Klä om takstol att se ut som rejäl stock, hur?

6k läst  8 svar

1. vastgota15
    Medlem Nivå 1
    Halloj!

Jag ska göra iordning ovanvåningen på vårt hus och lämna öppet ända till nock. Våra takstolar är ju inte så snygga utan jag vill få dem att se ut som det vore rejäla stockar.
    Funderar på hur det ska gå till... Kanske klä dem i plywood och lasera eller finns det speciella produkter för detta...

Någon som har tips eller idéer?

// Martin, Åtvidaberg

2. jarlh
    Medlem Nivå 8

Re: Klä om takstol att se ut som rejäl stock, hur?

Den dagen jag orkar inreda vinden kommer vi inte att bygga på takstolarna i onödan. För att behålla luftigheten är det ju bäst med så smidiga takstolar som möjligt.

Sedan få man väl fundera på ifall de ska målas, betsas eller lackas. Kanske vitmålas?

3. ikeahantverkaren
    Medlem Nivå 7

jag tog två plank i samma dimension som takstolen och sadlade på dessa vardera sida om takstolen så jag fick en någorlunda kvadratisk stock..fast innan jag limspikat upp dem så körde jag med elhyvlen tills de blev mycket grovt fast oregelbundet fasade..jag fick två halvmånar som sedan jag gick på med yxan för att få fram den råa huggna känslan..när de var på plats så spacklade jag de två skarvarna som sytes underifrån med plastiskt trä ..sedan en finslipning och ett lager med hernia bets modell svart ek.

detta blev kanonbra och man ser ingen skillnad från den och den originalhuggda stock som ligger vid sidan om. :) tänk på att det skall vara lite oregelbundet huggt och fasat för att få den rätta känslan.

4. vastgota15
    Medlem Nivå 1

Ok. låter som jag får ta fram de stora grova verktygen!
    Tack för tipset!

// Martin :cool:

5. T
    Medlem Nivå 3

Det finns det som är "färdig-bilat"
    Brukar användas som ytterpanel.

//Uffe

6. chris47
    Medlem Nivå 8

Jag gjorde likadant och salade på med reglar på vardera sidan. Jag har bara hylat dom för att få dom plana under. Sen har jag vitbetsat dom. Vi har modern inredning så att få det att se ut som gamla stockar, var inget för oss.
    /CC

7. P
    Miljonmannen Nivå 4

Fixade färska stockar som barkades. Tog motorsågen och fräste ur ett spår som passade takstolen. Man kan även yxa till utsidan för att få det lite mer "rustikt"...

Med ngra spottar på översidan av stocken/takstolen blev det rikt bra.

//Peter

8. chris47
    Medlem Nivå 8

Hm.. Fräck lösning! Det skulle jag aldrig ha kommit på själv. Låter som mycket jobb förståss. :-X
    /CC

9. S
    Medlem Nivå 2

Intressanta förslag! Skulle vara kul att se bilder på det ni beskriver. Har någon av er gjort samma sak med fackverket?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: