Byggahus.se
Hej alla, jag hoppas kunna få svar här efter att ha letat på internet redan...

Vill först säga att jag kan absolut ingenting om bygg och snickeri men tänker att någon här som är kunnig kanske är villig att hjälpa mig.

Jag har tänkt sätta upp en klättervägg hemma. Väggen i fråga är en gipsvägg varav jag tänker att jag sätter en plywoodskiva för bättre fäste (som även rekommenderas av företaget som säljer klättergreppen).
Kan jag fästa plywoodskivan direkt i väggen? Eller måste jag regla upp en träram (som fästes i väggen) som jag fäster plywoodskivan på?

Jag har tänkt använda metallexpander till att fästa plywoodskivan i väggen (eller i träramen), är detta bra eller dåligt? Går det ens att sätta dessa direkt i gipsväggen när jag inte vet vad som är bakom?

Finns här någon som vill ge mig tips på hur jag ska göra? Eftersom jag inte är kunnig alls känns det väldigt överkurs för mig att regla upp en träram, men att sätta fast plywood direkt mot väggen ska jag väl nog klara av..

Hoppas att jag förklarat mig tillräckligt bra, annars skicka gärna frågor så ska jag försöka göra mitt bästa och svara. Tack på förhand!

Ska du köra med rejäla grepp så sitter dom med M10-skruvar i islagsmuttrar på plywoodskivans baksida. Eftersom skruvarna går igenom skivan så måste du ha en distans till väggen bakom, för annars får du skruva in i gipsskivan också. Nog för att gips är mjukt, men en M10:a går nog inte in hur som helst.

Ska du använda mer av "lekgrepp" så fästs dom med vanliga träskruvar, och då kan du i princip skruva en plywood direkt på gipsen och skruva greppen i den. Men gipsväggen under kommer inte vara vacker den dag du skruvar ner klätterväggen.

Men det är inte svårt att regla ut plywooden. Utnyttja den befintliga väggens reglar.
Köp reglar i dimensionen 45x45 och kapa dom något kortare (några mm) än din takhöjd. Leta upp reglarna i din befintliga vägg. Skruva en ny regel utanpå gipsen rakt över varje befintlig regel. Reglar brukar sitta på avståndet 30cm, 45cm eller 60cm, så hittar du en så är det lätt att hitta resten. Skruva de nya reglarna med skruvar 100x5mm, eller kanske 120x5 om det är en tjock vägg. Skruva sedan korta regelbitar mellan de stående reglarna längs golvet och taket. Sedan kan du sätta upp plywooden.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Okej tack för svar!
Har lite följdfrågor då..
Greppen är tänkta för lek enbart men de kommer nog användas långt ifrån dagligen. Dock önskar jag ändå att de håller för i alla fall minst 60kg (om detta är möjligt?) när de väl används, därför vill jag såklart montera dem säkert men inte lägga ner världens projekt på det...
Hur hittar jag var de befintliga reglarna sitter? (Dum fråga :oops:)

Jag byggde en enklare klättervägg i förra huset. Jag plockade ner gipset och satte OSB och på det en renoveringsgips, för att väggen skulle vara någorlunda jämntjock. Sedan et tapet med vedmotiv och grepp av liknande ved. Det blev faktiskt riktigt snyggt. Tanken från början var någon typ av stenmotiv. Greppen fäste jag med två ankarskruv. Det håller bra. M10 är nog bra om det ska vara smidigt att flytta runt greppen.

Om du hittar reglarna bakom gipsen kan du skruva skivan i dem. Med en lite kraftigare magnet kan du hitta gipsskruvarna.

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag byggde en enklare klättervägg i förra huset. Jag plockade ner gipset och satte OSB och på det en renoveringsgips, för att väggen skulle vara någorlunda jämntjock. Sedan et tapet med vedmotiv och grepp av liknande ved. Det blev faktiskt riktigt snyggt. Tanken från början var någon typ av stenmotiv. Greppen fäste jag med två ankarskruv. Det håller bra. M10 är nog bra om det ska vara smidigt att flytta runt greppen.

Om du hittar reglarna bakom gipsen kan du skruva skivan i dem. Med en lite kraftigare magnet kan du hitta gipsskruvarna.
Det är i en hyresrätt jag tänkt mig starta upp detta projekt, så tror med största sannolikhet att jag inte får ta bort gipset, och om jag gör det måste jag sätta tillbaks det när jag flyttar därifrån..

Därför vill jag helst bara sätta en plywoodskiva direkt på väggen då detta är lättast att återställa vid senare tillfälle. Att regla upp en träram känns lite överkurs eftersom jag vet hur minimalt greppen kommer klättras på... :surprised::thinking:

PNO PNO skrev:
Ska du köra med rejäla grepp så sitter dom med M10-skruvar i islagsmuttrar på plywoodskivans baksida. Eftersom skruvarna går igenom skivan så måste du ha en distans till väggen bakom, för annars får du skruva in i gipsskivan också. Nog för att gips är mjukt, men en M10:a går nog inte in hur som helst.

Ska du använda mer av "lekgrepp" så fästs dom med vanliga träskruvar, och då kan du i princip skruva en plywood direkt på gipsen och skruva greppen i den. Men gipsväggen under kommer inte vara vacker den dag du skruvar ner klätterväggen.

Men det är inte svårt att regla ut plywooden. Utnyttja den befintliga väggens reglar.
Köp reglar i dimensionen 45x45 och kapa dom något kortare (några mm) än din takhöjd. Leta upp reglarna i din befintliga vägg. Skruva en ny regel utanpå gipsen rakt över varje befintlig regel. Reglar brukar sitta på avståndet 30cm, 45cm eller 60cm, så hittar du en så är det lätt att hitta resten. Skruva de nya reglarna med skruvar 100x5mm, eller kanske 120x5 om det är en tjock vägg. Skruva sedan korta regelbitar mellan de stående reglarna längs golvet och taket. Sedan kan du sätta upp plywooden.
Okej tack för svar!
Har lite följdfrågor då..
Greppen är tänkta för lek enbart men de kommer nog användas långt ifrån dagligen. Dock önskar jag ändå att de håller för i alla fall minst 60kg (om detta är möjligt?) när de väl används, därför vill jag såklart montera dem säkert men inte lägga ner världens projekt på det...
Hur hittar jag var de befintliga reglarna sitter? (Dum fråga :oops:)

Med en magnet hittar du de befintliga skruvarna. De sitter i reglarna. Reglarna siter säkerligen med CC60.

• Gilla
Sharon Hajny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.