Kära medlemmar
Jag kom hit med hopp om att hitta lite idéer och åsikter om ett fall som jag har med min samfälligheten. Detta problem är relaterat till installation av laddboxar i vårt garage och parkeringsplatser.
Allt började med att de bad varje hus i samfälligheten att godkänna beställning av installation av laddboxen i garaget. De föreslog en specifik kostnad för detta. Jag godkände och beställde min box i mitt garage. Senare kontaktar jag en person från styrelsen och jag frågade om det finns möjlighet att installera laddboxen utanför garaget på parkeringsplatsen istället. Han bekräftade att det finns en möjlighet att göra det. Han sa att det kommer att bli en extra kostnad för installationen.
Han föreslog då för mig att om jag delar samma stolpe med min granne på nästa parkeringsplats så kommer den extra kostnaden för installationen att delas 50/50 på oss båda. Min granne har vägrat att göra det. Jag sa till styrelsen och då sa de att då får jag betala extrakostnaden i sin helhet själv för att få min egen stolpe.
När tiden för installation har kommit blev jag förvånad över att de inte installerade min egen stolpe utan snarare flyttade stolpen till att dela mellan mig och den andra grannen (inte den första grannen) på andra sidan min parkeringsplats.
När jag frågade styrelsen varför de gjorde detta och om de kom överens med den grannen om att dela den extra kostnaden med mig sa de nej de kontaktade ingen.
När jag sa till dem att det inte är rättvist att jag betalar ensam för hela kostnaden för stolpen när den ska delas med den andra grannen. De sa att det inte är deras problem och jag kommer att behöva ta den andra hälften av mina pengar från den andra grannen när de bestämmer sig för att använda sin laddbox vilket kan vara efter ett år eller 30 år.
Jag föreslog att styrelsen skulle dela den andra hälften av extrakostnaden med mig och när den andra grannen bestämmer sig för att installera laddboxen kan de dra av denna kostnad från hans månadsavgift eller så, men de vägrade också.
När jag vägrade sa de att jag måste betala för hela extrakostnaden eller så hotade de att ta bort laddboxen. Jag sa att jag inte accepterar hur de hanterar det här fallet och de kan ta bort lådan.
Min avsikt var inte att ta bort lådan, det var för att jag var tvungen att välja mellan två orättvisa alternativ.
Jag skickade ett klagomål till styrelsen men de insisterade på sin ståndpunkt. Att betala hela kostnaden för den gemensamma stolpen även om grannen inte ville ha det.
Jag vill ha min laddbox och hur de ändrade vad de erbjöd i början och sedan tvinga mig att stå för hela kostnaden var inte en rättvis affär.
Jag vill framföra ett klagomål till domstolen men jag skulle vilja veta av er erfarenhet vad är mina chanser med ett sådant rättsligt klagomål om jag startade det och till vilken domstol jag ska gå till?
Tack så mycket.
Jag kom hit med hopp om att hitta lite idéer och åsikter om ett fall som jag har med min samfälligheten. Detta problem är relaterat till installation av laddboxar i vårt garage och parkeringsplatser.
Allt började med att de bad varje hus i samfälligheten att godkänna beställning av installation av laddboxen i garaget. De föreslog en specifik kostnad för detta. Jag godkände och beställde min box i mitt garage. Senare kontaktar jag en person från styrelsen och jag frågade om det finns möjlighet att installera laddboxen utanför garaget på parkeringsplatsen istället. Han bekräftade att det finns en möjlighet att göra det. Han sa att det kommer att bli en extra kostnad för installationen.
Han föreslog då för mig att om jag delar samma stolpe med min granne på nästa parkeringsplats så kommer den extra kostnaden för installationen att delas 50/50 på oss båda. Min granne har vägrat att göra det. Jag sa till styrelsen och då sa de att då får jag betala extrakostnaden i sin helhet själv för att få min egen stolpe.
När tiden för installation har kommit blev jag förvånad över att de inte installerade min egen stolpe utan snarare flyttade stolpen till att dela mellan mig och den andra grannen (inte den första grannen) på andra sidan min parkeringsplats.
När jag frågade styrelsen varför de gjorde detta och om de kom överens med den grannen om att dela den extra kostnaden med mig sa de nej de kontaktade ingen.
När jag sa till dem att det inte är rättvist att jag betalar ensam för hela kostnaden för stolpen när den ska delas med den andra grannen. De sa att det inte är deras problem och jag kommer att behöva ta den andra hälften av mina pengar från den andra grannen när de bestämmer sig för att använda sin laddbox vilket kan vara efter ett år eller 30 år.
Jag föreslog att styrelsen skulle dela den andra hälften av extrakostnaden med mig och när den andra grannen bestämmer sig för att installera laddboxen kan de dra av denna kostnad från hans månadsavgift eller så, men de vägrade också.
