Byggahus.se

Klämringskoppling läcker

1. H
    Medlem · 148 inlägg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    5737FE9C-A7C3-4338-B013-CAC7CB396E34.jpeg

Har en kromad klämringskoppling 90° 15mm. I ena änden ett kromat 12-rör med förminskning 15->12 och stödhylsa. Lyckas inte få den helt tät, droppar ca. 1 droppe/h. Röret bottnar i förminskningen, jag har smörjt gängan med unipac och dragit åt hårdare. Stödhylsan sitter där den ska. Har jag använt fel förminskning? Har använt en sån som på bild.

2. Rickard.ag
    Medlem · 2 012 inlägg
    Har du dragit förminskningen enligt montagebeskrivningen? Dom ska dras till den klickar till och släpper lite (känns som den går sönder) sen dras åt igen.

3. H
    Medlem · 148 inlägg
    Ja. Dubbelkollade det även när jag tog isär för att kolla om jag glömt stödhylsan och förminskningen hade delat sig.

4. H
    Medlem · 148 inlägg
    Hittade en kromad förminskning i mina gömmor. Den är något längre än den jag nu använt. Är det kanske dessa som bör användas till kromade klämringskopplingar eller ska man använda samma som till mässingsklämring?

5. Rickard.ag
    Medlem · 2 012 inlägg
    Sålänge det är samma fabrikat tror jag inte det ska spela någon roll men man kan ha otur med måndagsexemplar både i kopplingen och förminskningen även om det är rätt ovanligt.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · 559 inlägg
    Ett varv eller två med gängtape över kona med rör brukar hjälpa om det jävlas.

• Laddar…
  7. H
    Medlem · 148 inlägg
    Ok, det får jag testa. Tack för tips!