Alfredo Alfredo skrev:
Samma sak kan sägas om att jag erbjuder någon att mot betalning titta på min vackra husvägg. Vill man inte ingå det avtalet är det bara att titta åt annat håll. 😂
Om du stänger in din husvägg i ett slutet utrymme och tar entréavgift så ser jag inga problem. Förutom att det blir en dålig affär för dig.

Alfredo Alfredo skrev:
Men hur tänker du dig att vägavtalet skulle fungera i praktiken? Någon blådåre bränner runt på vägen i närmare trettio och har därför brutit mot avtalet. Vad gör man sen? Spikmattor? Kallar in HA för hjälp med identifikation? Drar bilägaren till tinget? Jag ser en rätt stor uppförsbacke...
Ja avtalsefterlevnad är ju alltid ett problem. Det vet vi ju inte minst på det här forumet där byggföretagen återkommande inte uppfyller sin del av avtalet och konsument står där helt utan verktyg. Så är det i civilrättsliga relationer, de bygger på att man håller avtal som man har ingått. Om en part inte gör det är man som mindre aktör rätt körd.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om en part inte gör det är man som mindre aktör rätt körd.
Fast en stor stark vägförening mot en liten svag privatperson borde vara en enkel match? 😂

Alfredo Alfredo skrev:
Fast en stor stark vägförening mot en liten svag privatperson borde vara en enkel match? 😂
Vi kan ju jämföra med den andra metoden, att kommunen beslutar om en lokal trafikföreskrift att högsta tillåtna hastighet är 20 km/tim. Vägen skyltas korrekt för att indikera hastighetsbegränsningen.

Vad är nu risken att den som skiter fullständigt i denna hastighetsbegränsning blir dömd till böter? På en liten enskild väg ute i obygden dit polisen senast var på besök mars 2006 när det var inbrott i ett hus.

Vårt samhälle bygger inte på risken att åka dit, utan på att vi är ett högtillitssamhälle där de flesta följer regelverk och ingångna avtal.

Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
där de flesta följer regelverk och ingångna avtal.
De flesta följer det de uppfattar som seriöst ingångna avtal. Jag tror inte en skylt om maxhastighet skulle betraktas som så, utan snarare som provocerande trams. Ungefär som min skylt i trädgården skulle betraktas.

Alfredo Alfredo skrev:
De flesta följer det de uppfattar som seriöst ingångna avtal. Jag tror inte en skylt om maxhastighet skulle betraktas som så, utan snarare som provocerande trams. Ungefär som min skylt i trädgården skulle betraktas.
Så kanske det är. Generellt är nog respekten för enskilda väghållare rätt låg. Det har vi ju inte minst sett på detta forum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.