Hej,
Jag har klantat mig vid montering av en taklampa och i samband med att jag skulle montera infästningen för lampan i taket så borrade jag genom en kabelkanal och strömmen gick på två säkringar..... Använde en regeldetektor modell billig från Clas Ohlsson innan jag började som inte gav utslag, men det var uppenbarligen fel.
Klantigt av mig och nu står jag med två säkringar som gått och strömlöst i halva lägenheten.
Har ett par frågor jag kanske kan få lite hjälp och riktning med här.
1) Jag antar att jag inte vågar slå på säkringarna innan dess att skadan är åtgärdad av behörig elektriker? Tycker det är märkligt att två säkringar gick på en gång och inte bara en - vågar jag slå på dem och se om jag kan nyttja den ena?
2) Är det någon som har erfarenhet av liknande och har en uppfattning om hemförsäkring normalt kan täcka det elarbete som behöver göras (förstår att det är olika mellan försäkringsbolag och försäkringstyper)?
Gissar att jag får stå för kalaset själv då det är helt och hållet självförvållat.
62 466 läst · 116 svar
62k läst
116 svar
Klantat mig rejält och borrat en ledning i Brf...
-
-
-
14 maj 21:05 #3
När jag borrade så "small det till" i kopplingsdosan som sitter i närheten och strömmen gick. Glad att jag inte blev strömförande i alla fall- Laddar…
-
14 maj 21:07 #4
- Laddar…
-
14 maj 21:10 #5
Hade nog varit klokt att göra så här i efterhand. Tar med mig det till nästa gång- Laddar…
-
Medlem · 2 184 inlägg 14 maj 21:1814 maj 21:18 #6
Ring en elektriker så löser nog det där sig. Om kyl eller frys står still får du kanske dra en skrvsladd tills vidare.
- Laddar…
-
-
14 maj 22:44 #8
Och en bild på centralen där man ser vilka säkringar som gått.
Man brukar inte dela två faser i samma rör annat än om det är trefasanslutna apparater.- Laddar…
-
14 maj 22:44 #9
Gjort samma, elektrikern kom och drog om kablarna för typ 1500:-.
Behöver inte vara så dyrt eller komplicerat, men ring inte in det som jourarbete.- Laddar…
-
Medlem · - · 14 874 inlägg 14 maj 23:20
-
14 maj 23:29 #11
mycket riktigt är det trefas-apparater som slutat funka (spis, diskmaskin och köksfläkt - men inte kylen). Än märkligare är att elen i ena sovrummet som ligger längst bort i lägenheten också är strömlöst, men det mindre sovrummet och inte hall har ström och ligger betydligt närmre där det inträffade.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in -
-
-
14 maj 23:59 #14
Du har nog en säkring utanför lägenheten som gått. Ingen fara, den kan bytas enkelt, gäller bara att få tillgång till den som vet var de sitter.
Ring fastighetsskötaren imorgon, innan du ringer elektrikern.- Laddar…
-
15 maj 00:08 #15
Summa summarum, två säkringar skall inte gå på detta sätt om det inte är fel i elanläggningen. Eller borrade du i två olika rör som passerade samma ställe? Om du bara träffade fasledaren i det första röret så skulle det kunna bli såhär. Elektrikern måste reda ut denna frågan innan hen drar ny FK.- Laddar…