Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Kinesisk alloljebrännare? Någon med erfarenheter?

1. E
    Hobbyelektriker · Värmland · 1 203 inlägg

EyEr0n

Hobbyelektriker
    Jaha.
    Brännaren funkar även bra på 100% frityrsmet.

Att ösa det i fast form, ofiltrerat rakt ner i tanken funkar hur bra som helst.

Det luktar heller inget mer än vad det borde i ett garaget.

Tre djupa andetag vid skorstenen dog man inte heller av. :)

Biobränsle FTW. :)

2. 2
    Medlem · 3 139 inlägg

2an

Medlem
    Ang förvärmning, Skulle det inte gå köra pannvatten via en slinga i tanken som förvärmning??
    Kommer ju bli istort samma temp i förvärmningstanken som i pannan o man behöver inte el;)

3. E

EyEr0n

Hobbyelektriker
    Jo det går.
    Men det förutsätter att man alltid har varm panna och att man inte vill ha över pannans temp på oljan någon gång. Ibland kanske man vill ha 150-180 grader på oljan och det har du väll inte på pannas vatten? ;)

I mitt fall så har jag varmluftspanna och således finns det inget vatten!

4. R
    Medlem · västra götaland · 2 inlägg

realmozzer

Medlem
    • västra götaland
    • Medlem feb 2011
    • 2 inlägg
    hej ny här på forumet..men då jag sökte info om brännare fick jag upp detta forum..
    tack eyeron för mailen,,efter ha sett lite på bilder hur detta fungerar så skulle det va intressant att få lära sig mer om hur principen fungerar , tanken är att jag ska bygga en själv,,,hoppas få lite info å hjälp , ideer är välkomna
    mvh åke

5. 2
    Medlem · 3 139 inlägg

2an

Medlem
    aha jag visste inte att man kokar oljanb innan

6. tompas11
    Medlem · Västmanland · 1 040 inlägg

tompas11

Medlem
    Räcker det inte att värma spillolja till 60 grader eller måste den vara varmare?
    Om jag har förstått det hela rätt så behöver man ingen oljepump utan oljan sugs genom munstycket med ejektorverkan?
    Kan det inte vara en bra idé att ha en reglerbar nål i munstycket för finjustering?

7. E

EyEr0n

Hobbyelektriker
    60 grader duger säkert bra.
    Det beror väl mycket på vilken typ av oljeblandning man har.
    Ju mer lättflytande det är desto bättre.
    Det går både lättare att suga upp det och förmodligen brinner det bättre med. :)

Jag valde en termostat mellan 0-200 grader och brukar köra på mellan 110 och 150 grader.

Vad är det du skall finjustera?
    Flödet? Det reglerar man lätt annars med tryckluften.

Nu går det ju inte att reglera ifrån 0-200 kW med samma munstycke direkt.
    Men man väljer ju ett munstycke som passar pannan och sen ställer man in det en gång.

8. E

EyEr0n

Hobbyelektriker
    Här ser du en bild på hur principen bakom det hela funkar.
    Om man löder om orginal munstyckshållaren så slipper man någon adapter.
    Hur det skall se ut har spaceman bifogat bilder på redan.

Detta var den biten jag hade mest problem med, främst då jag aldrig pysslat med denna typen av lödning samt jag saknade grejjerna till det. Men spaceman kan säkert fixa det åt dig för en slant. :)

Men det första man bör göra är att skaffa sig en vanlig brännare för villaolja som passar på din panna. En för runt samma effekt som du vill ha är bra, för då kan fläkten leverera den luft som du kommer behöva. En vanlig villapanna ligger på runt 20 kW kanske, medans en brännare för industripanna ligger på flera 100 kW, men det är det väl inte tal om här kanske? :)

I allafall.
    Brännaren du bör leta upp skall vara en UTAN förvärmare, för att det skall gå smidigt att löda om hållaren.
    Äldre brännare ifrån 80talet passar perfekt och de slängs bort dagligen kan jag tänka mig.
    Om du annonserar i din lokala dagstidning så kommer du garanterat bli nerringd. Det blev jag. :)

9. E

EyEr0n

Hobbyelektriker
    Man värmer den till lagom temp.

Kokande olja är inte roligt.
    Speciellt inte när den kokar över och man inte kan stoppa det. :)

Jag har provat.

10. tompas11
    Medlem · Västmanland · 1 040 inlägg

tompas11

Medlem
    När det gäller munstycket, hur stort ska hålet i munstycksänden vara, 1mm eller?
    Hur blir det med spridningsvinkeln? Blir den som den blir eller?
    Munstycket bör man ju enkelt kunna tillverka själv i mässing, lite svarvning, borrning och hårdlödning förmodar jag.

11. E

EyEr0n

Hobbyelektriker
    Jag kör med delavans färdiga munstycke, för 500 kr st så tror jag inte det är värt att pilla med något eget.

12. L
    Medlem · Sörmland · 1 957 inlägg

lat

Medlem
    @EyErOn

Munstycket är avsett för en viss viskositet, oljan ska värmas till den temp som ger denna viskositet.

13. E

EyEr0n

Hobbyelektriker
    Jag har dock inte hittat något ställe där tillverkaren angivit viskositeten för mitt munstycke.

14. S
    Medlem · skåne · 29 inlägg

space_man2

Medlem
    delavans munstycket är väldigt flexibelt viskositeten kan du ta o skita i för värmer du oljan för lite så orkar inte munstycket suga upp oljan ! kolla tabellen nedan sen ska man bygga brännaren på en bentone EC4 på grund av att man kapar bort den första låg riktaren se bilder nedan .. och nä man pular inte i hop munstycket själv se bild !

finns även en bild på hur lågan ser ut när den brinner

15. L
    Medlem · Sörmland · 1 957 inlägg

lat

Medlem
    @space_man2
    att jag inte kommer ihåg att allt det här med oljeeldning är en baggis & allt vetenskapligt snack & utveckling kring det bara är humbug:blushing:

Här finns i varje fall lite humbug snack om munstycken http://www.delavaninc.com/oilburner.htm

Och här finns ett dokument som beskriver hur ett munstycke fungerar (ska man verkligen skriva ett helt dokument om en sån skitsak!) http://www.delavaninc.com/pdf/total_look.pdf

Redigerat 16 feb 2011 09:08
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.