Hej,

Jag har ett trappräcke bestående av laminerade glaskivor i klämfästen som jag fick monterat för ca 7 år sen. En glasskiva vid snedtaket har bara ett fäste på ena sidan där jag antar att skivan gled ur av vibrationer en blåsig helg.

Jag drog därefter åt klämfästena riktigt hårt och det gick att dra en hel del, jag antar att gummit i klämfästena deformeras/torkar efter ett tag. Då jag inte tänkt på att efterdra fästena var det ren tur att inget hände och jag undrar nu om man ska behöva förändra konstruktionen och sätta något under eller det räcker med den efterdragning jag gjort? Nu sitter nämligen skivorna stenhårt men konsekvenserna om någon skiva skulle glida ur igen är inget jag vill ha på samvetet:o

Till slut vill jag fråga om man kan slipa en ca 8mm laminerad glasskiva på något smidigt sätt då den blev skadad i hörnet ca 1cm som jag tänkte slipa/runda/jämna till.

Mvh
Bambi

D
Många klämfästen (nuförtiden) har en säkerhetssprint för att förhindra att detta inträffar. Googla efter "glass clamps security pin" så ser du hur de fungerar. Men det blir ju helt klart mer komplicerat att montera ett sådant fäste.

• Gilla
Bambi
  • Laddar…
Hej,

Jag sökte lite på det och såg ju själva pinnen men förborrar man glasskivorna då med millimeterprecission och klämmer pinnens ändar i klämfästet?

Mvh
Bambi

D
Många klämfästen har alltså "hållare" för pinnen ungefär i centrum av den delen som håller glasytan, som du kan se här:

ATSSGC33-316.jpg
Man måste alltså borra ett hål i glaset. När glaset redan är på plats, så är det ju ganska lätt att lossa ett fäste i taget och markera ut rätt position för hålet. Att borra glaset sedan, antar jag är en uppgift för en glasmästare (kräver i alla fall att glaset är enbart laminerat och inte härdat tror jag).

Detta är ju aktuellt när glaset är monterat "utanpåliggande" så att det kan ramla ned om det lossar. Om räcket monteras "stående ovanpå" så faller ju glaset endast ned någon dm max.

Angående slipning så gör en glasmästare det enkelt så länge glaset inte är härdat.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Bambi
  • Laddar…
Hej och tack.

Den bilden visade ju solklart men det är ju ändå väldigt noggrant med utmätningen om man inte vill ha för stort hål och mycket glapp pinne/hål. Ja vi har ett räck som står uppe på golvet och där är det ju inget problem, men detta hänger utanför trappan och sen en bit efter trappan. Jag tänkte ett tag skruva fast små stoppklossar i samma material som "trappchassit" men blir ju inte så snyggt, sen tänkte jag hemmabygge likt denna pinnen och det blir ju säkert, men frågan kvarstår om det verkligen behövs?

Det har ju tagits fram nya klämfästen med pinne pga diverse problem men borde inte det största problemet vara efterdragningen(pga torkning/deformard gummi) av klämfästen och det är ju ofta inte möjligt för byggare mm att komma ihåg byggen och trappor och efterdra ett år efter.

Borde inte min efterdragning och regelbundna kontroller vara tillräckligt? Förstår att det är svårt för er att svara på fullt ut men ni kan väl delge mig er åsikt om det :)

Till sist undrar jag vad som är rimligt pris för tillslipning av det skadade hörnet om jag tar med mig skivan till glasfirman?

Mvh
Bambi

D
Det gör ju inget om man gör ett något större hål i glaset än pinnen, då det ändå är dolt av klämfästet. Pinnen kommer ju inte hålla glaset i normala fall utan är bara där som en säkerhetsåtgärd för att fånga upp glaset ifall klämfunktionen skulle falera.

Jag tror du har rätt när du antar att de största problemen med klämfästen (eller största anledningen till att man vill ha säkerhetssprint) är på kommersiella fastigheter där man inte vill behöva tänka på att titta över glasen/fästena.

Jag vet inte hur din trappa ser ut, men det finns en annan typ av fästen också, som man monterar i nederhörnen på glaset och alltså hindrar glasen från att åka nedåt, även utan extra sprint. Men att montera ett par extra fästen kanske ser konstigt ut och om man flyttar de existerande nedre kanske det lämnar fula hål i stolparna.

2024-4-x00955.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När det gäller slipning av glaskanter så skulle jag tro att du hamnar på en hundralapp eller ett par, om inte glasmästaren har någon typ av minimidebitering eller startkostnad.

• Gilla
Bambi
  • Laddar…
Tack, vilket svar :)

Jag tror den största risken är just den skivan som redan har trillat ner då den sitter enbart med ett fäste i nederkant mot hustaket pga snedsågningen, skivan är triangelformad, där skulle jag faktiskt kunna byta ut det fästet mot ett sådant hörnfäste då hålen inte syns så väl eller man kan foga och måla. Säkerheten är trots allt viktigast.

Nu känns det som jag har lite koll på detta och hur jag ska gå vidare, tack för hjälpen.

Mvh
Bambi

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.