Byggahus.se

Kickback stop Makita sänksåg

1. Kilensnickare
    Medlem · Uppsala · 337 inlägg

Kilensnickare

Medlem
    Är det någon som har provat Festool kickback stop FS-RSP på en Makita skena? Från de bilder som jag sett kan man ev tänka sig att det skulle fungera, men jag har inte möjlighet att prova.

Ett litet smidigt kickback stop vore guld att ha i sänksåglådan...

Någon som har andra idéer? Att montera en kloss med en tving är beprövad, men känns inte som en helt optimal lösning då tvingen ofta är i vägen på ena eller andra sättet, och det blir ytterligare nått som kabel eller dammsugarslang kan haka fast i med dålig snittyta som följd...

En helt orelaterad fråga är om det är någon som sett tillbehör till Makita-skenorna än just sänksågen. Tänker då främst på tillbehör till fräs.

/Kilensnickare

2. TeroM
    Renoverare · Täby · 3 214 inlägg

TeroM

Renoverare
    Stoppet funkar inte direkt. Makitas tippskydds fnutt på skenan är i vägen. Jag har ett sånt stopp, skaffade den för att se om den går att modifiera men har inte hunnit än. Det samma gäller alla Festool tillbehör som går i bakersta slottet, parallellanslagen som exempel.
    Det finns skensläde för i alla fall vissa fräsar, beställde en idag till 2301'an, kan kolla art nummer senare.

3. TeroM

TeroM

Renoverare
    I nedan PDF finns lite tillbehör för några av fräsarna (och låt oss nu inte börja diskutera hur Makita jämför sig med konkurent F, B och D), jag beställde släden via en lokal byggfirma. Släden skall även funka med RP0900K och då RP1110C även skall gå att köra på skena så bör det vara samma släde till den med.

http://www.verktygsladan.nu/images/RP1800_2301FC.pdf

4. Kilensnickare

Kilensnickare

Medlem
    Tack TeroM!

Om du kommer på ett sätt att använda Festools kickback stop, så är jag mycket intresserad av att veta hur du gjorde... Du får gärna lägga upp en detaljbild på själva prylen. Ev kan man själv tillverka en för Makita.

Kan du ta en detaljbild på släden med en linjal/måttstock bredvid. Jag har nämligen inte en Makita överhandsfräs, men har man lite tur funkar släden med den jag har ändå. Det är ju vanliga rundstänger som på de flesta, kruxet ligger i avståndet mellan stängerna... och om de skulle vara tjockare än hålen i min maskin...

Det är såna här frågeställningar man landar i när man har en salig blandning på märken i samlingen...

/Kilensnickare

5. TeroM

TeroM

Renoverare
    Så här ser stoppet ut på skenan

mer i detalj sett från sidan. Här syns Makita skenans klack för tippskyddet tydligt och även hacket jag gjorde i stoppet för att kunna skjuta på stoppet på en Makita skena.

Jag gjorde hacket med sticksågen, batteri modellen som går att köra sakta. Satte på det smalaste kurvbladet jag kunde hitta, det fick plats i original gluggen. Sen var det bara att såga ...

Lite finputs med sågra små filar efter så löper den OK på skenan. Skruven på stoppet sitter i en muter som löper i spåret så hacket jag gjode utanför spåret påverkar inte hur stoppet sitter fast.
    Så här ser den ut under

Lärdom då, inte speciellt svårt eller tidskrävande men med tanke på annan Festool skengodis så skulle en Festool 1400 LR32 skena inte vara helt fel att investera i. Festoolskenan som syns under Makita skenan på andra bilden är bara lånad.

Fotar släden när jag fått den, beställde den idag som sagt ...

6. Kilensnickare

Kilensnickare

Medlem
    Suveränt bra bilder!
    Det blir nog en tur till butiken i veckan...

Det verkar inte helt omöjligt att göra ett eget hemmabygge... En passande mutter, eller en gängad plåtbit, en skruv, helst med ratt och en kloss av björk, en eller annat hårt och segt virke...

/Kilensnickare

7. TeroM

TeroM

Renoverare

Mått och så på Makita frässläden

Har nu hunnit "torr" testa frässläden för Makita skenan. 348:75kr fick jag ge för den via en lokal bygghandel.

Kittet som kommer har nedan delar + två justerbara skor till för att justera höjden på utsticket beroende på materialhöjden på det som skall fräsas, 0 - 35mm under fräsfoten. Löparen på skenan har två ställskruvar för att justera bort glappet mot skenan och få lagom glid. Pinnarna är i metall, resten i plast men den känns hyfsat stabil i alla fall.
    Har inte testat, men som konstruktionen är gjord borde det gå alldeles utmärkt att köra denna på en Festool skena med. En Festool FS 1400/2-LR 32 börjar kännas mer och mer lockande, borde gå att göra en enkel styrning till cc 32 hålen på den skenan, finns mycket material i Makita släden för att fästa en fjäderbelastad styrpigg.

Om någon har den skenan, hur långt från kanten sitter hålraden?

Som synes följer det med dubbla uppsättningar pinnar att sätta genom fräsen, 12mm med cc 115mm

och 8mm med cc 85mm, båda uppsättningarna sticker ut ca 220mm från släden.

Så här ser 2301an ut på skenan

och det gick även att koppla på gamla Glapp & Smäcker fräsen (gick inte ens att ta en skarp bild på den ;)) så det verkar finnas ngn form av standard i detta.

8. C
    Medlem · Stockholm · 5 280 inlägg

corre

Medlem
    Har du ett namn på det tillbehöret? Verkar smidigt, och med det priset helt lagom tillbehör till min fräs

9. Kilensnickare

Kilensnickare

Medlem
    Snygga bilder och bra information, tack!!

Jag fixade ett eget kick-back-stop mha en bit björk, en bult, en vingmutter och några brickor + lite tid att forma träbiten efter Makitas skena + lite filande på bultens skalle för att den skall glida smidigt i spåret. Funkar perfekt.

Lägger upp bilder när jag kommer ut i garaget och har en kamera i närheten...

/Kilensnickare

Redigerat 10 nov 2011 22:54
  10. TeroM

TeroM

Renoverare
    Du har den i pdf filen med Makita frästillbehör som jag länkat till högre upp i tråden.

11. Kilensnickare

Kilensnickare

Medlem
    Bilder på min egentillverkade version av kickback stop. Tyvärr valde mobilen att fokusera på något annat...

Har använt denna ett tag nu och är riktigt nöjd med funktionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.