40 275 läst · 154 svar
40k läst
154 svar
Klagomål med samfälligheten - laddbox
Nej; det spelar ingen roll var kommer det placeras men och du är rätt. Jag vet inte men sättet de behandlade mig på och satte mig under press att antingen betala allt eller ta bort min laddbox (och de tog bort den) var respektlöst. Jag brydde mig inte om pengarna eftersom jag redan gick med på att betala hela beloppet från början. Det faktum också att de erbjöd mig något och senare bestämde sig för att ändra det utan att bry sig om att förklara det för mig eller för den andra grannen ÄR mitt problem.tveksamt skrev:
Jag tolkar ditt svar som ja, nämligen att, givet förutsättningarna med din nuvarande granne, är din kostnad 3 000 kronor oavsett hur stolpen placeras. Om du får en ny granne har du en möjlighet att få viss kompensation för ditt utlägg.throne skrev:
1) Är det korrekt uppfattat att du får en kostnad på 3 000 kronor oavsett hur hur stolpen placeras?
Nej. Styrelsen sag: Man måste betala 3 000kr om man vill ha en egen stolpe placerad i sin egen parkeringsplats. De också sag att två parkeringsplatser ägare kan dela kostnaden 1500/1500 om de vill ha stolpen placerad mellan både platser. I mitt fall jag har valt min egen stolpe och gick med på att betala 3 000kr.
Styrelsen är rationell och har fattat ett korrekt beslut. Ju fortare du inser det, desto bättre blir det för alla inblandade.
Bara för att förstå helheten. Är det en bostadsrättsförening eller friköpta hus/radhus som är bostäder?
För mig är hela upplägget med installationen av laddboxarna underligt.
Samfällighetsföreningen samordnar installation av el och inköp av laddboxar till de som vill ha nu.
1 stolpe till en parkeringsplats utomhus kostar 3000/1500, är detta inklusive laddbox?
Vem kommer äga laddboxen och installationen? Vem får betala när något går sönder?
Vad kostade det att få laddboxen i garaget?
3000/1500 kan aldrig räcka till installation av el och inköp av laddboxar. Det betyder att resterande summa måste tas från samfällighetens kassa, vilket betyder att medlemmar som avstår från att ha laddbox subventionerar/betalar installationen. Det om något är orättvist.
Samfällighetsföreningen samordnar installation av el och inköp av laddboxar till de som vill ha nu.
1 stolpe till en parkeringsplats utomhus kostar 3000/1500, är detta inklusive laddbox?
Vem kommer äga laddboxen och installationen? Vem får betala när något går sönder?
3000/1500 kan aldrig räcka till installation av el och inköp av laddboxar. Det betyder att resterande summa måste tas från samfällighetens kassa, vilket betyder att medlemmar som avstår från att ha laddbox subventionerar/betalar installationen. Det om något är orättvist.
Den är samfällighetsföreningen av 90 radhus medlemmar. Det är inte bostadsrätt. De flesta radhus är äganderätt.Pjosk75 skrev:
Bara för att förstå helheten. Är det en bostadsrättsförening eller friköpta hus/radhus som är bostäder?
Samfällighetsföreningen samordnar installation av el och inköp av laddboxar till de som vill ha nu. -> Du är rätt. Bara de medlemmar som tackat ja vill ha en laddbox.
1 stolpe till en parkeringsplats utomhus kostar 3000/1500, är detta inklusive laddbox? -> Nej. En laddbox kommer kosta till en medlem (8000kr inclusive installation i garaget) eller (8000+3000kr extra installation kostnad till egna stolpe i parkeringsplats) eller (8000+1500kr om två medlemmar ska dela stolpe mellan parkeringsplatser -den andra medlem ska också betala 8000+1500kr-)
Vem kommer äga laddboxen och installationen? Vem får betala när något går sönder? -> Enligt kommunikationen från styrelsen; det är föreningen som kommer ansvarar till allt. Dock jag tror det finns något konstigt och otydligt med detta.
Vad kostade det att få laddboxen i garaget? -> 8000kr inclusive installation för att kunna få den i garaget.
Det betyder att resterande summa måste tas från samfällighetens kassa -> Korrekt! Styrelsen betalar resten av laddboxar och installationen från kassa; men jag vet inte om de tar detta pengar rätt från bara de medlemmar pengar so tackat ja.
Tack för svaren. Nu har jag en bättre förståelse av hur det fungerar med laddboxarna.
Jag tycker att du har rätt som förväntar dig att få betala 1500 extra för att få en laddbox på parkeringsgaraget.
Det är föreningen som valt att ha 1 stolpe per 2 parkeringsplatser. Och då är det som du skriver orättvist att du behöver betala 3000 enbart för att ingen bredvid vill ha laddbox just nu.
