrda är så bra som reklamen säger, om 10 år eller nåt. Jag blev övertalad. Men blir det problem så får lolkale VVSaren i byn fixa det.useless skrev:
Och med varvtalsstyrning på kompressorn,så blir det en hel del förluster, då den inte snurrar på det mest effektiva varvtalet som den är tillverkad för. Åker JOJO med effekten och då kommer varvtalet att ändras för kompensationen av förlusten i den ( läckar i pumpdelen) riktigt olika vid olika varvtal.
Så det med en inverterstyrd kompressor kan vara eller inte vara.
Så det med en inverterstyrd kompressor kan vara eller inte vara.
Den gängse uppfattningen är att verkningsgraden blir bättre på låg fart eftersom förångare och kondensor blir överdimensionerade.J jonaserik skrev:Och med varvtalsstyrning på kompressorn,så blir det en hel del förluster, då den inte snurrar på det mest effektiva varvtalet som den är tillverkad för. Åker JOJO med effekten och då kommer varvtalet att ändras för kompensationen av förlusten i den ( läckar i pumpdelen) riktigt olika vid olika varvtal.
Så det med en inverterstyrd kompressor kan vara eller inte vara.
Det är nog tveksamt det du skriver. En kompressor ( frekvensstyrd ) har en bästa verkningsgrad på ett visst varvtal. Lågt varvtal, blir att trycket är för litet för att uppnå rätt värde, då den inte kan prestera rätt. Högt varvtal så kan inte köldmediat tryckas hårdare än vad dimmitionering ärför flödet. Samt att förlusten i pumpen ( kompressorn ) inte är helt tät, bara kolla hur en scroll fungerar. Dom enda kompressorer som ger konstant rätt värde, är kolvkompressorer som går med exakt det varvtal som dom är tillverkade för. Sen att det fungerar i mitt tycke hjälpligt med en scoll, är en annan sak.useless skrev: