6 582 läst · 7 svar
7k läst
7 svar
Klätterväxter på träd
Jag har flyttat till ett hus på landet som har en hel del träd runt tomten, främst björkar. De flesta är ordentligt stora, men tvärr är de beskurna på ett sätt som jag tycker är lite underligt. Tidigare ägare har tagit bort alla grenar upptill ungefär fyra-fem meters höjd. Jag tycker de här raka tomma stammarna ser lite trista/udda ut och jag funderar på att plantera olika klätterväxter vid dem så att det blir lite grönska runt stammarna. Träden är så stora att det är knappast någon fara med att de skulle bli "övermannade" även av den mest snabbväxande klätterväxt.
Jag bor i gamla Skaraborgs län, alltså zon 2-3, det är bördig lerjord, det är åkermark runt om tomten och relativt blåsigt på flera sidor
Men, vad kan vara lämpliga växter för detta? Här är de sorter jag funderar på:
Alpklematis - Clématis alpína
Clematis 'Albina Plena'
Bokharabinda - Fallópia baldschuánica
Japanskt blåregn - Wistéria floribúnda
Koreansk pipranka - Aristolochia manshuriensis
Murgröna - Hédera hélix 'Hibernica'
Murgröna - Hedera helix 'Woerner'
Silverregn - Fallopia aubertii
Wisteria sinensis 'Amethyst Falls'
Några synpunkter kring dessa växter? Jag vill gärna veta om det är någon som olämplig på något vis, och tar tacksamt emot förslag på andra sorter.
/Ola
Jag bor i gamla Skaraborgs län, alltså zon 2-3, det är bördig lerjord, det är åkermark runt om tomten och relativt blåsigt på flera sidor
Men, vad kan vara lämpliga växter för detta? Här är de sorter jag funderar på:
Alpklematis - Clématis alpína
Clematis 'Albina Plena'
Bokharabinda - Fallópia baldschuánica
Japanskt blåregn - Wistéria floribúnda
Koreansk pipranka - Aristolochia manshuriensis
Murgröna - Hédera hélix 'Hibernica'
Murgröna - Hedera helix 'Woerner'
Silverregn - Fallopia aubertii
Wisteria sinensis 'Amethyst Falls'
Några synpunkter kring dessa växter? Jag vill gärna veta om det är någon som olämplig på något vis, och tar tacksamt emot förslag på andra sorter.
/Ola
Det främsta problemet är nog att björkar suger oerhört mycket vatten. Frågan är om det finns någon klängväxt som klarar det. Jag håller själv med att försöka etablera en Albina Plena bredvid en stor tuja, och det är kämpigt. Den lider av torkan trots att jag hela tiden vattnar. Just denna klematisen ska annars vara ganska rustik och inte behöva lika mycket vatten som andra klematisar.
Vildkaprifol kanske? Den växer ju under stora träd.
Bokharabindan, växer ju som 17 när den väl kommer igång! kan med tiden täcka ett fullvuxet träd. Kanhända att den funkar under en björk om den får mycket hjälp med vatten de första åren. Däremot är jag tveksam vad gäller zonen, hur högt upp i landet den funkar.
Silverregn liknar bokharabindan.
Vildkaprifol kanske? Den växer ju under stora träd.
Bokharabindan, växer ju som 17 när den väl kommer igång! kan med tiden täcka ett fullvuxet träd. Kanhända att den funkar under en björk om den får mycket hjälp med vatten de första åren. Däremot är jag tveksam vad gäller zonen, hur högt upp i landet den funkar.
Silverregn liknar bokharabindan.
Ajdå, det var mer än jag visste, att björkar tar så mycket vatten.
Men, där vi bor är det rent ut sagt rätt så blött. Både vår och höst är det stående vatten på åkrarna runt huset. Kunde detta göra någon skillnad tror du?
Både bokharabinda och silverregn skall klara zon tre, och eftersom jag bor på gränsen mellan zon 2 & 3 så känns det som om det kunde gå, även om marginalerna givetvis är små.
Men, där vi bor är det rent ut sagt rätt så blött. Både vår och höst är det stående vatten på åkrarna runt huset. Kunde detta göra någon skillnad tror du?
Både bokharabinda och silverregn skall klara zon tre, och eftersom jag bor på gränsen mellan zon 2 & 3 så känns det som om det kunde gå, även om marginalerna givetvis är små.
Hmm, detta är mer än jag kan bedöma. Det beror på hur blött det är!Är det riktigt vattensjukt? Få växter gillar att stå med fötterna i vattnet. Har du tur så är balansen mellan det blöta och björkens vattensugande förmåga den rätta. Ända sättet att ta reda på det är kanske att pröva....
Alla är vi olika, själv så tycker jag det är vackert med raka, fina stammar och stamkvistar gladeligen björkar en bra bit upp..Nomen skrev:Jag har flyttat till ett hus på landet som har en hel del träd runt tomten, främst björkar. De flesta är ordentligt stora, men tvärr är de beskurna på ett sätt som jag tycker är lite underligt. Tidigare ägare har tagit bort alla grenar upptill ungefär fyra-fem meters höjd. Jag tycker de här raka tomma stammarna ser lite trista/udda ut och jag funderar på att plantera olika klätterväxter vid dem så att det blir lite grönska runt stammarna.
Humle är ytterligare ett alternativ, den vill väl helst ha väldränerad lerjord, så om det står vatten kanske den inte tycker om det så bra.
-Om du har åkermark runt tomten, finns det möjlighet att s.a.s ansluta till något dike på ett naturligt sätt?
Jo, humle kunde kanske vara ett alternativ också. Det får nog bli så att jag införskaffar några olika växter och ser hur det blir. Går det så går det.
Nja, möjligheterna att ansluta sig till ett dike är inte bra. Åkrarna är visserligen täckdikade men uppsamlingsbrunnar och avrinningsdiken ligger alla för långt bort för våra syften. (Men jag är oerhört glad att det iaf är täckdikat, har hört hur det var här en gång i tiden innan det blev gjort...)
Nja, möjligheterna att ansluta sig till ett dike är inte bra. Åkrarna är visserligen täckdikade men uppsamlingsbrunnar och avrinningsdiken ligger alla för långt bort för våra syften. (Men jag är oerhört glad att det iaf är täckdikat, har hört hur det var här en gång i tiden innan det blev gjort...)
Klätterhortensia är bra på träd, bind upp på stammen med lite bast så att den får fäste, sen klättrar den själv
vildkaprifol är också bra, men behöver nog ett nät eller något annat att klättra på,
på en grov stam
vildkaprifol är också bra, men behöver nog ett nät eller något annat att klättra på,
på en grov stam
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Det är nästan omöjligt att få något att trivas under björkar, ev kunde du plantera någon ett par meter ifrån och hoppas att det lyckas sprida sig ända till björkarna. Har du inte funderat på att ta bort träden helt? Det finns massor av fina träd du hade kunnat plantera istället för ett gäng stympade björkar.