Är det möjligt att byta parkeringsplats, eller finns de intill garaget? För det borde ju finnas en annan medlem som vill ha laddbox utan att de intill vill ha just nu.
Det hade kanske varit möjligt att byta parkeringsplatser, så att alla som ville ha laddboxar placerades intill varandra. Hade troligen gjort det enklare med framdragningen av elkablar också.
Men det beror så klart på hur avtalet med föreningen är skriven.
Föreningen måste ju ha en plan för framtida installation av både stolpar och ladeboxar. För det kommer garanterat komma nya medlemmar om några månader som vill ha en laddbox i garaget eller på parkeringsplatsen.
Jag tycker att du har rätt som förväntar dig att få betala 1500 extra för att få en laddbox på parkeringsgaraget.
Det är föreningen som valt att ha 1 stolpe per 2 parkeringsplatser. Och då är det som du skriver orättvist att du behöver betala 3000 enbart för att ingen bredvid vill ha laddbox just nu.
Är det möjligt att byta parkeringsplats, eller finns de intill garaget? För det borde ju finnas en annan medlem som vill ha laddbox utan att de intill vill ha just nu.
Det hade kanske varit möjligt att byta parkeringsplatser, så att alla som ville ha laddboxar placerades intill varandra. Hade troligen gjort det enklare med framdragningen av elkablar också.
Men det beror så klart på hur avtalet med föreningen är skriven.
Föreningen måste ju ha en plan för framtida installation av både stolpar och ladeboxar. För det kommer garanterat komma nya medlemmar om några månader som vill ha en laddbox i garaget eller på parkeringsplatsen.
Fråga lantmäteriet vad anläggningsbeslutet säger. Anläggningsbeslutet avgör hur samfälligheten får debitera för utförande och drift, och där borde det finnas viss vägledning i om föreningen kan/vill/får ta kostnader för framtida laddboxar, som t.ex. för grannen som inte vill ha idag. Det borde också framgå hur anläggningen ska utföras och hur kostnaderna ska fördelas.throne skrev:
Den är samfällighetsföreningen av 90 radhus medlemmar. Det är inte bostadsrätt. De flesta radhus är äganderätt.
Samfällighetsföreningen samordnar installation av el och inköp av laddboxar till de som vill ha nu. -> Du är rätt. Bara de medlemmar som tackat ja vill ha en laddbox.
1 stolpe till en parkeringsplats utomhus kostar 3000/1500, är detta inklusive laddbox? -> Nej. En laddbox kommer kosta till en medlem (8000kr inclusive installation i garaget) eller (8000+3000kr extra installation kostnad till egna stolpe i parkeringsplats) eller (8000+1500kr om två medlemmar ska dela stolpe mellan parkeringsplatser -den andra medlem ska också betala 8000+1500kr-)
Vem kommer äga laddboxen och installationen? Vem får betala när något går sönder? -> Enligt kommunikationen från styrelsen; det är föreningen som kommer ansvarar till allt. Dock jag tror det finns något konstigt och otydligt med detta.
Vad kostade det att få laddboxen i garaget? -> 8000kr inclusive installation för att kunna få den i garaget.
Det betyder att resterande summa måste tas från samfällighetens kassa -> Korrekt! Styrelsen betalar resten av laddboxar och installationen från kassa; men jag vet inte om de tar detta pengar rätt från bara de medlemmar pengar so tackat ja.
Om det styrelsen gör har stöd i anläggningsbeslutet har du bara att välja på om du vill betala 1500 SEK extra för att få en laddbox vid parkeringsplatsen, trots att någon granne i framtiden skulle kunna dra nytta av att du betalade för installationen så att det finns en stolpe, utan att de betalar dig. Du får helt enkelt se de extra 1500 SEK som en kostnad för att få en laddstolpe. Det kanske inte är så mycket om parkeringsplatsen är värd 60 000 SEK och kanske ännu mer när det finns tillgång till el för elbil.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 518 inlägg
Jag tror också det här är någon sorts hemkokt lösning utan lagstöd så håller med, läs anläggningsbeslutet kring denna nya anläggning. Låter som att styrelsen har använt "sunt förnuft" snarare än följt ett anläggningsbeslut. Jag har väldigt svårt att se att uttaxering för anläggningens utförande kan ske på detta sätt, det stämmer inte med anläggningslagen/samfällighetslagen och deras upplägg: Olika kostnad för olika delägare beroende på om deras parkeringsplatsgranne råkar vilja ha en laddbox eller inte.
Som har framkommit i tråden kan man ju förhålla sig till vad man lär sig i anläggningsbeslutet det på i alla fall tre sätt:
1. Strunta i det och var glad för att någon (styrelsens ledamöter) i grannskapet orkade dra detta med laddstolpar. 3000 kr är ju småpengar. Le och var glad. Håll käften och gå vidare.
