Hej!
Mina hantverkare har hjälpt till med att få en offert på byggmaterialet för den kommande ombyggnationen från ett lokalt byggvaruhus. Hantverkarna köper alltid från detta byggvaruhus. Jag har använt dessa hantverkare tidigare. Faktureringen från byggvaruhuset går direkt till mig. Hantverkarna beställer och hämtar materialet. Jag betalar hantverkarna för den tid de lägger ner för detta.

Jag har jämfört en del priser i offerten på materialet med mitt andra lokala byggvaruhus, två exempel:. 1: Lertegel, priset 30% eller 5500 kr lägre hos det andra byggvaruhuset. Det är exakt samma pannor. 2: Staket, 28% eller 4500 kr lägre hos det andra byggvaruhuset. Igen, det är exakt samma fabrikat som från det byggvaruhus hantverkarna alltid köper ifrån.

Det finns bonussystem, kickbacks, materialpåslag mm för hantverkare. Men är detta rimligt när jag som kund faktureras direkt från byggvaruhuset? Hantverkaren ligger inte ute med några pengar och får fullt betalt ifrån mig på löpande räkning för arbetet denna lägger ner för att beställa och hämta materialet. Jag vet att mina hantverkare har ett kickback avtal med "deras" bygghandel.

Tack

Beror på vilken bygghandel det är men hade jag varit dig så fixa allt själv.

• Gilla
D09
  • Laddar…
tommib
Vad är det för bygghandlare?
Ska man vara maximalt positiv så kan det ju handla om servicenivå eller liknande där bygghandeln i fråga garanterar att vissa saker finns i lager eller har en garanterad leveranstid mm. Det kan också vara plockservice eller liknande.

Eller så är det bara det gamla vanliga.... suck....

Fråga hantverkarna. Var beredd på att du inte kommer kunna nyttja dem igen...

Woody

• Gilla
Kladdkaka
  • Laddar…
tommib
Woody är, åtminstone här, kända för att vara dyrare än många andra. Finns det någon annan anledning till att hantverkarna vill handla där, typ att det ligger bättre till?

Enklast är väl att gå in butiken och fråga om du kan få det priset som finns i annan butik? Kan du få det lägre priset så be om att de fakturerar det priset istället för det högre. Om inte så avtala att hantverkaren handlar på andra stället. Du betalar hans tid för inköp då ska du väl också få välja var han ska handla.

Låter i mina öron som en helt vanlig prisvariation när man inte pressar priset något. Blanda inte in hanvterkarna i detta. Nästa gång du får en offert på detta sätt, ifrågasätt priset innan du beställer så ska du se att priset åker ner en bit.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
ok, tack. Ska säga att det är riktigt bra hantverkare. Jag har liten erfarenhet av branchen och jag blev förvånad över prisvariationerna. Jag tar en diskussion med byggvaruhandeln och bestämmer leverantör av materialet utefter resultatet av diskussionen.

Som många andra sagt, prisjämförelsen skulle du gjort när du hade offerten, och inte när materialet kommer.

Normalt när det är sådant här, är att Byggaren skickar sin faktura direkt till dig, och sedan har 5-20% bakom.

Alternativt så kör man med byggarens nettofaktura och sedan plussar på 10%. Och så har byggaren ytterligare 10% bakom...

Det är inte jättevanligt att Slutkund får betala byggarens rena nettopriser..

Om du själv står för materialet och inte låter byggaren ordna med det så kan du såklart köpa materialet från vilken handlare du vill.

Jag skulle absolut inte betala överpriser bara för att byggarna brukar handla på Woody.
Priser skall alltid förhandlas innan, men i ditt fall hade jag tagit med mig fakturan samt offerter/prisinfo från konkurrenten och åkt ner och talat med Woody.

Var trevlig och påpeka att differensen är för stor. Har de någon som helst goodwill så justerar de priset.
De har ingen skyldighet att göra det, så var trevlig och saklig. Ingen idé att vara otrevlig eller sur. :)

Får man fråga varför du inte gjorde upp priset innan? :rolleyes:

• Gilla
TCG
  • Laddar…
Jag har kört lite olika modeller. Hantverkaren fixar själv material = han lägger på 10-20% på sina priser. Hantverkaren köper material, fakturan går till mig = 5% påslag för nyttjandet av hans rabatter. Numer kör jag allt material direkt till mig, eftersom jag är registrerad hos flera bygghandlare. Hantverkarna får köpa ut på mitt konto. I alla fallen gäller exakt redovisning av varenda spik. De har självfallet betalt för att köra dit och hämta varorna. Större mängder går med lastbil direkt till bygget, men mindre mängder är lönt att låta hantverkarna hämta med släp. M.a.o. det beror på vad man köper och hur mycket.

