4 781 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Kilar till fasta fönster
När man sätter fasta fönster, behövs det klossar/kilar som fönstret står eller hänger de okej i karmskruvar. Storleken 60x120 och de sitter med fyra skruv/fönster. Sen blir det ju smygar och foder som stabiliserar, inbillar jag mig iaf.
Tog bort klossarna för att kunna dreva bättre.
Kjell G
Tog bort klossarna för att kunna dreva bättre.
Kjell G
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
En pallningskloss skall vara ca hälften av karmdjupet så man kan isolera runt den. Fönstret skall st på klossar, klossarna skall vara placerade under sidostyckena eller max 5cm in .
Det var ju ett bra tips, även om det kanske inte är lika mycket som föreslagits tidigare. Men väldigt smidigt jft med kilar eller masonit. Vet att man använder skruvar som du beskriver till smygar men har inte tänkt på det så här.Matti_75 skrev:
Hoppas att mitt tilltag inte ställer till det när jag tog bort klossarna. Vad kan hända? Fönstren lär ju inte komma någon vart, dessutom är det fasta partier och inte särskilt stora heller.
Kjell G
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur fästa ihop reglar till underrede för sidobord?
Möbelsnickeri -
Fästa stolpar till balkong ovanpå veranda?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga om altan till uterum, hur fästa mot husväggen?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur kan jag fästa stolparna till uterummet på altan ?
Altan & Uteplats -
Vilka kilar/pallbrickor under tröskel till altandörr?
Fönster & Dörrar