2. Fundera på om samfälligheten inte borde höja sin kompetens lite inför framtida förvaltning och verka för det. T ex ta större eget ansvar som styrelseledamot eller revisor. Verka för att utbilda grannskapet.
3. Ta strid om principer. Kanske med överklagande av stämmobeslut. Den rättshaveristiska modellen.
Jag tror normalt på nr 2 om man orkar eller nr 1 om man inte orkar. Nr 3 brukar inte leda någonvart annat än att folk blir arga, förlorar motivationen o s v. Är väl egentligen bara värdefull om hundratusentals kronor till miljoner håller på att förslösas. Det kan vara värt en konflikt.
Som har framkommit i tråden kan man ju förhålla sig till vad man lär sig i anläggningsbeslutet det på i alla fall tre sätt:
1. Strunta i det och var glad för att någon (styrelsens ledamöter) i grannskapet orkade dra detta med laddstolpar. 3000 kr är ju småpengar. Le och var glad. Håll käften och gå vidare.
2. Fundera på om samfälligheten inte borde höja sin kompetens lite inför framtida förvaltning och verka för det. T ex ta större eget ansvar som styrelseledamot eller revisor. Verka för att utbilda grannskapet.
3. Ta strid om principer. Kanske med överklagande av stämmobeslut. Den rättshaveristiska modellen.
Jag tror normalt på nr 2 om man orkar eller nr 1 om man inte orkar. Nr 3 brukar inte leda någonvart annat än att folk blir arga, förlorar motivationen o s v. Är väl egentligen bara värdefull om hundratusentals kronor till miljoner håller på att förslösas. Det kan vara värt en konflikt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 512 inlägg
Två kan nog kombineras med ett eller tre allt efter tycke och smak. För alternativ två i sig gör ytterst lite för att hantera den direkta situationen.
Vad jag tycker om valet mellan ett och tre för 1.500 kr torde redan ha framgått.
Vad jag tycker om valet mellan ett och tre för 1.500 kr torde redan ha framgått.
Fuck it, ta det hela vägen.
Det här med att alla ska betala 3000kr per stolpe är ju uppenbart baserat på något slags rimligt beräkning på att slå ut kostnaden för alla stolpar på antalet stolpar.
Laddstolparna kan omöjligt vara lika långt ifrån anslutningspunkten. Mät upp avståndet till just din stolpe och säkerställ att den inte har kortare avstånd än några andra grannars. Varför ska du sponsra deras grävning och kabel!
När du ändå är i farten är det bästa kanske att du får en helt egen kabel och kabeldike från anslutningspunkten till stolpen. Kosta vad det kosta vill! Men ingen jävel ska åka snålskjuts på dig!
edit: stavfel
Det här med att alla ska betala 3000kr per stolpe är ju uppenbart baserat på något slags rimligt beräkning på att slå ut kostnaden för alla stolpar på antalet stolpar.
Laddstolparna kan omöjligt vara lika långt ifrån anslutningspunkten. Mät upp avståndet till just din stolpe och säkerställ att den inte har kortare avstånd än några andra grannars. Varför ska du sponsra deras grävning och kabel!
När du ändå är i farten är det bästa kanske att du får en helt egen kabel och kabeldike från anslutningspunkten till stolpen. Kosta vad det kosta vill! Men ingen jävel ska åka snålskjuts på dig!
edit: stavfel
Redigerat:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 633 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 633 inlägg
Men vill du ha stolpen monterad mitt för din parkeringsplats, så du måste åla in mellan staket och bil för att stoppa i sladd i laddaren? Mer rimligt är att stolpen sitter där de monterade den, mellan parkeringsplatserna så du lätt kan gå bredvid bilen och ansluta sladden. Känns som du bråkar för att få en sämre lösning...
Håller med de som säger att var glad det blir en stolpe. Säkert finns det de som inte har elbil, eller inte bil alls som inte vill ha nån laddare alls men ändå drabbas av kostnader. Det är så här i bostadsrätter. Nästa gång är det en sandlåda till banen eller en piskställing. Eller balkonger. Vissa saker vill bara någon ha, andra får alla betala. De som sitter i styrelsen gör säkert det som de kan för detta och har nog lagt mycket tid på detta. Sen kan jag personligen tycka att det vart vettigare att förbereda för el både på platser och garage... Eller välja en av dem och vara hård på att man får vara nöjd med det upplägget.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 214 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 214 inlägg
Obs! Kan finnas spår av ironi!M Mirkan skrev:Fuck it, ta det hela vägen.
Det här med att alla ska betal 3000kr är per stolpe är ju uppenbart baserat på något slags rimligt beräkning på att slå ut kostnaden för alla stolpar delat på antalet stolpar.
Laddstolparna kan omöjligt vara lika långt från anslutningspunkten. Mät upp avståndet till just din stolpe och säkerställ att den inte har kortare avstånd än några andra grannars. Varför ska du sponsra deras grävning och kabel!
