40 208 läst · 154 svar
40k läst
154 svar
Klagomål med samfälligheten - laddbox
Allt som du har skrivit är rätt MEN det är inte samma sak som styrelsen säger. Den stolpe kan ha två laddboxer. När andra granne bestämmer sig att ha laddboxen så styrelsen ska ta bara kostnaden till laddboxen och installera den MEN jag ansvarar för att springa efter granne och fråga till hälften som jag har redan betalat. Så det är en affär mellan mig och min granne och styrelsen ska inte handla något med den. Förstår du?!M Mirkan skrev:Vart stolpen står spelar väl ingen roll, köper du 1 stolpe till fullpris så borde den rimligtvis vara din. Oavsett var den står.
Dålig jämförelse men om du parkerar bilen mitt framför stolpen får inte grannen automatiskt halva din bil.
Jag vidhåller att det är din stolpe och du bestämmer över den. Grannen får alltså inte använda den utan din tillåtelse. (innan han betalat halva kostnaden.)
Sätt nåt annat på din stolpe på andra sidan så grannen inte får plats med någon laddbox. Ett minikylskåp t.ex. det kan ju vara trevligt på sommaren.throne skrev:
Allt som du har skrivit är rätt MEN det är inte samma sak som styrelsen säger. Den stolpe kan ha två laddboxer. När andra granne bestämmer sig att ha laddboxen så styrelsen ska ta bara kostnaden till laddboxen och installera den MEN jag ansvarar för att springa efter granne och fråga till hälften som jag har redan betalat. Så det är en affär mellan mig och min granne och styrelsen ska inte handla något med den. Förstår du?!
Tycker föreningen har varit väldigt samarbetsvillig som erbjudit dig en anpassning efter dina önskemål.throne skrev:
Kära medlemmar
Jag kom hit med hopp om att hitta lite idéer och åsikter om ett fall som jag har med min samfälligheten. Detta problem är relaterat till installation av laddboxar i vårt garage och parkeringsplatser.
Allt började med att de bad varje hus i samfälligheten att godkänna beställning av installation av laddboxen i garaget. De föreslog en specifik kostnad för detta. Jag godkände och beställde min box i mitt garage. Senare kontaktar jag en person från styrelsen och jag frågade om det finns möjlighet att installera laddboxen utanför garaget på parkeringsplatsen istället. Han bekräftade att det finns en möjlighet att göra det. Han sa att det kommer att bli en extra kostnad för installationen.
Han föreslog då för mig att om jag delar samma stolpe med min granne på nästa parkeringsplats så kommer den extra kostnaden för installationen att delas 50/50 på oss båda. Min granne har vägrat att göra det. Jag sa till styrelsen och då sa de att då får jag betala extrakostnaden i sin helhet själv för att få min egen stolpe.
När tiden för installation har kommit blev jag förvånad över att de inte installerade min egen stolpe utan snarare flyttade stolpen till att dela mellan mig och den andra grannen (inte den första grannen) på andra sidan min parkeringsplats.
När jag frågade styrelsen varför de gjorde detta och om de kom överens med den grannen om att dela den extra kostnaden med mig sa de nej de kontaktade ingen.
När jag sa till dem att det inte är rättvist att jag betalar ensam för hela kostnaden för stolpen när den ska delas med den andra grannen. De sa att det inte är deras problem och jag kommer att behöva ta den andra hälften av mina pengar från den andra grannen när de bestämmer sig för att använda sin laddbox vilket kan vara efter ett år eller 30 år.
Jag föreslog att styrelsen skulle dela den andra hälften av extrakostnaden med mig och när den andra grannen bestämmer sig för att installera laddboxen kan de dra av denna kostnad från hans månadsavgift eller så, men de vägrade också.
När jag vägrade sa de att jag måste betala för hela extrakostnaden eller så hotade de att ta bort laddboxen. Jag sa att jag inte accepterar hur de hanterar det här fallet och de kan ta bort lådan.
Min avsikt var inte att ta bort lådan, det var för att jag var tvungen att välja mellan två orättvisa alternativ.