• Gilla
stanlund2
  • Laddar…
rockin_john skrev:
Om du själv står för materialet och inte låter byggaren ordna med det så kan du såklart köpa materialet från vilken handlare du vill.

Jag skulle absolut inte betala överpriser bara för att byggarna brukar handla på Woody.
Priser skall alltid förhandlas innan, men i ditt fall hade jag tagit med mig fakturan samt offerter/prisinfo från konkurrenten och åkt ner och talat med Woody.

Var trevlig och påpeka att differensen är för stor. Har de någon som helst goodwill så justerar de priset.
De har ingen skyldighet att göra det, så var trevlig och saklig. Ingen idé att vara otrevlig eller sur. :)

Får man fråga varför du inte gjorde upp priset innan? :rolleyes:
På TS inlägg så låter det ju som att inget har köpts ännu :rolleyes:

Det är väl egentligen ganska enkelt, om det är så att några saker sticker ut lite väl mycket så stämmer man först av med woody och gör de inget på priset så är det väl antagligen enklast att köpa de sakerna själv på konkurrenten.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Bla detta gör att jag gillar Byggmax skarpt...

Hej!

Tänk på att när materialet går igenom byggaren, så har han garantiåtagandet gentemot dig som kund!
Köper ni materialet själva, så har byggaren bara montaget o lämna garanti på. Har man otur så kan det uppstå en diskussion mellan dig, leverantör och byggare. Vem som skall betala om det är något som inte fungerar som man har tänkt sig!

En ytterdörr tex. som kärvar efter 1,5 år, den får byggaren fixa om fakturan har gått igenom honom. Har ni köpt dörren själva så kan byggaren bara svara att dörren har ändrat form och att han vill ha betalt för justeringen!

/Tobias.

Fricke slår huvudet på spiken:
Att kunden håller med materialet innebär ett delat garantiansvar och sånt är aldrig bra för konsumenten.
På våra jobb är det i stort sett alltid så att vi håller med materialet. Inte bara för eventuella reklamationer/garantiers skull men även för att vi vill arbeta med bra produkter som vi vet fungerar och är smidiga att jobba med. Det är ju nämligen inte helt ovanligt att en billig produkt kräver mer arbetstid och därmed blir minst lika dyr i slutänden som den dyrare produkten. Då är det ju bättre att kunden får den bättre produkten från början, i den mån kunden märker nån skillnad.
Därför väljer vi nästan alltid att tacka nej till jobb där kunden ska hålla med materialet.
Är det dessutom så att kunden ska sköta inköpen, då får det definitivt vara för då slutar det med att vi står utan material och inte kan jobba därför att kunden inte ha skaffat fram rätt material vid rätt tidpunkt.

Sen är det ju upp till hantverkaren hur han vill använda sina rabatter. Antingen tjänar han pengar på rabatterna eller så använder han dom helt eller delvis för att kunna presentera ett attraktivt totalpris mot kunden. Det vanligaste är nog att hantverkaren släpper en stor del av sina rabatter till kunden eftersom priserna på dom flesta jobben är så hårt pressade. Det är nog i alla fall oftast så inom mark- och anläggningsarbeten som jag jobbar inom. Hur det är inom snickerier etc, det vet jag faktiskt inte helt säkert.

Hela mitt resonemang förutsätter dock att jobbet går på fast pris.
I TS fall var det väl löpande räkning och dessutom efter vad jag förstår en hantverkare som TS vill ha kvar och då rekommenderar jag att ta en lugn och fin diskussion med hantverkaren, kanske i samband med en lunch eller en kopp kaffe.
Fråga varför hantverkaren köper dom dyrare varorna när det finns andra, billigare varor men var beredd på att det kanske även handlar om kvalitet/passform etc.
En lugn, fin och saklig diskussion leder oftast framåt och gör den inte det så kanske det inte är nån bra hantverkare i alla fall.

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.