När du ändå är i farten är det bästa kanske att du får en helt egen kabel och kabeldike från anslutninspunkten till stolpen. Kosta vad det kosta vill! Men ingen jävel ska åka snålskjuts på dig!
Tack så mycket för svaret!M martin.sveg skrev:Fråga lantmäteriet vad anläggningsbeslutet säger. Anläggningsbeslutet avgör hur samfälligheten får debitera för utförande och drift, och där borde det finnas viss vägledning i om föreningen kan/vill/får ta kostnader för framtida laddboxar, som t.ex. för grannen som inte vill ha idag. Det borde också framgå hur anläggningen ska utföras och hur kostnaderna ska fördelas.
Om det styrelsen gör har stöd i anläggningsbeslutet har du bara att välja på om du vill betala 1500 SEK extra för att få en laddbox vid parkeringsplatsen, trots att någon granne i framtiden skulle kunna dra nytta av att du betalade för installationen så att det finns en stolpe, utan att de betalar dig. Du får helt enkelt se de extra 1500 SEK som en kostnad för att få en laddstolpe. Det kanske inte är så mycket om parkeringsplatsen är värd 60 000 SEK och kanske ännu mer när det finns tillgång till el för elbil.
Tack så mycket för svaret!Claes Sörmland skrev:
Jag tror också det här är någon sorts hemkokt lösning utan lagstöd så håller med, läs anläggningsbeslutet kring denna nya anläggning. Låter som att styrelsen har använt "sunt förnuft" snarare än följt ett anläggningsbeslut. Jag har väldigt svårt att se att uttaxering för anläggningens utförande kan ske på detta sätt, det stämmer inte med anläggningslagen/samfällighetslagen och deras upplägg: Olika kostnad för olika delägare beroende på om deras parkeringsplatsgranne råkar vilja ha en laddbox eller inte.
Låter vansinnigtthrone skrev:
Kära medlemmar
Jag kom hit med hopp om att hitta lite idéer och åsikter om ett fall som jag har med min samfälligheten. Detta problem är relaterat till installation av laddboxar i vårt garage och parkeringsplatser.
Allt började med att de bad varje hus i samfälligheten att godkänna beställning av installation av laddboxen i garaget. De föreslog en specifik kostnad för detta. Jag godkände och beställde min box i mitt garage. Senare kontaktar jag en person från styrelsen och jag frågade om det finns möjlighet att installera laddboxen utanför garaget på parkeringsplatsen istället. Han bekräftade att det finns en möjlighet att göra det. Han sa att det kommer att bli en extra kostnad för installationen.
Han föreslog då för mig att om jag delar samma stolpe med min granne på nästa parkeringsplats så kommer den extra kostnaden för installationen att delas 50/50 på oss båda. Min granne har vägrat att göra det. Jag sa till styrelsen och då sa de att då får jag betala extrakostnaden i sin helhet själv för att få min egen stolpe.
När tiden för installation har kommit blev jag förvånad över att de inte installerade min egen stolpe utan snarare flyttade stolpen till att dela mellan mig och den andra grannen (inte den första grannen) på andra sidan min parkeringsplats.
När jag frågade styrelsen varför de gjorde detta och om de kom överens med den grannen om att dela den extra kostnaden med mig sa de nej de kontaktade ingen.
När jag sa till dem att det inte är rättvist att jag betalar ensam för hela kostnaden för stolpen när den ska delas med den andra grannen. De sa att det inte är deras problem och jag kommer att behöva ta den andra hälften av mina pengar från den andra grannen när de bestämmer sig för att använda sin laddbox vilket kan vara efter ett år eller 30 år.
Jag föreslog att styrelsen skulle dela den andra hälften av extrakostnaden med mig och när den andra grannen bestämmer sig för att installera laddboxen kan de dra av denna kostnad från hans månadsavgift eller så, men de vägrade också.
När jag vägrade sa de att jag måste betala för hela extrakostnaden eller så hotade de att ta bort laddboxen. Jag sa att jag inte accepterar hur de hanterar det här fallet och de kan ta bort lådan.
Min avsikt var inte att ta bort lådan, det var för att jag var tvungen att välja mellan två orättvisa alternativ.
Jag skickade ett klagomål till styrelsen men de insisterade på sin ståndpunkt. Att betala hela kostnaden för den gemensamma stolpen även om grannen inte ville ha det.
Jag vill ha min laddbox och hur de ändrade vad de erbjöd i början och sedan tvinga mig att stå för hela kostnaden var inte en rättvis affär.
Jag vill framföra ett klagomål till domstolen men jag skulle vilja veta av er erfarenhet vad är mina chanser med ett sådant rättsligt klagomål om jag startade det och till vilken domstol jag ska gå till?
Tack så mycket.