Byggahus.se

Klantat mig rejält och borrat en ledning i Brf...

1. S
    Medlem · 22 inlägg

SmulleP

Medlem
    Hej,

Jag har klantat mig vid montering av en taklampa och i samband med att jag skulle montera infästningen för lampan i taket så borrade jag genom en kabelkanal och strömmen gick på två säkringar..... Använde en regeldetektor modell billig från Clas Ohlsson innan jag började som inte gav utslag, men det var uppenbarligen fel.

Klantigt av mig och nu står jag med två säkringar som gått och strömlöst i halva lägenheten.

Har ett par frågor jag kanske kan få lite hjälp och riktning med här.

1) Jag antar att jag inte vågar slå på säkringarna innan dess att skadan är åtgärdad av behörig elektriker? Tycker det är märkligt att två säkringar gick på en gång och inte bara en - vågar jag slå på dem och se om jag kan nyttja den ena?
    2) Är det någon som har erfarenhet av liknande och har en uppfattning om hemförsäkring normalt kan täcka det elarbete som behöver göras (förstår att det är olika mellan försäkringsbolag och försäkringstyper)?

Gissar att jag får stå för kalaset själv då det är helt och hållet självförvållat.

2. raveper
    Hobbyelektriker · västragötaland · 5 339 inlägg

raveper

Hobbyelektriker
    Kan den ena säkringen gått till borrmaskinen?

3. S
    Medlem · 22 inlägg

SmulleP

Medlem
    Nä, det är en handhållen skruvdragare på batteri så det fanns ingen anslutning från den.

När jag borrade så "small det till" i kopplingsdosan som sitter i närheten och strömmen gick. Glad att jag inte blev strömförande i alla fall :crysmile:

4. E
    Medlem · 775 inlägg
    Beror på, jag har drulleförsäkring i min hemförsäkring. Går ju säkert att dra med ny kabel bara från dosa eller liknande där kablarna kommer ifrån. Ska jag skruva eller borra nära dosa brukar jag helt enkelt dra ut lite kablar om det är trångt i den och kolla vilka håll det går ut kablar från dosa.

5. S
    Medlem · 22 inlägg

SmulleP

Medlem

Hade nog varit klokt att göra så här i efterhand. Tar med mig det till nästa gång :)

• Laddar…
  6. N
    Medlem · 2 184 inlägg
    Ring en elektriker så löser nog det där sig. Om kyl eller frys står still får du kanske dra en skrvsladd tills vidare.

7. A
    Medlem · 2 817 inlägg
    Har du möjlighet att ta en bild in i hålet?

8. pacman42
    Allvetare · Västra Götaland · 12 558 inlägg

pacman42

Allvetare
    Och en bild på centralen där man ser vilka säkringar som gått.

Man brukar inte dela två faser i samma rör annat än om det är trefasanslutna apparater.

9. AXS
    Medlem · Johanneshov · 1 945 inlägg

AXS

Medlem
    Gjort samma, elektrikern kom och drog om kablarna för typ 1500:-.

Behöver inte vara så dyrt eller komplicerat, men ring inte in det som jourarbete.

10. electroluxaren
    Medlem · - · 14 874 inlägg
    ah det är bara att måla över och låtsas som ingenting

11. S
    Medlem · 22 inlägg

SmulleP

Medlem
    Bild på centralen nedan samt hålen i taket (zooma ordentligt så ser ni fyra svarta prickar där jag borrat) och kopplingsdosorna med borttagna lock.

mycket riktigt är det trefas-apparater som slutat funka (spis, diskmaskin och köksfläkt - men inte kylen). Än märkligare är att elen i ena sovrummet som ligger längst bort i lägenheten också är strömlöst, men det mindre sovrummet och inte hall har ström och ligger betydligt närmre där det inträffade.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ECF9A32C-0C6D-4F77-B37D-70B6ECC8999D.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    28609E56-8350-4554-A639-3ACCFEC90014.jpeg

12. S
    Medlem · 22 inlägg

SmulleP

Medlem
    se mitt svar till pacman.

13. S
    Medlem · 22 inlägg

SmulleP

Medlem
    Är det så lindrigt vore det ju kanon, får se hur det tar sig

14. AXS
    Medlem · Johanneshov · 1 945 inlägg

AXS

Medlem
    Du har nog en säkring utanför lägenheten som gått. Ingen fara, den kan bytas enkelt, gäller bara att få tillgång till den som vet var de sitter.

Ring fastighetsskötaren imorgon, innan du ringer elektrikern.

15. pacman42
    Allvetare · Västra Götaland · 12 558 inlägg

pacman42

Allvetare
    Vet du om du har enfas eller trefas i lägenheten? Storleken på centralen svarar inte på det nämligen. Jag misstänker ombyggd el i äldre lägenhet med enfas där man dragit in två säkringar i samma rör. Inte vackert i så fall, men enda möjligheten ibland om man vill separera brukarna på egna säkringar. Man skall inte dra två säkringar i samma rör om det inte är en trefasgrupp! Och är det automatsäkringar så skall de då vara kopplade.

Summa summarum, två säkringar skall inte gå på detta sätt om det inte är fel i elanläggningen. Eller borrade du i två olika rör som passerade samma ställe? Om du bara träffade fasledaren i det första röret så skulle det kunna bli såhär. Elektrikern måste reda ut denna frågan innan hen drar ny FK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.