Hellu ! Har varit nere i min krypgrund och noterade att flera av avloppsrören som kommer ner från golvet ovanför trossbottnen inte är fastsatta utan ”svävar ” fritt. Känns inte helt bra.
Vilket är det rekommenderade sättet att förankra dessa mot trossbottnen och samtidigt kunna justera så lutningen blir korrekt ?

Lämplig klamma (svep) runt röret, bladskruv i trossbotten förbind med lämplig längd på gängad stång. Inget kul om röret från toan glider av...

kulle
Ett enkelt sätt är hålband

• Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Ett enkelt sätt är hålband
R Rd 350 skrev:
Lämplig klamma (svep) runt röret, bladskruv i trossbotten förbind med lämplig längd på gängad stång. Inget kul om röret från toan glider av...
Låter bra. Hur hårt ska svepet dras? Ska röret kunna röra sig i längdriktningen eller ska det sitta fast ?

Nja, dom ska ju sitta där får omöjligt kunna glida isär. Om du gör nån "snesträva" på var sitt håll med hålband så håller det i längsled också. De jag har hängt upp (under ett hus) där har jag fäst bitar av takjärn i trossbotten och med hjälp av ögleskruv och gängad stång (m8) fått lagom fall och stabil fastsättning.

R Rd 350 skrev:
Nja, dom ska ju sitta där får omöjligt kunna glida isär. Om du gör nån "snesträva" på var sitt håll med hålband så håller det i längsled också. De jag har hängt upp (under ett hus) där har jag fäst bitar av takjärn i trossbotten och med hjälp av ögleskruv och gängad stång (m8) fått lagom fall och stabil fastsättning.
Kanon, tack för råd :cool:(y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.