Byggahus.se

Klara sig på 3 el-grupper i lägenhet (3:a)?

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi håller på att flytta köket från ett rum till ett annat. I och med detta installerar vi också en diskmaskin vilket ju markant kommer att höja max-effekten vi plockar ut. Vi ska ta in en elektriker för att dra om elen till den nya köket men vill gärna vara lite pålästa innan vi påbörjar diskussionerna med entreprenören.

Idag används 5 st 10A säkringar i centralen fördelat på 3 grupper. (3*10A, 10A, 10A). Vi funderar på om vi kan klara oss med detta även efter att vi installerat diskmaskinen eller om det är dömt att skapa problem.

Vad tror ni om denna uppdelningen? Lägenheten är en trea på 65 kvm.
    • Grupp 1: 3 x 10A . 3-fas-kontakt för ugn och häll. Det kommer ganska enkelt gå att dra denna grupp vidare till det nya köket.
    • Grupp 2: 1 x 10A. Diskmaskin, lite belysning ovanför diskho, hela sovrummet, hela kontoret/sovrum nr 2.
    • Grupp 3: 1 x 10A. Kyl/frys, el-uttag för köksapparater, köksfläkt, mikrovågsugn, vardagsrum (TV, stereo, belysning), belysning i större delen av lägenheten (exkl. sovrum och kontor).
    Grupp 3 är vi eg. inte så oroliga för. Klart att säkringen kommer gå om man maxar alla apparater samtdigt, men det kan vi undvika. Frågan är kanske bara om Diskmaskinen kan dela grupp med sovrummet och kontoret eller om det är dömt att skapa problem. Att dra fram en ny grupp är möjligt men kommer att innebära en del utanpåliggande kablar.

Har ni några tankar om detta?

Hälsningar,
    Filip

• Laddar…
  2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Det som är helt avgörande för hur mycket som går att köra samtidigt är storleken på mätarsäkringen. Vilken storlek har de, och har ni trefas in till huset/lägenheten?

3. F
    Medlem Nivå 1
    Vi får trefas in i lägenheten. Mätarsäkringen är på 3×25A (25/500). Tack!

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Då hade jag satt en större central och fler grupper...problemet brukar vara att få fram matningarna. Folk är så känsliga för utanpåkablar nuförtiden...;)

• Laddar…
  5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Kan gå att fixa uppdelad 2 eller 3-fasgrupp, om det nu går i rör, och de mynnar ut på bra ställen.

Men jag håller med dig.
    En grupp för spis eller häll/ugn.
    Sen tycker jag ett modernt kök måste ha minst 2 enfasgrupper till, helst 3.

Och sen skulle resten av lägenheten faktiskt kunna dela på en enda grupp om det kniper.

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Är du verkligen säker på att ni har tre mätarsäkringar på 25 A? En större villa klarar sig på 3x16 A så det låter helt orimligt att ni har 3x25 A till en lägenhet. Det är betydligt mer rimligt att ni har 1x25 A, dvs endast enfas till lägenheten.

7. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Jo visst är det orimligt med 3*25 till en lägenhet, men jag har faktiskt ett par bekantingar som har detta i sina lägenheter, kuriöst nog. Så helt omöjligt är det inte.

8. S
    Medlem · Nivå 7
    Om man inte har eget abonnemang, utan att huset/ägaren har abonnemanget från elleverantören, och sedan debiterar el på lämpligt sätt så kan man mycket väl ha 3 x 25A framdraget i lägenheten. Det blir ju en ganska god elkomfort, och prismässigt behöver det inte alls vara dumt.

Grupp 3 är den enda jag möjligen skulle vara lite orolig för! Uttag för elapparater i kök + mikro... (Resten i uppräkningen är inga tunga saker).

Elapparater i kök kan vara Kaffebryggare (en gammaldags vanlig är inte så tung, säg 600W), Vattenkokare (2300 W/10A), Mikro (2300 W / 10A). En avancerad modern kaffebryggare kan vara klart tyngre som belastning.

Om du behåller skruvsäkringarna skulle jag dock säga att det kommer med stor sannolikhet att fungera fint. skulle man önska något vore det en 6.e säkring med en egen grupp till mikron.

Men som sagt, vanliga säkringar är väldigt förlåtande, och de flesta av dessa prylar är "korttidskörare" på full effekt.
    20A i 3 minuter är inget problem för varken ledningarna eller säkringen!

Andra "tunga laster" i en lägenhet kan vara dammsugare och hårtork, men även dessa körs en begränsad tid. Ni kommer inte att behöva hålla redan på vad som går att köra samtidigt - det händer inget oväntat, bara att leva vidare och fokusera på några verkliga bekymmer i stället för på elcentralens inre hemligheter.

Möjligen kan ett ev. kommande spisbyte kräva en spis som matas med 3-fas 16A, så omläggning av den ledningen till 5 x 2,5 mm2 i hela sin längd kan vara vettigt.