När jag vägrade sa de att jag måste betala för hela extrakostnaden eller så hotade de att ta bort laddboxen. Jag sa att jag inte accepterar hur de hanterar det här fallet och de kan ta bort lådan.
Min avsikt var inte att ta bort lådan, det var för att jag var tvungen att välja mellan två orättvisa alternativ.
Jag skickade ett klagomål till styrelsen men de insisterade på sin ståndpunkt. Att betala hela kostnaden för den gemensamma stolpen även om grannen inte ville ha det.
Jag vill ha min laddbox och hur de ändrade vad de erbjöd i början och sedan tvinga mig att stå för hela kostnaden var inte en rättvis affär.
Jag vill framföra ett klagomål till domstolen men jag skulle vilja veta av er erfarenhet vad är mina chanser med ett sådant rättsligt klagomål om jag startade det och till vilken domstol jag ska gå till?
Tack så mycket.
Moderator
· Stockholm
· 54 072 inlägg
Troligen måste föreningen ha full kostnadstäckning direkt. Att ingen del av kostnaden får hamna på föreningen. Därmed måste någon betala. Du är den ende som just nu vill ha installationen, därmed är du den ende som kan betala.
Ja; jag godkände att betala fullt ut även den extra kostnaden men de sa till mig att stolpen bara kommer att vara min och på min parkeringsplats. När de installerade det ändrade de det för att installera det mellan mig och den andra grannen så varför de inte berättade för mig om det och även jag kommer att vara den enda som kommer att använda det det är fortfarande en delad infrastruktur mellan två.H hempularen skrev:
Men det låter som de gett dig möjligheten att få tillbaka halva investeringen, i framtiden, om grannen nr 2 någon gång skulle vilja använda laddstolpen.
Så det kostar dig lika mycket som innan, men med en möjlighet att få tillbaka hälften av pengar.
Jag ser inte problemet.
Så det kostar dig lika mycket som innan, men med en möjlighet att få tillbaka hälften av pengar.
Jag ser inte problemet.
Moderator
· Stockholm
· 54 072 inlägg
Men, om vi antar att det finns ingen annan som kan bli betalningsskyldig i nuläget. Vad skall föreningen göra? Skall ordföranden ta ur egen ficka?
Nej de sa till mig att jag skulle betala allt och sedan skulle jag knacka på min grannes dörr och be honom att betala mig den andra hälften. För dem borde jag betala hela beloppet till styrelsen och sedan gå och jaga grannen och be honom betala tillbaka den andra hälften som han får acceptera eller inte.M Mirkan skrev:
Moderator
· Stockholm
· 54 072 inlägg
Inte självklart att ett sådant dokument blir giltigt.
Även med detta; grannen kan vägra eftersom han inte ens var medveten om ett sådant avtal eller ens var en del av det. Det kan finnas tusen ursäkter för att göra detta dokument ogiltigt. Den enklaste lösningen var att styrelsen att dela kostnaden för denna stolpe med mig och lägga till den på avgifterna när den andra grannen beställer installationen av sin låda framtiden. På så sätt leder de det rättvist och behandlar alla medlemmar lika och har kontroll (som de alltid borde vara)Farstatjej90 skrev:
Det är väl det det inte skulle vara... Föreningen skulle låna/ligga ute med hälva värdet av installationen då..throne skrev:
Även med detta; grannen kan vägra eftersom han inte ens var medveten om ett sådant avtal eller ens var en del av det. Det kan finnas tusen ursäkter för att göra detta dokument ogiltigt. Den enklaste lösningen var att styrelsen att dela kostnaden för denna stolpe med mig och lägga till den på avgifterna när den andra grannen beställer installationen av sin låda framtiden. På så sätt leder de det rättvist och behandlar alla medlemmar lika och har kontroll (som de alltid borde vara)
Dvs andra medlemmar än dig och grannen skulle påverkas.
Du får väl motionera till stämman eller göra dig tillgänglig och se till att du blir invald i styrelsen så kan du påverka...
Men som det verkar är du mer sugen på det sämsta alternativet.
Vad pratar vi om för pengar? 5k 10k 50k 100k ?
/ATW
Jag hade bara sagt att jag betalar 0 kr om inte grannen betalar och sen hade jag dragit en sladd till ordförandens laddbox. Om man nu ändå inte behöver betala så behöver ju inte du heller.throne skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 061 inlägg
Det här låter som att styrelsens ledamöter har ställt upp vid sidan av förvaltningen av gemensamhetsanläggningen och organiserat med någon sorts privatinköp av laddboxar. Annars ska ju denna kostnad uttaxeras efter andelstalen. I så fall ägs ju laddboxarna privat av den fastighetsägare som har köpt dem, inte av samfälligheten. Grannen äger därmed ingen box alls.