A
Hur hårt ska en klämringskoppling på prisol koppar rör dras? Tittar man på Youtube så säger rörmokaren att efter att man känner motstånd så drar man ”lite till” vilket kan vara allt från 1 mm till flera varv.
Tittar man på tillverkarens rekommendationer så står det ¾ varv efter motstånd på 22 mm prisol rör vilket jag körde med men det blev inte tätt utan det kom ca. 2 droppar i minuten. Provade då att dra ¼ varv till men det blev inte tätt utan jag var tvungen att lägga ett par varv gängtejp över konan för att få det tätt. Stödhylsor är monterade på alla kopplingar. Så vad säger ni som har gjort detta? Hur mycket ska man dra efter motstånd?

MultiMan
Ska aldrig vara någon extra tätning i en klämringskoppling. Enda gången det inte går att få tätt är om du skadat prylarna, främst röret, och fått längsgående repor som klämringen inte kommer ner i hur hårt du än drar. Klassiker här är de som skalat bort plasthöljet med kniv och orsakat repor.
Jag är ingen rörmokare men min uppfattning är att olika fabrikat kräver olika mycket kraft och varv efter det börjar ta emot, handlar om vana.
Är det första gången får man läsa på beroende på märke, dra ungefär så mycket först och kolla täthet och vid behov efterdra. Men som sagt, man ska inte behöva dra sig blå i ansiktet, då är troligen röret skadat och det enda rätta är att kapa en bit och sätta ny klämring.

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Johhhan
B.Persson skrev:
Tittar man på tillverkarens rekommendationer så står det ¾ varv efter motstånd
I tillverkarnas anvisningar brukar det anges hur långt muttern ska dras med verktyg efter åtdragning för hand, inte efter ökat motstånd med verktyg. De anvisningarna utgår också från att man har rätt klämring, dvs av rätt märke, så att storlek och vinklar stämmer.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Johhhan Johhhan skrev:
I tillverkarnas anvisningar brukar det anges hur långt muttern ska dras med verktyg efter åtdragning för hand, inte efter ökat motstånd med verktyg. De anvisningarna utgår också från att man har rätt klämring, dvs av rätt märke, så att storlek och vinklar stämmer.
Tack för svar.
Kanske jag uttryckte mig lite fel. Jag menar när man drar för hand tills man känner motstånd och räknar därefter 3/4 varv när man drar med verktyg. Kopplingarna är köpta med medföljande klämringar och stödhylsor så de måste ju vara avsedda att användas tillsammans.

A
MultiMan MultiMan skrev:
Ska aldrig vara någon extra tätning i en klämringskoppling. Enda gången det inte går att få tätt är om du skadat prylarna, främst röret, och fått längsgående repor som klämringen inte kommer ner i hur hårt du än drar. Klassiker här är de som skalat bort plasthöljet med kniv och orsakat repor.
Jag är ingen rörmokare men min uppfattning är att olika fabrikat kräver olika mycket kraft och varv efter det börjar ta emot, handlar om vana.
Är det första gången får man läsa på beroende på märke, dra ungefär så mycket först och kolla täthet och vid behov efterdra. Men som sagt, man ska inte behöva dra sig blå i ansiktet, då är troligen röret skadat och det enda rätta är att kapa en bit och sätta ny klämring.
Tack för svar.
Det finns inga skador på rör eller kopplingar. Efter att ha dragit först för hand och därefter 1 varv med verktyg och jag såg att det droppade så demonterade jag kopplingen och upptäckte att trots ett varv med verktyg så satt klämringen lös på röret vilket verkar konstigt?

Johhhan
Klämringen brukar man kunna vrida på, men om den sitter löst så att den åker fram och tillbaka så har det ju inte blivit någon riktig åtdragning. Löpte muttern bra på kopplingshuset? Om det t.ex. finns lite sidokrafter på delarna, så kan det ju göra handåtdragningen tyngre än vanligt, med följd att man räknar åtdragning från en alltför tidig punkt.

För säkerhets skull: åtdragningen man gör för hand ska göras tills det tar stopp, tills muttern inte kommer längre med handkraft.

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Krilleman
Vilken koppling har du köpt?

Har du rätt stödhylsa?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
Krilleman Krilleman skrev:
Vilken koppling har du köpt?
Vatette klämringskoppling.
[länk]
Har du rätt stödhylsa?
Stödhylsa medföljde.
Tittade just nu på produktbladet till Vatette kopplingar och där står åtdragning 1 1/4 varv efter handdragning så tydligen räcker inte 3/4 varv som Prisol rekommenderar.

Krilleman
Vilken koppling köpte du?

Man kan inte bara kika på valfri monteringsanvisning och tro det är standard för alla.

Som jag brukar säga även i andra sammanhang där momentet är viktigt:
Dra tills den går av, och sedan 1/2 varv tillbaka

• Gilla
GVR4 och 3 till
  • Laddar…
A
Krilleman Krilleman skrev:
Vilken koppling köpte du?

Man kan inte bara kika på valfri monteringsanvisning och tro det är standard för alla.
Det förstår jag men när företaget som säljer kopplingen har en länk med monteringsanvisning och produktblad på samma sida där kopplingen finns på bild och produktbeskrivning så tolkar jag det som att monteringsanvisningen ska gälla för just den kopplingen. Och det var den länken jag visade här ovan.

Krilleman
Frågan kvarstår...

Vilken koppling har du köpt och vilket är företaget som du handlat av?
Lägg upp produktlänken där hänvisningen till Vatette finns med.

B.Persson skrev:
Kopplingarna är köpta med medföljande klämringar och stödhylsor så de måste ju vara avsedda att användas tillsammans.
Vatette har inga färdiga "kombo-kit" med stödhylsor.

:thinking::thinking:

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Krilleman
B.Persson skrev:
Och det var den länken jag visade här ovan.
Vilken länk?
?

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
MultiMan
Hittar ingen länk, jag heller.

Det bästa hade varit om du kunde lagt upp några bilder på grejerna, så kan rörmokar-Krilleman direkt se om det är rätt eller inte. Prylarna kan ha varit felplockade.

Johhhan
Om det är Vatette så står det på muttern. Som påpekats, händer det tyvärr att man får något annat märke än det man beställt.
Kromad Vatette-mutter med tydlig märkning på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.