Våra gamla fönster har bra kitt (sannolikt linoljekitt) som ser ut att vara relativt nykittat.
Tyvärr är det övermålat med plastfärg (kladdar med t-röd).
Jag renskrapar all färg på själva bågen för att börja om med linoljefärg (går oerhört snabbt med speedheater).
Men jag drar mig för att kitta om vilket är ett stort arbete - inte minst att glasa ur när kittet sitter så bra.
Skadar det bågen på något sätt att ha ett lager plastfärg på kittet? Bör jag glasa ur allt och kitta om? ( Jag kan ju inte skrapa rent kittet)
Tyvärr är det övermålat med plastfärg (kladdar med t-röd).
Jag renskrapar all färg på själva bågen för att börja om med linoljefärg (går oerhört snabbt med speedheater).
Men jag drar mig för att kitta om vilket är ett stort arbete - inte minst att glasa ur när kittet sitter så bra.
Skadar det bågen på något sätt att ha ett lager plastfärg på kittet? Bör jag glasa ur allt och kitta om? ( Jag kan ju inte skrapa rent kittet)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag skulle kittat om eller eventuellt bara målat över.
Även om befintligt kitt inte lossnat så ser det inte ut att vara i toppskick, så när man lägger ner så mycket jobb på fönstret i övrigt skulle det kännas fel att inte kitta om. Att lämna det innebär ju att underhållet så att säga hamnar i otakt.
Tycker själv inte att det är så mycket jobb att glasa ur med speedheatern. Däremot är det så klart alltid en viss risk att man spräcker glaset.
Även om befintligt kitt inte lossnat så ser det inte ut att vara i toppskick, så när man lägger ner så mycket jobb på fönstret i övrigt skulle det kännas fel att inte kitta om. Att lämna det innebär ju att underhållet så att säga hamnar i otakt.
Tycker själv inte att det är så mycket jobb att glasa ur med speedheatern. Däremot är det så klart alltid en viss risk att man spräcker glaset.
Jepp för om oljan inte späds så blir den tjock och blir som en mjuk hinna på, den kan vara rätt blaskig och då rinner den säker ut på fönstret och biter fast där. Svårt fall doktorn grät. Så det blir en liiiten pensel då, ungefär som när frugan målar ögonfransarna om hon gör det.P plan-g skrev:
Produkter som diskuteras i tråden