É
Jag behöver en ny anslutning till varmvattnet och upptäckte att det lämpligt redan fanns en T-koppling som var pluggad. Men för att använda denna 22 mm anslutning behöver jag väl ha rätt sorts klämring. Vart kan man köpa detta till denna gamla? Eller finns det annat märke som är kompatibelt?

På kopplingen står det AHA. Sen på själva muttern står det SECUREX, cTc, PAT.

Jag kan ju inte bara byta T-kopplingen eftersom jag väl då måste kapa rören så man blir av med gamla klämringarna, och då är rören plötsligt för korta. Så hade gärna använt denna anslutning.

T-koppling i rörsystem, märkt AHA, med pluggad anslutning för varmvattnet, omgiven av isolering och folie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

É
Tror det löste sig på annat sätt annars, men kan inte ta bort tråden.
Upptäckte nu 1,5 meter längre bort en reducering 22mm till 12mm och sen ytterligare en T-koppling. Där borde jag kunna sätta min nya fördelare direkt istället (en LK 2-vägs pushfit tänkte jag). Helst skulle jag flytta gamla T-kopplingen till nya fördelaren också, men det finns väl inga kombinerade Pex/koppar...?

Kopparrör med isolering och kopplingar i ett teknikutrymme, inkluderande en T-koppling och andra anslutningar.

É
Eller har läst att det ska vara enkelt att koppla ihop flera fördelare, så det kanske är enkelt att bara sätta på en för koppar ihop med den för pushfit. Om de nu även för fördelare för kopparrör och inte bara deras plastsaker.

Krilleman
É ÉlPon skrev:
På kopplingen står det AHA. Sen på själva muttern står det SECUREX, cTc, PAT.

Jag kan ju inte bara byta T-kopplingen eftersom jag väl då måste kapa rören så man blir av med gamla klämringarna, och då är rören plötsligt för korta. Så hade gärna använt denna anslutning.
AHA brukar vara FPL.
Se min bild där det finns mer text att läsa på mutterkanten.

FPL finns fortfarande att köpa idag. Det är IMI Hydronics som tillverkar den.

Att det är en Securex-mutter som propp har inget med saken att göra.

Rörkoppling med texten "AHA" och Securex-mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.