Byggahus.se
N
Hej

Mitt garage ligger mellan två huskroppar och har invändiga långsidor av mexitegel. Jag vill klä delar av långsidorna med uppreglad plyfa eller osb. Tanken är att skapa bättre förutsättningar för förvaring, både med typ Elfa system, och krokar, och detta vill jag inte sätta direkt i mexiteglet.

Garagetaket vilar på reglar som löper längs långsidorna och min tanke var att fästa de nya reglarna mot dessa.
B3538BBA-2B15-4BD3-A7EA-CE1F0C0A6EC2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har fått över ett antal 45mm reglar vid annan renovering, och jag undrar om dessa skulle fungera? De är otryckta, men garaget är inte speciellt fuktigt.

Sätter jag dem med kort cc, kanske 30cm eller 45cm, med fästpunkt uppe i takregeln, samt vilande och fästa på en golvregel, borde väl det gå att belasta med en del vikt, trots den klena regeldimensionen (c14)?
Är det något annat man skall tänka på gällande garageväggar? Tips på bra lösningar emottages gärna.

Mvh
Norra

Jag tycker ditt förslag verkar vettigt.
Du bör nog även plugga och skruva mot teglet på två-tre ställen, så regeln ligger kvar och inte böjer sig från väggen vid belastning.

//AA

N
Tack för input! Jag kan nyttja en del befintliga borrhål för detta, och får väl borra några extra där det behövs.

Sätt en horisontell regel i mitten och längst ner där du fäster dessa i tegelväggen på ett antal punkter (vet inte hur lång väggen är?) Regeln längst ner räcker ju egentligen att du fäster på två punkter då den inte kommer ta någon belastning utan bara vara till för att skruva i.

Regla sedan cc60 (eller mindre om du vill men inte nödvändigt) och skruva dessa på utsida takstol och dom horisontella ribborna du satt upp. Skruvar du sedan elfa skenor på dessa då kommer dom styva upp konstruktionen så 45’orma lär inte böjas.
Pluggar du och skruvar i teglet så kommer det sitta som berget.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.