Jag skickade ett klagomål till styrelsen men de insisterade på sin ståndpunkt. Att betala hela kostnaden för den gemensamma stolpen även om grannen inte ville ha det.
Jag vill ha min laddbox och hur de ändrade vad de erbjöd i början och sedan tvinga mig att stå för hela kostnaden var inte en rättvis affär.
Jag vill framföra ett klagomål till domstolen men jag skulle vilja veta av er erfarenhet vad är mina chanser med ett sådant rättsligt klagomål om jag startade det och till vilken domstol jag ska gå till?
Tack så mycket.
Vilket jag tolkar du besvarar med att vara besvärlig och säkerställa att ingen i föreningen får göra anpassningar i framtiden.

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 741 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 741 inlägg
Du ville alltså ha stolpen tillsammans med grannen på ena sidan, men den grannen ville inte dela stolpe med dig. Och inte betala.
Styrelsen beslutar att sätta stolpen på andra sidan, vid en granne som inte heller vill dela den med dig? Och inte betala.
Vad är skillnaden?
Du får betala hela stolpen i båda fallen.
Styrelsen beslutar att sätta stolpen på andra sidan, vid en granne som inte heller vill dela den med dig? Och inte betala.
Vad är skillnaden?
Du får betala hela stolpen i båda fallen.
Redigerat:
Sätt dig själv i styrelsen istället för att klaga på att dina grannar lägger ner tid och energi på att fixa för dig.
Off-topic men den skylten är troligtvis olaglig, misstänker att det inte finns någon kommunal trafikförordning som säger att det är 5 km/h som gäller.
Off-topic men den skylten är troligtvis olaglig, misstänker att det inte finns någon kommunal trafikförordning som säger att det är 5 km/h som gäller.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 486 inlägg
Vad egentligen tänker du att ditt klagomål ska vara?throne skrev:
En sak skulle kunna vara att det är oskäligt att du ska betala mer än dina grannar för samma sorts installation: rätt till del i utomhusstolpe. Att vissa kan dela stolpe med andra borde i mina ögon inte göra att de kommer billigare undan. Inte heller tror jag styrelsens idé om att du skulle äga stolpen och kunna sälja nyttjanderätt till den håller. En rimligare ordning vore att alla betslar lika och att föreningen tar samma pris för efteranslutning, pengar som sen kan användas till driften.
Ett annat klagomål skulle kunna vara att det är medel som tas in utan att en korrekt upprättad debiteringslängd gjorts, varvid hela samfällighetsavgiften kan bestridas och all utdebitering måste göras om.
I det första fallet driver du det till tingsrätten, i det andra bestrider du alla krav och låter föreningen stämma dig istället.
Chansen att du går plus i någotdera fallet är i princip obefintlig.
.
Skärp dig, sitt ner och var glad över att det finns folk som har drivit det här åt dig. Att få till laddboxar i en samfällighetsförening är svårt, dyrt och jobbigt. Ska du göra något alls är det lämpligen att be styrelsen om ursäkt för att du bråkar om småsaker.
De erbjöd inget speciellt tjänst till mig eller mina önskemål. Det är många medlemmar som efterfrågat laddboxar på parkeringsplatserna och inte bara jag så få det inte att se ut som att de gjort mig en särskild tjänst.ARJU skrev:
Skogsägare
· 20 486 inlägg
Kanske, kanske inte. Ingen som försökt behandla dig vänligt har ju heller nått fram, så jag tänkte att det var värt ett försök.throne skrev:
Och jag besvarade det med vad du har för handlingsalternativ och min bedömning av sannolikheten för framgång vilket var precis det du bad om.throne skrev:
Skogsägare
· 20 486 inlägg
För att du avser att stämma dina grannar för 3.000 spänn (eller eventuellt hälften av det om 3.000 kr är kostnaden för hela stolpen). Jag skrev vad du kunde göra för att göra detta, men tar mig rätt att komplettera mina gratisråd med moralkakor.throne skrev:
Det bestämmer faktiskt inte du. Men du borde kanske bry dig mindre om mina omdömen om dig än om vad du skapar för relation till dina grannar.throne skrev:
Jag har läst tråden och försökt förstå problemet, men det måste vara något jag missar här.
1) Är det korrekt uppfattat att du får en kostnad på 3 000 kronor oavsett hur hur stolpen placeras?
2) Är det vidare korrekt att din objektiva nytta av stolpen är densamma, oavsett hur den är placerad (av de möjliga alternativen)?
3) Slutligen så har du en möjlighet (oavsett sannolikhet) att få viss kompensation den dag din granne bestämmer sig för att få laddbox installerad?
Om svaren på frågorna ovan är ja har styrelsen haft två möjliga alternativ. Ett alternativ där din kostnad är 3 000 kronor. Det andra alternativet är en kostnad för dig på 3 000 kronor minus vad din granne kommer att betala för dig som ersättning x sannolikheten att det kommer att ske.
Styrelsen hade alltså, givet ovan, att välja mellan en kostnad för dig på 3 000 kronor eller en kostnad för dig som är antingen samma eller lägre. De valde det sistnämnda alternativet
Jag förstår inte problemet. Vad är det jag missar?
1) Är det korrekt uppfattat att du får en kostnad på 3 000 kronor oavsett hur hur stolpen placeras?
2) Är det vidare korrekt att din objektiva nytta av stolpen är densamma, oavsett hur den är placerad (av de möjliga alternativen)?
3) Slutligen så har du en möjlighet (oavsett sannolikhet) att få viss kompensation den dag din granne bestämmer sig för att få laddbox installerad?
Om svaren på frågorna ovan är ja har styrelsen haft två möjliga alternativ. Ett alternativ där din kostnad är 3 000 kronor. Det andra alternativet är en kostnad för dig på 3 000 kronor minus vad din granne kommer att betala för dig som ersättning x sannolikheten att det kommer att ske.
Styrelsen hade alltså, givet ovan, att välja mellan en kostnad för dig på 3 000 kronor eller en kostnad för dig som är antingen samma eller lägre. De valde det sistnämnda alternativet
Redigerat:
Det var blandat. För det mesta alla har sina laddboxar i garaget men det var också många som nu har laddbox på parkeringsplatser också. Ja, de är alla delade mellan två parkeringsplatser. I början sa de till mig att varje parkeringsplats kommer att ha sin egen stolpe och jag gick med på att betala för det men senare bestämde de sig för att installera stolpar mellan parkeringsplatser och de bad mig att betala samma summa.Pjosk75 skrev:
Vad blir skillnaden för dig rent praktiskt, om vi bortser från pengarna ett ögonblick?
Blir det någon skillnad för dig om det sitter en eller två laddboxar på stolpen? Påverkar det funktionen över huvud taget?
Blir det någon skillnad för dig om det sitter en eller två laddboxar på stolpen? Påverkar det funktionen över huvud taget?
Tack för frågorna. Jag ska försöka svara på detta.globaljuggler skrev:
Jag har läst tråden och försökt förstå problemet, men det måste vara något jag missar här.
Styrelsens hade alltså att välja mellan en kostnad för dig på 3 000 kronor eller en kostnad för dig som är antingen samma eller lägre. De valde det sistnämnda alternativet
Nej. Styrelsen sag: Man måste betala 3 000kr om man vill ha en egen stolpe placerad i sin egen parkeringsplats. De också sag att två parkeringsplatser ägare kan dela kostnaden 1500/1500 om de vill ha stolpen placerad mellan både platser. I mitt fall jag har valt min egen stolpe och gick med på att betala 3 000kr.
Ja sant. Jag ville ha det alla vill ha när de installerar en laddbox; för att kunna ladda mitt fordon.
Hon är en mycket gammal dam. Hon använder aldrig parkeringsplatsen. Hon kanske inte ens vill köpa en elbil. Det finns alltid en möjlighet att grannen kommer att förstå och betala mig mina pengar om jag visade dem bevis men folk kommer och går och ingen vet vad som händer i framtiden så varför skulle jag behöva vara i den här positionen om detta kan delas rättvist mellan mig och styrelsen. Jag klagar inte på att betala extra 1500kr. Jag säger att styrelsen inte respekterar vad de kommunicerar till medlemmarna.