Klättra på plåttak

2k läst  6 svar

1. M
    Moderator · Nivå 17
    nån som har ett bra tips på hur man tar sig fram på ett plåttak.

Har precis lagt mitt och behöver kompletera med mer darmarskruv men vet i tussan hur jag ska komma åt.

Nya plåttak är ju hyffsat hala och mina gamla klätterskors gummisula är lite torr

2. I
    Medlem Nivå 5

Re: Klättra på plåttak

kan du inte fästa ett rep på andra sidan vid mark i nått som inte ger med sig ?

3. S
    Medlem Nivå 5

Ta en alu. stege och vänd upp och ner. Häng alltså den änden som ska vara neråt runt nocken och skruva på bräder under stegen. Sen är det bara att flytta stegen efter hand som du blir klar på taket.

4. M
    Moderator · Nivå 17

Sville:

Har du någon stege som det är skillnad på top och botten på. Det har nämligen inte jag på min men man slulle ju kunna göra en typ av nocksko av några spilbitar trä och sen ta ett starkt spännband, fästa det i stommen eller så  och lägga över skon och sen bara kroka i stegen.

Plank under stegen lät kanon.

På ena sidan kan jag fuska. Hjullastaren kommer åt så att där går det fint att åka skopa och bara sträcka sig ut med skruvdragaren och dra dit plåten ordentligt

5. S
    Medlem Nivå 5

2 delade stegar har "en upp o en ner". Men det går nog som du säger. Se bara till att den inte skavar plåten

6. jarlh
    Medlem Nivå 8

Var uppe på plåttaket och fixade i fredags. I och med att det är 2 & 1/2 planshus så blir det rätt högt.

Hur som helst så höll jag mig precis på plats på det 45-gradiga taket mha (klätter)skor. För att kunna förflytta mig var jag dock tvungen att nypa tag med fingrarna i plåtskarvarna.

Kan dock tillägga att jag var säkrad av en kille som stod på balkongen på andra sidan huset.

Flera grannar verkade tycka att jag stod för fredagsunderhållningen.

7. M
    Moderator · Nivå 17

Jo ett par färska klätterskor och lite värme i plåten så klistrar det hyfsat. Jag har tyvär ingen bra säkring förutom klassikern i dragkroken på bilen...... Klätterselen har jag dock kvar så löser jag säkringen så kan det vara ett alternativ. Får väl i värsta fall gjuta en klump

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: